• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationspump till värmeväxlare

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Jag har en nyköpt Bürstner årsmodell 2012 med luftvärmare Truma. I bilen finns en brytare för extra cirkulationspump. Det ska också finnas en vämeväxlare som jag inte lokaliserat ännu. Min fråga är hur får jag värme i bodelen från motorn med denna konstruktion? ska Trumapannan vara igång på något sätt? Jag förstår att det lätt funkar med vattenburen värme ,men jag har ju luftburen värme.

En undrande HBK:are
/Nils
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump till värmeväxlare

Jag har inte Truma (Alde) men jag tror det fungera lika!
Men mycket nöjd med funktionen, var nyligen ute och hade då runt 21 grader bak i bodelen, med bara värmeväxlaren och motorvärme .
Jag är tvungen att ha Alde pannan på och inställd på en temperatur (men anväder inte gas). Sen när jag startar bilen slår jag till värmeväxlarens pump.
Jag gör lika när det är kallt ute och vet att vi skall åka, då slår jag på växelvärmarens pump och får då en lite varmare motor när jag startar.
Min värmeväxlare sitter i dubbelgolvet!
Hoppas detta hjälper dig!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump till värmeväxlare

Med alde ska man inte slå på extrapumpen för att värma bodelen under körning. Den är till för motorvärme när motorn inte går. Det kommer dock sälert funka att slå på pumpen men det behövs inte eftersom vattnet cirkulerar m h a motorns kylpump.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump till värmeväxlare

Värmeväxlare
Plattvärmeväxlare med förmonterade nipplar, luftskruv och avstängningskran..
Med en värmeväxlare i kombination med ett vattenburet centralvärmesystem, kan motorns kylsystem utnyttjas för uppvärmning. Värmen kan även köras i omvänd ordning tillsammans med en cirkulationspump (2755) på motorsidan. Den fungerar då som en motorvärmare tack vare att centralvärmesystemet värmer upp motorns kylsystem.Så här står det i min instruktionsbok!
Tolkar jag det fel?
I min bil ligger värmeväxlaren i dubbelgolvet. Burstner skriver att den också kan vara monterad i lådan under sittgruppen.
 

Bilagor

  • Vämeväxlare.png
    Vämeväxlare.png
    345,7 KB · Visningar: 77

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Cirkulationspump till värmeväxlare

Grundfrågan var ju hur det fungerar med luftburen värme (Truma) och som jag ser det så måste din bil vara utrustad med någon form av värmebatteri som värmer luften om det skall fungera. Vämeväxlaren för över värmen från kylkretsen till en separat slinga med värmebatteri som överför värmen till luften i slangarna med Trumas fläkt igång (eller till ett separat utblås med egen fläkt).
Är du säker på att det inte bara är samma panel som används i alla bilar oavsett om de är utrustade med vattenburen eller luftburen värme? I så fall kan det ju vara så att brytaren saknar funktion i din bil...

Hoppas någon med kunskap om just dessa bilar läser tråden och kan lösa frågan ;-)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump till värmeväxlare

Vi har Truma luftvärmare samt värme från motorn i bodelen vid körning.
Värmen från motorn har egen slinga och konvektor med fläkt och den har inget alls att göra med Truman.
Det kan nog finnas fler sätt att lösa detta men i vårt fall är det två helt separata system.
 
Toppen