• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser/camping

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Jag tycker det är dålig stil att när man kommer till en Ställplatser så finns det tydligen husbilsägare som tror att detta är en camping...ut med markisen i hela sin längd..och allt annat stolar bord mm. Det är väl okej om man framför eller bakom bilen tar ut ett lite bord och stolar..Sista åren är det verkligen illa mer och mer sådant har det blivit.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser/camping

Jag tycker det är dålig stil att när man kommer till en Ställplatser så finns det tydligen husbilsägare som tror att detta är en camping...ut med markisen i hela sin längd..och allt annat stolar bord mm. Det är väl okej om man framför eller bakom bilen tar ut ett lite bord och stolar..Sista åren är det verkligen illa mer och mer sådant har det blivit.

Jag gissar att du med det här menar att det reella problemet är att det stjäl plats som annars du eller andra hade valt att ställa upp sitt fordon på?

I så fall håller jag med dig att det är nonchalant i den mån det de facto är platsbrist (oavsett om någon för stunden rullar in som vill ställa upp eller ej (finns många som inte skulle komma på tanken att be dig/mig flytta våra prylar för att de också skall få plats så det är upp till dem som brett ut sig att ta det ansvaret).

MEN om det är gott om platser kvar och man med sina bord/stolar INTE påverkar någon annan negativt (ex. möjlighet att ställa upp sitt fordon) ser jag inget problem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser/camping

Leif, det du beskriver är i princip IKEA's parkering (ställplats) i Haparanda där husvagnar parkerar på platser avsedda för bussar och husbilar brukar ta 4 platser i anspråk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser/camping

Det är betydligt bättre disciplin på ställplatser i övriga Europa.
Ställplats är än så länge ett ganska okänt begrepp i de nordiska länderna, många ger sig inte tid att läsa på tavlan med föreskrifter.
 
L

LenaoLarsGöran

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Ska man sitta på marken? Nej tack inte för mig är en helg för länge på en ställplats i så fall skall quickstop gälla
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Jag fattar inte denna diskussion. Om det inte står något/några regler på platsen man kommer till så gör man som man vill. Finns det regler så får man följa de. Utomlands finns det massor med platser som tillåter markiser mm och massor som inte gör det.

Hur ska man veta vad som gäller om det inte står något?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser/camping

Jag fattar inte denna diskussion. Om det inte står något/några regler på platsen man kommer till så gör man som man vill. Finns det regler så får man följa de. Utomlands finns det massor med platser som tillåter markiser mm och massor som inte gör det.

Hur ska man veta vad som gäller om det inte står något?

Jag gissar att man kanske kan använda sunt förnuft och i de fall där det är ont om plats inte breda ut sig mer än att andra också kan få plats. Är det en populär plats får man räkna med att det framåt em/kvällen blir trängre då fler sent ankommande också vill kunna stanna över natten.

Att som enstaka individer, sällan dock som tur är, "mutar in sitt revir" med allt från mattor/stängsel, you name it, bara för att ha så stor yta som möjligt känns aningen förlegat och inte speciellt vänligt.

Som tur är är detta väldigt sällsynt dock.

Om man sätter sig in i situationen sent ankommande har, ibland hamnar vi där allihop, och man då möts av en ställplats där det med lätthet hade fått plats ytterligare 4-5 bilar men som nu i stället är belamrade med fullt utfällda markiser, utemöbler, gärna där stolen står 3-5m från husbilen. Klockan är sent så alla har gått in för kvällen, dvs ytan är i stort sett tom på folk, kanske det blir lättare att förstå hur man bör bete sig och vilken yta som är rimlig att göra anspråk på och inte.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser/camping


Det är nog så, senaste sommar på en stellplz i Tyskland nä jag skulle köra på en utmärkt plats där de hade stolar o bad dem flytta men de vägra. Han värden såg vad som hände då kom han o berätta att märkta platser skall använas fast det blev bara 1.5 m mellan bilarna annars så måste han flytta till en grusplan längre bort där det inte fanns el.

Leif
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Ställplatser/camping

I Sanlucar i Spanien finns en stor grusplan med märket "P husbilar" och den var väldigt populär.
Nu i vinter fanns där husbilsägare som ville göra det som inte är så populärt - muta in sitt område - med stolar och bord och markis!
Det slutade med slagsmål och polisen stängde hela plan! Nu är det stopp- och p-förbud där.
Så kom inte och snacka om att "jag gör väl som jag vill"! Förra året var där även en medlem i klubben som gjorde samma sak.
Ibland får man tänka lite utanför boxen! Vill du bo som på camping så åk dit!
I de allra flesta fall finns det ägare till ställplatsen och fråga dom vad som gäller på respektive ställe!
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Skulle vara intressant att veta var förbudet om att använda markis, bord och stolar på ställplats finns nerskrivet! Det tycks vara många här på HBK som känner till detta förbud och kanske kan upplysa oss andra okunniga.

Vi har varit i många länder i Europa med husbil och vet att reglerna varierar från land till land och inom ett land från ställplats till ställplats.

Något vi tycker är värre än att ta ut markis, bord och stolar är de svenskar som registerslår sina svenska grannar för att kolla personuppgifter, uppgifter om husbil osv, och sedan använder de kunskaperna i sin "konversation". Det kryper i mig av obehag när jag tänker på sådana "grannar". Hur sjuk får man bli?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Varför blanda in andra länder, det finns väl ändå inga som
kan mäta sig med vårt fina husbilsland
Tommy R
 
Toppen