• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

F

F.d. 29620

Guest
Den har bra betyg, det är bara jag som ska använda den och tänker inte handla mat för mer än nån vecka max i stöten. Min oro ligger dock i att den kommer gå 24/7, i ett år ungefär. Det står uttryckligen i instruktionsboken att den inte är avsedd för det, men det kanske bara är en false flag, nåt de måste skriva föra tt kunna avsäga sig eventuella reklamationer, därför tänkte jag höra om nån har några erfarenheter.

Kylbox 12 V - ASAKLITT | Clas Ohlson

Kommer ner till 18-20 grader jämfört med omgivningarna, inte så bra om man är i marocco men vill man ha det kallare kan man ju slänga in några djupfrysta köttbitar och låta dem tina, sen grillar man till helgen.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

Ja har du bara tillgång till 12volt så lär det inte fungera särskilt länge.Står inte hurmånga watt den drar.Men har du tillgång tillobegränsad 230v.Skulle hellre sattsa på en kvalitets box med en riktig kompressor
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

Den har bra betyg, det är bara jag som ska använda den och tänker inte handla mat för mer än nån vecka max i stöten. Min oro ligger dock i att den kommer gå 24/7, i ett år ungefär. Det står uttryckligen i instruktionsboken att den inte är avsedd för det, men det kanske bara är en false flag, nåt de måste skriva föra tt kunna avsäga sig eventuella reklamationer, därför tänkte jag höra om nån har några erfarenheter.

Kylbox 12 V - ASAKLITT | Clas Ohlson

Kommer ner till 18-20 grader jämfört med omgivningarna, inte så bra om man är i marocco men vill man ha det kallare kan man ju slänga in några djupfrysta köttbitar och låta dem tina, sen grillar man till helgen.
Du skall satsa på en komprssorbox om du skall ha en sådan.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

Har ingen erfarenhet av just den, men har man inget annat sänks tempen. "Nödkyla" med en köttbit lättar på trycket...

Även om den inte är byggd för 24/7 bör den hålla för några dygns drift- o ch då lär det inte vara för stor skillnade på att köra ett år, den lär ju uppnått "fullväme". Sen kan Marocko knäcka den på kortare tid också.

4A suger batteri så solcell eller annat stöd är nog bra att komplettera med.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

48W står det om den. Förmodligen likvärdigt med vilken peltier-box som helst på marknaden, lite dyrare och lite större bara.
Faktiskt ingenting jag skulle använda för att kyla annat än ägg och sallad :(
Väldigt stor risk att bli besviken om man tänkt använda den istället för kylskåp.
Den måste gå kontinuerligt och har inte speciellt stor kylförmåga så det man placerar i den bör redan vara nedkylt, och så får man låta bli att öppna boxen.
Dessutom finns risk att den bara kyler bra närmast kylelementet. Men visst, släng ned djupfryst kött i den, och låt det långsamt tina under nån dag, då kan det funka.
Annars är jag allmänt skeptisk till Peltier-baserade skåp/boxar, baserat på egna köp. :(
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

Värdelöst med peltier-element. Det finns med kompressor, i båttillbehörsbutiker finns det bärbara kompressorboxar. Hade själv haft en sådan under flera år som fungerade utmärkt. Nu under mars månad brukar finns det många bra erbjudanden, kolla på Erlandssons brygga, Hjertmans eller SeaSea. Priset är nog från lite drygt 4000kr, men det fungerar vilket en peltierbox absolut inte gör.
 

rainer

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om att använda Clas ohlssons 900kr kylbox?

Jag hade en motsvarighet av denna kylbox i några år som efter 600 - 800 timmars drifttid la av. Det var fläktlagren som pajade och ingen igen idé att reparera.
 
Toppen