• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping i Branäs med Argos 747

J

Jens B

Guest
Hej

Vi är en familj med 2 barn, 8 och 10 år som funderar på säsongscamping i Branäs nästa säsong och behöver er hjälp med vissa funderingar och frågor.

Någon av er som vintercampat i Branäs och kan dela med er av erfarenheter. Vad innehåller servicehusen och hur är dem i skick?
Är det enkelt att ta sig till backarna från campingen?
Har dem 16A uttag så att man köra värmepannan på 3kW och kyl mm?

Hur skulle det funka att ställa upp en Argos 747 för vintercamping en säsong? Vad behöver vi tänka på? Klarar den hålla värmen? Vad gör man för att inte batterierna skall dö under tiden vi inte är där och strömmen påkopplad?

Fyll gärna på med vad som är viktigt att tänka på!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping i Branäs med Argos 747

Vi använder vår Argos på vintern, hittils ca 20 dagar vid olika skidanläggningar. Har bara provat att värma med 3kW el på gårdsplanen och då klarar den att värma från ca 0 grader.

Vi fricampar alltid och gasolförbrukningen är då ca 3-5 flaskor/vecka. Ett par timmars laddning varannan dag samt lite shoppingkörning så klarar sig batterierna. Vi ser inget behov av servicehus. Branäs har jag ingen koll på...

Batterierna lär klara sig om du kopplar ur dem när du lämnar.
 
Senast ändrad:
J

Jens B

Guest
Sv: Vintercamping i Branäs med Argos 747

Innebär det då att den inte klarar mer köldgrader än 0 grader? Eller har du inte testat vid lägre yttertemperatur?
Då borde många köra på gasol under vintercamping...
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping i Branäs med Argos 747

Ja. Finns nog väldigt få som klarar sig med bara el. Möjligen nordic eller liknande med extra tjock isolering.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping i Branäs med Argos 747

Jag använder bilen mycket på vintern men står då alltid gratis på parkeringar vid skidanläggningar. Vi ser ingen poäng med elanslutning och camping. Vi nyttjar aldrig servicehus. camping blir då en väldigt dyr tömning och elanslutning.
 
Senast ändrad:
Toppen