• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risk för överladdning med Solpanel?

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Efter 6 år har mina (original) bodelsbatterier "gett upp" och jag har nu bytt till 2*100Ah GEL. Passade samtidigt på att montera en 120w Solpanel. Den är inkopplad i EBL som är en Scheiber.

Jag har alltid haft 230V inkopplat när HB ej används - vilket rekommenderas i Rapidos handbok. Eftersom vi bor i Frankrike och har en hel del soltimmar undrar jag om det finns det risk för överladdning från solpanelen eller tar EBL:en hand om det?
Borde man sätta på en brytare mellan Panel och EBL?
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

Nu har jag ingen erfarenhet av Scheiber, men jag skulle bli förvånad om du inte behöver en regulator mellan solpanel och EBL.
Det har krävts på de tre olika EBL jag haft.
GEL-batterier är känsliga för överladdning och en solpanel utan regulator ger lätt 17 - 20 volt ut.
Regulatorn bör ha inställning för olika typer av batterier. Ex så skall GEL ha 14,3 V laddspänning och 13,8 V flytspänning. Våta batterier och AGM skall ha något högre laddspänning men lägre flytspänning.
Med en bra regulator, helst MPPT-typ kan du lugnt lämna panelen inkopplad hela tiden. Det gör jag, året om.
Här finns lite att ladda ner om Scheiber:
Fiches techniques, notices d'installation des produits Scheiber
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

GEL-batterier är känsliga för överladdning och en solpanel utan regulator ger lätt 17 - 20 volt ut.
Regulatorn bör ha inställning för olika typer av batterier. Ex så skall GEL ha 14,3 V laddspänning och 13,8 V flytspänning. Våta batterier och AGM skall ha något högre laddspänning men lägre flytspänning.

Glömde skriva att jag har en Antarion MPPT-regulator mellan solpanelen och EBL:en. På den finns några microswitchar - ska kolla om dom står rätt.

Men då ska det inte vara några problem då :)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

Har kollat på Switcharna och kan konstatera att dom står fel..
Monteringen är gjord av stor husbilsfirma - så jag undrar om det är någon skillnad på inställningar för att ansluta MPPT-regulatorn till EBL eller att ansluta till batteriet direkt?
Jag hittar inget om det i "manualen" - en sida på franska...

Så finns det en switch för "lastkontroll"
I ena läget är LVD 11,5V och LVR 12,6V
I andra är det LVD 11,0V och LVR 12,1V
Vilket läge bör jag använda?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

Skillnaden om du ansluter via EBL är förmodligen att du kan se laddningen på manöverpanelen och att det inte finns någon risk att 230 V-laddningen och solpanel-laddningen kolliderar och påverkar varandra.
Vad LVD och LVR betyder vet jag inte. Min franska tog slut samtidigt som äktenskapet mellan Volvo och Renault havererade.
:)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

En vild gissning är att LVD = Low Voltage Disconnect och LVR = Low Voltage Reconnect.

Men det är bara gissningar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Risk för överladdning med Solpanel?

Det tror jag också, men vilket ska man välja - och varför...

Hmm, dessa switchar gissar jag är intressanta när regulatorns utgång matar husbilens elsystem dvs inte när regulatorn laddar via EBL då EBL säkert har motsvarande funktion.

dvs solcell->regulator-> förbrukare
(Batteriet är kopplat till regulatorn)

När batteriet får en spänning under LVD så stängs förbrukarna av och när batteriet får en spänning som överstiger LVR slås dom på igen.
dvs ett skydd för att inte ladda ut batterierna förmycket.

Jag tror inte att du har kopplat in den enligt ovan så dom spelar ingen roll.
 
Toppen