• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentank

lasse2

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
13855
Medlemskap
2024
Någon som vet hur man ska få rent vattentanken.Jag lyckades ta fel och fick i lite diesel i tanken, har spolat med vatten och sedan hällt i bio tabletter och full tank,vet inte om det blir luktfritt av detta,det ska stå minst 6 tim.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vattentank

Det beror lite hur länge dieseln var i tanken, sedan lägger sig ju dieseln ovanpå vattnet som fanns innan.
Så även om man sköljer med klorin så kanske man sköljer botten medan problemet finns högre upp på sidorna.
Dieseln lär gå in i plasten och fastna i porerna, den svenska dieseln är ju bättre från lukt smak sidan.
Tror att ganska mycket varmt helst hett vatten och rätt mycket klorin eller klorent osv löser problem men det måste nog vara i tanken ett tag så det bryter ner dieseln.
Hoppas bara att du inte har några metaller i tanken som reagerar med klorinet.
Hittar man aktivt kol och kan få in det i tanken och låta det vara för en längre tid så blir det nog ganska bra efter klorinet. Lukten av klorinet försvinner med tom tank som får lufta det bryts ner.
Man kan ju köra med flaskvatten ett tag tills det blir bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vattentank

Kan ju vara en ide att överfylla tanken eftersom diesel flyter ovanpå så att det går ut genom överfyllnings avloppet.
 
Toppen