• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny TV vilken?

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Jag köpte denna Grundig.
Funkar utmärkt och är bra mycket bättre än den Andersson jag hade innan.

Passar på mitt standarfäste också.

Grundig 22" LED TV 22 VLE 5520 BN - TV - Elgiganten

Glöm inte att köpa till 12V-sladden.

//Stefan

Har en likadan, helt nöjd. Inga problem med att köra 12 volt, bra bild, bra betraktningsvinklar, verkar vara hög kvalitet rakt igenom.
Skapligt ljud. Saknar dock DVD fack.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ny TV vilken?

DVD har jag sllutat använda, har byggt en mediabox med en Rasberry Pi 3 som funkar med TVns fjärrkontroll. :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Vilket fabrikat köpte du somfungerar bra ?
ERIKPER

Frågade min lokala TV-handlare efter en TV som funkar i husbilen och då blev det en Salora. Också en lågbudget TV men eftersom vi inte tittar speciellt mycket på TV i husbilen så fick den duga, och den har funkat perfekt
 
B

Brincken

Guest
Sv: Ny TV vilken?

Ltc utan tvekan!
Har en fram och en bak i bilen. Fungerar perfekt.
Och det bästa .. supporten om man undrar något.
Ring bara Helsingborg så får man hjälp direkt.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Ny TV vilken?

Satte in ytterligare en Grundig TV och tog ut original Tvn.
Då vi har Parabol så minskar utbudet DVB-S måste finnas.
Den är förbered för Canal Digital funkar perfekt. Ok ljud o bra Bild.:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Har Grundig uttag för kortläsare? LTC har sattelitmottagare detta saknar väl Grundig?
Vad jag läst är det endast Grundig som har full HD.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Den modell av Grundig som STACT och jag har, har CA/CI-modul och alla mottagare inbyggda, som sagt i full HD:

DVB-S2 satellitmottagare
DVB-T2 mottagare markbundna nätet - Observera, alltså DVB-T2, för HD kanaler, har nämligen inte alla TV mottagare (äldre klarar bara DVB-T, SD kanaler). Om jag nu förstått det hela rätt
DVB-C för kabel-TV

Jag har kört, och kör än så länge (upphör ju 1 april) SVT World-kortet i CA-modulen.
För att vässa ljudet har jag kopplat en Bose Soundlink med optisk kabel.

PS. DVB-T2 är på väg in även i Tyskland om ni nu tittar på tyska kanaler. Är väl den nya standarden för HD via marknätet. Säger jag utan att vara expert på området. :) DS.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Tack, om jag tolkat det rätt är det Grundig 22". VLE 5520 som du avser,står inget i spec. vilka mottagare den har.
Kör du antennkabel från sat. direkt in i TVn,om man skall växla mellan mark och sat måste man flytta antennkabeln?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Tack, om jag tolkat det rätt är det Grundig 22". VLE 5520 som du avser,står inget i spec. vilka mottagare den har.
Kör du antennkabel från sat. direkt in i TVn,om man skall växla mellan mark och sat måste man flytta antennkabeln?

Ja, se tidigare inlägg av STACT, han angav exakt modellbeteckning (du ser den även nedan).
Beträffande en fullständig spec, kolla Prisjakt eller t ex KungsTV i Norrköping (finns på nätet).
Satellitkabeln har sin ingång (den vanliga skruvade satellitingången), det markbundna sin (den vanliga analoga antenningången).

Du växlar mellan satellitkanaler och markbundna kanaler (satellit- eller antenningång) med fjärrkontrollen - du byter "källa", satellit eller markbunden enkelt genom att välja på fjärrkontrollen.
Kablarna har ju egna ingångar/anslutningar, så du behöver inte flytta några kablar.

Kommer inte ihåg exakt vad som står på skärmen, men det fattar du. Har för mej Satellite respektive DTV, men är inte säker.
Det står tydligt i manualen i vilket fall.

Kolla priser här: Prisjakt
Och spec t ex här: GRUNDIG 22 VLE5520 BN
 

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Sv: Ny TV vilken?

Hej.

Är på jakt efter en bra 24 tum 12V TV. Behöver en med 5V antenn spänning
för att driva den inbyggda markantennen i en Hymer _14.
Har även parabol. Vad har ni för förslag.

// Tommy
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Ny TV vilken?

Jag har dåliga erfarenheter från Andersson, se inlägg 12. Efter mycket Googlande har jag kommit fram till LTC 24". Hjertmans (båttillbehör) har Kampanj på LTC, 2990:- för 24 tummaren. Jag är fn i Spanien, men har bett dom lägga undan en till slutet mars.
ERIKPER
 
Toppen