• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 eller 180hk?

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk?

Har för mig att smidda kolvar väger mindre, så är det två-hjulingar.
I vilket fall som helst så kan inte 11 kg ligga på vevstakar och kolvar.
Några kilo kan ligga på en större turbo men resten då ?

Tror att 11 kg är att dom flesta 180hk är med robotlåda. Är nog ungefär vad hydraulikenhet mm väger. Det borde inte vara någon större viktskillnad mellan 150-180. Sen har ju vissa husbils tillverkare missat o uppdatera sin listor o lägger på 40 kg av gammal vana för 180hk skulle ja tro.
 

100kurt

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
10539
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Tror att 11 kg är att dom flesta 180hk är med robotlåda. Är nog ungefär vad hydraulikenhet mm väger. Det borde inte vara någon större viktskillnad mellan 150-180. Sen har ju vissa husbils tillverkare missat o uppdatera sin listor o lägger på 40 kg av gammal vana för 180hk skulle ja tro.

Är det någon som har provat den nya 2,3l och jämfört den gamla 3.0.Snabbhet,acceleration,vridmoment.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

S.k riktiga automatlådor är på väg att fasas ut. Kommer aldrig att komma till större transportbilar skulle jag tro. Numera är det dubbelkopplingslådor som är det moderna. Ofta får dom dessutom inte plats på tvärställda motorer med högt vridmoment. Så det är nog inget att hoppas på.

Konstigt att Iveco kom med riktig 8 stegs hydraulautomat för ett par år sen i så fall.
Hejs
Claes 105
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

S.k riktiga automatlådor är på väg att fasas ut. Kommer aldrig att komma till större transportbilar skulle jag tro. Numera är det dubbelkopplingslådor som är det moderna. Ofta får dom dessutom inte plats på tvärställda motorer med högt vridmoment. Så det är nog inget att hoppas på.


O.T


På den "gamla goda tiden" fick de plats, har en Cadillac Eldorado cab i familjen, den e framhjulsdriven med 8,2L V8 och finns bara med automat, den e inte bredare än dagens budbilar.

Att riktiga automatlådor inte kommer i alla märken tror jag är en ren kostnadsfråga, de som köper Fiat m.fl. lågprismärken är nog inte villiga att betala för en riktig automat.

Dock så tror jag att de riktiga automaterna kommer att finnas kvar några år till i olika premiummärken, eller hoppas :oops:

Inget (nästan) slår en riktigt bra automatlåda, t.ex. BMW's 8-petade, prova den ifall ni får chansen :cool:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 150 eller 180hk?

IVECO har nyligen delvis bytt ut sina robotlådor mot "riktiga" automatlådor och Merca gjorde något liknande för X antal år sedan. Men de bilarna har ju bakhjulsdrift som ger lite andra förutsättningar på längden.
Men sedan är väl också frågan om det behövs mellan 7 och 12 växlar på en modern automatlåda på tyngre bilar som bidrar till längden på den, och kanske stoppar tvärställda lådor.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk?

Konstigt att Iveco kom med riktig 8 stegs hydraulautomat för ett par år sen i så fall.
Hejs
Claes 105

Inte så konstigt, Ivecon är bakhjulsdriven och senaste tekniken hittar aldrig först till transportbilar. Håller med om att ivecos 8 vxl låda är fin, men den funkar inte på framhjulsdrift och drar dessutom mer bränsle än en robotlåda. Hoppas att få min nya husbil snart så att man kan jämföra 3.0-180 mot 2.3 -180.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

O.T


Volvo's konstruktörer petade ju in en riktig automat i lilla V70 (framhjulsdrift) utan problem.

Idag drar inte en riktig automat mer bränsle än en manuell, eller "robot" för den delen, tack vare "lock-up" låsning av invertern, samt många växlar=optimalt varvtal och avancerad datorstyrning.

Hade en gång i tiden en Ny Camaro IROC-Z 1990, den hade lock-up på alla 5 växlar, och inte som äldre Volvo, bara på högsta växeln

I min gamla MB-husbil automat har jag lock-up på alla 5-växlar.
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: 150 eller 180hk?

Hej,

ingen referens mellan 150 o 180 dock mellan130 o 180. Han bara köra 80 mil med vår nya bil innan vinterdvalan och jisses vilken trevlig drivlina med comfortmatic. sen hur mycket trevligare den är än 150 vet jag inte.

Hittade dock i instruktionsboken info om att 150 euro6 kräver adblue (fanns även bilder på detta) men inte 180 sen om detta stämmer vet jag inte, har försökt hitta information men inte funnit någon.

Kanske någon annan som kan svara på detta.

ha en bra fredag // Per
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.237
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: 150 eller 180hk?

O.T


På den "gamla goda tiden" fick de plats, har en Cadillac Eldorado cab i familjen, den e framhjulsdriven med 8,2L V8 och finns bara med automat, den e inte bredare än dagens budbilar.

:cool:

Denna bil hade "längs monterad" motor, som Audi och gamla Saab 900/99.
Kan inte jämföras med platsbehovet av moderna tvärställda motorer.
(har varit fylle chaufför på en eldorado med denna drivlina, länge sedan....)

Om man går upp i totalvikt, där gäller dubbel-koppling växellådor.
När man går ännu längre upp i totalvikt och effekt samt prestanda, då gäller konvertrar automat med planetväxlar igen.

Jag är med på bilden som lärare, och denna har konverter automat. :D

ext
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: 150 eller 180hk?

Denna bil hade "längs monterad" motor, som Audi och gamla Saab 900/99.
Kan inte jämföras med platsbehovet av moderna tvärställda motorer.
(har varit fylle chaufför på en eldorado med denna drivlina, länge sedan....)

Om man går upp i totalvikt, där gäller dubbel-koppling växellådor.
När man går ännu längre upp i totalvikt och effekt samt prestanda, då gäller konvertrar automat med planetväxlar igen.

Jag är med på bilden som lärare, och denna har konverter automat. :D

ext

Står det fortfarande i regbeviset att den inte får framföras utan släp ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Ingen av motorerna kräver Adblue, kommer inte heller i framtiden enlig Fiat.
Jag står i valet mellan 150 man eller 180 aut, dom flesta tycks välja den sista, jag skall provköra en Comfortmatic i nästa vecka, jag vet att det skrivits spaltmeter om denna växellåda , för och emot!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk?

När du provkört så vet du att det är den du vill ha. Finns väl inget emot mer än att den kostar lite mer och en sak till som kan gå sönder. Nu har den funnits i många år och är färdigutvecklad s.a.s. Fungerar väldigt bra tycker jag inget o tveka på. När det gäller 150/180 så ska man tänka på att det inte skiljer lika mkt mellan dessa som det gjorde på Eu5. 150hk Eu6 har ju blivit 10% starkare jämfört med Eu5. Detta gör att det inte skiljer lika mkt upp till 180 som det gjorde innan. Så då är valet nere på 150/180 Aut. Har du en lättare husbil väljer du kanske 150 och är den på 4.5-5.5 ton ska du självklart ha 180hk. Men välj inte bort comfortmatic lådan, den är suverän jämfört med manuell. Lycka till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

150 eller 180 hk???

Låt mig citera den gamla tyska trafiksäkerhetspropagandan: Reisen statt rasen.

Pålle
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk?

Den ny 180 Hk motorn går mycket bra. Den är tystare och går på ett lägre varvtal än den gamla 3L motorn. Automaten växlar fantastiskt bra och vid nästan vilket varv du vill. MEN när det börjar gå uppför då finns det mer att önska, stor skillnad mot 3L motorn. Har inte kört mer än 75 mil men tycker att en tar mycket bränsle mot vad 3l gjorde, men kommer inte riktigt ihåg hur den låg när den var ny. Bör väl sjunka när den gått lite.

Ingmar
 
Toppen