• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang fönster till Sprinter, samt taklucka

F

F.d. 29620

Guest
Försöker reda ut udhgeten här till mitt bygge, och jag är osäker å vilka fösnter jag kan köpa, samt var. Jag vill ha fönster i båda bakdörrarna, samt i skjutdörren och i motstående sida. Jag är inte intresserad av öppningsbara fönster, eller skjutfönster,det ska vara en enda ruta, och de ska vara klara, ingen solfilm!

Men vad ska man ha, ska man göra enkelglas, plast, dubbelplast med luftspalt?

Ang. sollucka skall den också vara helt klar, ingen solfilm. Den måste vara helt öppningsbar (180 grader), och runt 50x70 cm.

Vill jag skärma av från solen så anvädner jag löstagbara solskydd.

And isolering sp skär jag till några reflekterande liggunderlag och passar in dem när det behövs.

Tanken är att ska ska kunna sitta inne i bilen och titta ut och måla, och takluckan för att få in naturligt ljus där jag målar, samt att kunna måla från taket.

Alla tips mottages gärna!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ang fönster till Sprinter, samt taklucka

Mycke funderingar du har för ditt bygge men det är bra att göra en budget innan så man inte blir för överaskad:)

Dubbelglas bör du allt ha för värmen. Tänk på att sprinter har förstärkningsveck överallt i taket så ibland kan det bli problem med vilken taklucka man väljer.
Man kan givetsvis bygga en profilerad utvändig ram för takfönstret.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Ang fönster till Sprinter, samt taklucka

Mycke funderingar du har för ditt bygge men det är bra att göra en budget innan så man inte blir för överaskad:)

Dubbelglas bör du allt ha för värmen. Tänk på att sprinter har förstärkningsveck överallt i taket så ibland kan det bli problem med vilken taklucka man väljer.
Man kan givetsvis bygga en profilerad utvändig ram för takfönstret.

Yes, extremt mycket funderingar! Tur att du och Sjöström finns här som gått igenom det hela! Jag är tacksam för all info!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ang fönster till Sprinter, samt taklucka

Yes, extremt mycket funderingar! Tur att du och Sjöström finns här som gått igenom det hela! Jag är tacksam för all info!
Du menar väl nog Sjöberg ? Han är en av veteranerna här i klubben just på Sprinter ombyggnad. Förstår att du också läst om hans bygge.
Fick mycket hjälp av honom.
 
Toppen