• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser/camping

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Ursäkta men en okunnig funderar på vad är en ställplats?

I min värd så stannar jag och sover på lämpligt ställe och vill jag campa så är jag på en Camping
Hej okunnig...jag stannar oxå ofta och sover på lämplig plats..mycket sällan in på en campingplats ( en gång under 2016)

Ställplats eller husbilsparkering.
Har man åkt husbil i några år så har du/vi säkert sett sådana markerade platser..
Som man kan parkera sin husbil för att ev sova över en eller några nätter..ibland mot en avgift..ev oxå kunna tömma toan och tanka vatten..
Med det skiljer sej ganska mycket från plats till plats..
Men tydligen tror en del husbilsägare att sådana platser är en camping ..och ställer ut allt vad man har..vilket betyder att man tar opp så stor plats ..att övriga som vill bara sova över en natt inte får plats...surt :mad:
Jag tror vi är lite för snälla och inte säker till..." sorry detta är inte en camping "

Priset tog de husbilsekipage ( jag stod på en ställplats/husbilsparkering i södermaland)
Jag åkte en runda på 10 dygn kom då tillbaka på samma plats..dom stod kvar på samma plats..!!!!!!!!
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Ställplatser/camping

Hej okunnig...jag stannar oxå ofta och sover på lämplig plats..mycket sällan in på en campingplats ( en gång under 2016)

Ställplats eller husbilsparkering.
Har man åkt husbil i några år så har du/vi säkert sett sådana markerade platser..
Som man kan parkera sin husbil för att ev sova över en eller några nätter..ibland mot en avgift..ev oxå kunna tömma toan och tanka vatten..
Med det skiljer sej ganska mycket från plats till plats..
Men tydligen tror en del husbilsägare att sådana platser är en camping ..och ställer ut allt vad man har..vilket betyder att man tar opp så stor plats ..att övriga som vill bara sova över en natt inte får plats...surt :mad:
Jag tror vi är lite för snälla och inte säker till..." sorry detta är inte en camping "

Priset tog de husbilsekipage ( jag stod på en ställplats/husbilsparkering i södermaland)
Jag åkte en runda på 10 dygn kom då tillbaka på samma plats..dom stod kvar på samma plats..!!!!!!!!

Jag har aldrig lagt märke till att det finns markerade ställplatser.

Däremot finns det några ställen här uppe som man kan tömma skit på, men det är en större parkering efter vägen med skithus och nått bord med bänkar, samt soptunna.
Sen har jag sett att man kan tömma tankarna på macken.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Jag har aldrig lagt märke till att det finns markerade ställplatser.

Däremot finns det några ställen här uppe som man kan tömma skit på, men det är en större parkering efter vägen med skithus och nått bord med bänkar, samt soptunna.
Sen har jag sett att man kan tömma tankarna på macken.

Dom platserna som du menar med bord och bänkar ..och man kan tömma skiten mm.
Är rastplatser ..som vägvärket har ansvarig för dessa...
Det finns en karta där alla landets rastplatser finns..
Jag har vid flera tillfällen sover över på sådana platser..ofta står det en del långtradare där och.
Men se opp..de kan finnas vissa begränsningar.. så läs skylt info.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser/camping

Jag har aldrig lagt märke till att det finns markerade ställplatser.

Däremot finns det några ställen här uppe som man kan tömma skit på, men det är en större parkering efter vägen med skithus och nått bord med bänkar, samt soptunna.
Sen har jag sett att man kan tömma tankarna på macken.

Men markerade husvagnsplatser finns det är väl ända märke i dag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Trodde att fler skulle svara.
Tommy R

Ockupation måste det väl gå under. Reglerna för att avhysa ockupanter jobbar regeringen med nu och avsikten är att det skall bli enklare. Man vill förhindra uppkomst av kåkstäder i en förlängning :rolleyes:
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser/camping

Ett exempel på övernattningsplats som finns i vårt närområde mittsverige,
ca 3 km till närmsta husbil.
Tommy R

Härlig bild..Så vill säkert alla våra husbils vänner njuta av..
Jag älskar denna frihet ...Vår allemansrätten har vi denna möjlighet.
Med sunt förnuft och hänsyn till naturen så han vi njuta av detta.
Leffe
 
Toppen