• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt i toa

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Jodopax är ett desinfektionsmedel som används främst inom lantbruk för att rengöra sår od på boskap. Det används också att "bada" stövlar od för att inte föra in smitta till besättningar av kreatur.
Ett par matskedar i ett par liter vatten som sedan blir 10 l när kassetten är full tror jag inte påverkar något reningsverk.
Jag undrar var lantbrukarna gör av sina stövelbad när de är förbrukade??
Jod används i bassänger i en del badhus istället för klor som är mer allergiframkallande. Jag undrar var badhusen gör av ett antal hundra (tusen?) kubikmeter vatten?

Man kan köpa en halv liter för strax över hundralappen, och vi har haft vår i tre år. Man behöver inte använda de varje gång utan när kassetten blivit "inpyrd".

Tror inte avlopp från lantbruk går till reningsverken :rolleyes:

Läs säkerhetsdatablad på Jodopax



Att det luktar skit på muggen har sin naturliga förklaring , sluta använd kemikalier för guds skull töm ofta istället och skölj ur noga. Att häva i en massa mirakelmediciner i burken tilltalar mig inte.

Instämmer,
förvånas regelbundet i detta forum som har nån slags miljöpolicy,
att det tipsas om diverse ej godkända ämnen ska slås i våra spilltankar och sen vidare i avloppssystem, det finns ju framtagna godkända produkter för detta ändamål :p:
Man kan undra varför? :swoon:
 

Bilagor

  • jodopaxvet.sv.pdf
    61,2 KB · Visningar: 72

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: dålig lukt i toa

Att det luktar skit på muggen har sin naturliga förklaring , sluta använd kemikalier för guds skull töm ofta istället och skölj ur noga. Att häva i en massa mirakelmediciner i burken tilltalar mig inte.

Ungefär som man gjorde på Gustaf III's tid då svettlukten doldes med massor av parfym!

Dessutom är det förbud på många tömningsplatser mot alla kemikalier eftersom de hindrar nedbryting på naturligt sätt.
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Hej, inte svar på din fråga men som ett alternativ kan jag berätta vad vi har gjort. Efter att under flera år provat olika kemiska undermedel som luktar värre än det naturliga har vi det sista året använt vanlig ättika i behållaren och spolat skålen efter anv med såpvatten från en sprayflaska.
Har funkat perfekt även när det har varit riktigt varmt i Kroatien > 30+.
Callee
 
C

Christer49

Guest
Sv: dålig lukt i toa

Hej, När man går in på OXYG:s hemsida står det att man har 10% rabatt om man är medlem i HBK, men vr finner man den rabattkoden som man skall fylla i. Har letat men kan inte finna det. Tänkte beställa men tycker att 10% hade varit bra att få.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Man kan ju tro att man är medlem i en avloppsklubb.
Är det ändå inte lättast och skapar minst problem och spekulationer om man använder det som säljs av husbil/husvagnsmarknaden.
Sen är det nog bra att konstatera att det är inte billigt att åka husbil men det ger troligen något tillbaka till var och en av oss.

Ingmar
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Det finns nog nästan lika många teorier om hur en husbilstoa eller gråvattentank ska skötas, som det finns medlemmar i HBK.

Många laborerar med produkter som man tror ska funka, men med tanke på hur grejerna i husbilarna är tillverkade tex ömtåliga packningar, koppar/mässingsgivare osv, de klarar inte i längden starka kemikalier!

Hälsoaspekten är en annan, vissa blandar syror och alkalier om vart annat utan att riktigt veta vad som händer, trist.

De medel som finns Tex Thetfords, Duoex och liknande är under många år testade för att inte påverka material, miljö eller människa, så varför inte använda dessa vid behov.

Jag skulle aldrig köpa OxyG och hälla i toan, den får för kort verkningstid vid normal användning för att vara värd priset, kanske kan den däremot funka i gråvattentanken.

Vill man ha en biologisk produkt till toan finns (Saneringstablett Biotab
Motverkar dålig lukt i kemiska toaletter. Används till husvagnen, husbilen, båten och sommarstugan.
Innehåller speciellt anpassade mikroorganismer som motverkar dålig lukt samt påskyndar nedbrytningsprocessen)

//Tommy
 

enna2020

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
22178
Medlemskap
2022
Sv: dålig lukt i toa

Se på burkarna ni köper. Är det en död fisk på piktogrammet så betyder det att det att det är farligt för vattenlevande organismer och ska tömmas på anvisande ställen.
Det som gör att infiltrationerna till 3-kammarbrunnarna slammar igen är att vid slamtömningen är att slamtömmaren spolar tillbaka vattnet och därför följer det med slam till baka i brunnen och ut i infiltrationen och tätar infiltrationen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: dålig lukt i toa

Jag har OxyG i gråtanken har tömts 2ggr ,lite minder lukt nu, men man får använda det några gånger så skall det fungera,lite undrande om man skall ha något annat diskmedel än yes, Håkan
 
Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Har nu använt OxYg i två år, tycker det fungerar alldeles utmärkt. En halv skopa räcker gott å väl. Känns skönt att slippa använda kemikalier. Obs! Läs instruktionerna noga och följ dem för att få en bra start.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är lukten kommer från toaskålen som är oren.
Spola alltid efter användning.
Sprejar med en blandning av linoljesåpa/vatten regelbundet.
Sällan som själva tanken är orsaken att det luktar illa när man öppnar toadörren
Vägrar medel som jag inte vet effekten av, dvs hokuspokusmedel gäller inte för mig
 
Toppen