• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Ska man bryta orginal laddnig mellan bodel å start när de e 20% av 100% laddat när man har ctek dual eller gör den sitt jobb ändå ,har brytare ändå emellan ,skrev fel 80%av 100% ska de va
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

All ström avseende laddning inkl de förluster laddaren har går via en (-) kabeln till chassit dvs ca 25A, hur ska annars laddaren kunna generera sina 20A?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Jo, men i Ctek-fallet är den mera en sofistikerad strömkran, och strömmen till batteriets minus går via chassie från bilens generator, EBL och solpanel är kopplade till batteriminus varför den strömmen inte heller går via Ctek på minussidan. En lös laddare kopplas ju också på batteriet direkt utan att blanda in Ctek minus.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Jo, men i Ctek-fallet är den mera en sofistikerad strömkran, och strömmen till batteriets minus går via chassie från bilens generator, EBL och solpanel är kopplade till batteriminus varför den strömmen inte heller går via Ctek på minussidan. En lös laddare kopplas ju också på batteriet direkt utan att blanda in Ctek minus.
Med vänlig hälsning, Conny J

Kan du förklara denna "sofistikerade strömkran" med en schematisk bild där man kan se hur strömmen vandrar?

Mitt sätt att se på det är följande.

Om vi håller oss till CTEK så måste den ha (-) och (+) in till sig, sedan måste laddsidan också ha (+) och (-).

I exemplet nedan så antar jag att den förbrukar 25A för att generera 20A, det är nog lite högt men strunt samma.

Om det kommer 25A från generator på (+) så går det 25A på (-) också, 20A kommer ut från CTEK till bodelsbatteriet och 5A( blir värme) förenklat sagt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ctek

mlaajaanen, om du startar en ny tråd med frågan om hur en Dual fungerar så kan jag försöka förklara för dig vad det är du missuppfattat. Jag börjar nämligen tycka lite synd om bennyolle...
Du har fått extremt många svar som är rätt redan nu men i en ny tråd kan jag försöka ur ytterligare en pedagogisk infallsvinkel, och i kväll skulle jag kunna rita ihop en principbild.

mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Kan du förklara denna "sofistikerade strömkran" med en schematisk bild där man kan se hur strömmen vandrar?

Mitt sätt att se på det är följande.

Om vi håller oss till CTEK så måste den ha (-) och (+) in till sig, sedan måste laddsidan också ha (+) och (-).

I exemplet nedan så antar jag att den förbrukar 25A för att generera 20A, det är nog lite högt men strunt samma.

Om det kommer 25A från generator på (+) så går det 25A på (-) också, 20A kommer ut från CTEK till bodelsbatteriet och 5A( blir värme) förenklat sagt.

Den funkar som en styrd strömbrytare. En strömbrytare behöver ingen minus, den reglerar bara plussidan, likadant här. Mät själv på minuskabeln så får du se.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

mlaajaanen, om du startar en ny tråd med frågan om hur en Dual fungerar så kan jag försöka förklara för dig vad det är du missuppfattat. Jag börjar nämligen tycka lite synd om bennyolle...
Du har fått extremt många svar som är rätt redan nu men i en ny tråd kan jag försöka ur ytterligare en pedagogisk infallsvinkel, och i kväll skulle jag kunna rita ihop en principbild.

mvh jocke
Fixat:)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Om det går in 25A och går 20A till batteriet går det 5A till minus eller?
Minusströmmen går inte genom Ctek utan direkt till batteriet via chassie eller laddarens minus om man kopplat som de visar. Har mätt med tångamperemeter på kablarna och mätte mycket låg ström på minuskabeln från Ctek:en både när generatorn och solpanelen laddar. EBL:n är kopplade till batteriet direkt som vanligt. Men om batteriet är kopplat på minuskontakten på Ctek och det går en kabel därifrån till bilens minus/chassie då måste kabeln var grov förståss. Man tänker och ser på kopplingar på olika sätt, men hoppas jag förklarat hur jag menade...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Om det går in 25A och går 20A till batteriet går det 5A till minus eller?
Minusströmmen går inte genom Ctek utan direkt till batteriet via chassie eller laddarens minus om man kopplat som de visar. Har mätt med tångamperemeter på kablarna och mätte mycket låg ström på minuskabeln från Ctek:en både när generatorn och solpanelen laddar. EBL:n är kopplade till batteriet direkt som vanligt. Men om batteriet är kopplat på minuskontakten på Ctek och det går en kabel därifrån till bilens minus/chassie då måste kabeln var grov förståss. Man tänker och ser på kopplingar på olika sätt, men hoppas jag förklarat hur jag menade...
Med vänlig hälsning, Conny J
Jag ahr gjort en DUAL tråd, kopiera gärna in detta i den så har vi en CTEK och en DUAL tråd, "dual" trådar:D
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

mlaajaanen, om du startar en ny tråd med frågan om hur en Dual fungerar så kan jag försöka förklara för dig vad det är du missuppfattat. Jag börjar nämligen tycka lite synd om bennyolle...
Du har fått extremt många svar som är rätt redan nu men i en ny tråd kan jag försöka ur ytterligare en pedagogisk infallsvinkel, och i kväll skulle jag kunna rita ihop en principbild.

mvh jocke

E ingen som vill svara på om skanbatt norge eller victron eller va e bäst förslag tack ,bara de int e kina prylar
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Batt tankmätare

Går de å mäta litium batt i ah isåfall vad e ca 20%/100%,eller skall man bara mäta i %,hur får man mätaren kalibrerad,ska man ladda fullt å sätt den på 100%de här ha jag int gjort förut skulle vara glad åt en tydlig förklaring så ja fattar tack
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Såhär fungerar Ctek Dual och Smartpass enligt Ctek. Jag har denna utrustning installerad enligt Cteks schema och har ingen anledning att inte tro att deras beskrivning är korrekt. Jag har dock inte kopplat några förbrukare direkt till Smartpass. Min Andersson TV har problem med hög laddspänning. Matar därför den via en DC/DC omvandlare som behövdes även innan installationen av Ctek. Behöver därför inte komplicera installationen med något relä.
Mvh
ERIKPER
 

Bilagor

  • Cetek PP.pdf
    1,5 MB · Visningar: 86

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Har kopplat som du gjort. Se tidigare elschema i tråden. Däremot skulle jag vilja koppla den gula till el-boxen. Tror inte det går eftersom 230-laddaren är inbyggd i boxen och förmodligen inte laddar via gula intaget i CTEK Smartpass och vidare till bodelsbatterierna. Kommer att testa detta under april. Eventuellt kommer jag att koppla en 30A laddare på bilbatteriet som jag har sedan tidigare och låta originalladdaren i boxen driva förbrukarna när 230 Vac finns. Då laddar den andra laddaren till bilbatteriet även bodelsbatterierna via CTEK. En annan variant med relä är i så fall att låta originladdning till elboxen vara kvar men låta ett relä bryta mellan bodelsbatterierna och elboxen när generatorn laddar. Då driver generatorn alla förbrukare och all laddning via CTEK går till bodelsbatteriern som då inte kommer att vara belastade. Kommer att testa det i vår.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Eventuellt kommer jag att koppla en 30A laddare på bilbatteriet som jag har sedan tidigare och låta originalladdaren i boxen driva förbrukarna när 230 Vac finns. Då laddar den andra laddaren till bilbatteriet även bodelsbatterierna via CTEK. En annan variant med relä är i så fall att låta originladdning till elboxen vara kvar men låta ett relä bryta mellan bodelsbatterierna och elboxen när generatorn laddar. Då driver generatorn alla förbrukare och all laddning via CTEK går till bodelsbatteriern som då inte kommer att vara belastade. Kommer att testa det i vår.
Det första om jag förstår rätt finns diskuterat här med en viss osäkerhet att få den stora laddaren som driver bilbatteriet och sedan att få DUAL och bilbatteriladdaren att fungera ihop vilket kanske kan strula, berätta hur det går.

Det senare att låta bilbatteriet/generatorn driva bodelen och frikoppla bodelbatterierna när man kör är jättebra då ingenting "lurar" laddarna i det fallet, jag har en sådan inkoppling. Även när jag ligger vid stolpe är bodelsbatterierna frikopplade och husbilen drivs via bilbatteriet.

Dock använder jag CTEK 7A till allt, en till varje batteri och inverter för laddning när man kör.
 
Senast ändrad:

Simona 30

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
22813
Medlemskap
2023
Sv: Ctek

Här finns ett schema.
Hej!
Fel på Ctek D250 S dual?
Som nybliven husbilsägare ville jag komplettera husbilen med solpanel och samtidigt förbättra laddningen av bobatteriet. Har lusläst alla inlägg i ämnet på trådarna i Husbilsklubben och lärt mig mycket. Tack alla!! Valde att köpa en Ctek d250s Dual som regulator och använda dels Cteks installationsscema 4 i kombination med det schema som jag tror "Rusken" är pappa till med relä framför Ctek och som jag har citerat en kopia av ovan. Husbilen är en Hymer BC544 från 2000 med inbyggd EBL 99 B.
Monterade Ctek nära bobatteriet och placerade temperatursonden intill batteriet. Kopplade sedan alla kablar till Ctek och relä inkl jordkabel till båda. Solpanelen är ej monterad på biltaket, men kablar är framdragna till Ctek.

Var från början osäker på "ingången" till reläet från EBL men bestämde mig för att detta måste vara den ordinarie utgången från EBL, dvs den som går direkt till bobatteriet. Kopplade således den till reläet, samt stal jag D+ från ingången till EBL.
Övriga kablar enligt citatet ovan.
När allt var klart testade jag men fann att INGA KONTROLLLAMPOR LYSER!!
När bilmotorn går drar reläet och instrumentet på husbilens panel visar att laddning pågår. Likaså när motorn är avstängd och 220 volt är inkopplat, batteriet laddas från den inbyggda batteriladdaren LR 1216.
Är det fel på Ctek eller har jag gjort något fel?
Tacksam för kommentarer och/eller förslag till ändringar.
Med vänlig hälsning,
Tollef
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Ctek

Hej!
Fel på Ctek D250 S dual?
Som nybliven husbilsägare ville jag komplettera husbilen med solpanel och samtidigt förbättra laddningen av bobatteriet. Har lusläst alla inlägg i ämnet på trådarna i Husbilsklubben och lärt mig mycket. Tack alla!! Valde att köpa en Ctek d250s Dual som regulator och använda dels Cteks installationsscema 4 i kombination med det schema som jag tror "Rusken" är pappa till med relä framför Ctek och som jag har citerat en kopia av ovan. Husbilen är en Hymer BC544 från 2000 med inbyggd EBL 99 B.
Monterade Ctek nära bobatteriet och placerade temperatursonden intill batteriet. Kopplade sedan alla kablar till Ctek och relä inkl jordkabel till båda. Solpanelen är ej monterad på biltaket, men kablar är framdragna till Ctek.

Var från början osäker på "ingången" till reläet från EBL men bestämde mig för att detta måste vara den ordinarie utgången från EBL, dvs den som går direkt till bobatteriet. Kopplade således den till reläet, samt stal jag D+ från ingången till EBL.
Övriga kablar enligt citatet ovan.
När allt var klart testade jag men fann att INGA KONTROLLLAMPOR LYSER!!
När bilmotorn går drar reläet och instrumentet på husbilens panel visar att laddning pågår. Likaså när motorn är avstängd och 220 volt är inkopplat, batteriet laddas från den inbyggda batteriladdaren LR 1216.
Är det fel på Ctek eller har jag gjort något fel?
Tacksam för kommentarer och/eller förslag till ändringar.
Med vänlig hälsning,
Tollef


Hej.
OM batteriet är riktigt fulladdat eller om 220v laddaren är inkopplad så kan det hända att lysdioderna på Cteken inte lyser. Det är nog inte så ofta det sker.

Nästa reflektion: varför relä ifrån startbatteriet? Den funktionen finns inbyggd i Cteken. Den slår på laddningen då startbatteriet är över 12,8 volt.
Dessutom så mister du solcellsladdningen ifrån Cteken till startbatteriet när bobatteriet är laddat.

/Roy
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ctek

Såhär fungerar Ctek Dual och Smartpass enligt Ctek. Jag har denna utrustning installerad enligt Cteks schema och har ingen anledning att inte tro att deras beskrivning är korrekt. Jag har dock inte kopplat några förbrukare direkt till Smartpass. Min Andersson TV har problem med hög laddspänning. Matar därför den via en DC/DC omvandlare som behövdes även innan installationen av Ctek. Behöver därför inte komplicera installationen med något relä.
Mvh
ERIKPER

Jag har kopplat det enligt cteks anvisningar och låter utgången för "non critical consumer" försörja EBL:n,
inga reläer, jag förstår inte vad det skall vara bra för.
 
Toppen