• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Ska man bryta orginal laddnig mellan bodel å start när de e 20% av 100% laddat när man har ctek dual eller gör den sitt jobb ändå ,har brytare ändå emellan ,skrev fel 80%av 100% ska de va
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ctek

Begriper inte helt vad du frågar om,eller hur du gjör,men
har du kopplat detta rätt,ska man inte behöva övervaka
detta.Det ordnar sig själv.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Orginaladdning ca 80% tar ctek dom sista 20% när de kommer ström från orginal med till samma pol,proffsen här som ja uppskattar säger att ctek int får känna ström från något annat håll då funkar den int
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Jag har dragit ny + kabel (16 mm2) till CTEK S250 Duo från startbatteriet med säkring 80A bredvid den 50A säkring som går till elboxen. Har dragit ur originalsäkringen och kör bara via CTEK. Om det skulle bli något fel är det bara att dra ur säkringen till CTEK och sätta tillbaks originalsäkringen. OBS: Ta inte bort den andra säkringen som brukar vara på 2-5, för den matar styrningen till elboxen när bilens generator böjar ladda och då styrs kylskåpet till 12 V vid körning om det är ett automatiskt kylskåp. Jag behöver inte bry mig om det går mer än 20A via CTEK för jag har en CTEK Smartpass kopplad också och behövs det så matar den upp till 80A och kopplar automatiskt över till CTEK S250 Duo när sista toppladdningen sker. Har solcellerna kopplade direkt till CTEK också. Fungerar ypperligt. Mycket snabbare och batterierna blir fulladdade. Stor skillnad mot originalkopplingen.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Jag har dragit ny + kabel (16 mm2) till CTEK S250 Duo från startbatteriet med säkring 80A bredvid den 50A säkring som går till elboxen. Har dragit ur originalsäkringen och kör bara via CTEK. Om det skulle bli något fel är det bara att dra ur säkringen till CTEK och sätta tillbaks originalsäkringen. OBS: Ta inte bort den andra säkringen som brukar vara på 2-5, för den matar styrningen till elboxen när bilens generator böjar ladda och då styrs kylskåpet till 12 V vid körning om det är ett automatiskt kylskåp. Jag behöver inte bry mig om det går mer än 20A via CTEK för jag har en CTEK Smartpass kopplad också och behövs det så matar den upp till 80A och kopplar automatiskt över till CTEK S250 Duo när sista toppladdningen sker. Har solcellerna kopplade direkt till CTEK också. Fungerar ypperligt. Mycket snabbare och batterierna blir fulladdade. Stor skillnad mot originalkopplingen.

Smartpass=ja sätter 50 kvadrat kabel mellan batt som ja kan bryta när ja kör,min undran ska ja bryta den laddningen när de e 20%kvar att ladda om den laddningen stör ctek,många säger att int något annat får stör cetk om den ska jobba fullt ut,tackar på förhand om du kompleterar lite till
 
Toppen