NORSKA NYHETER
Sverige får nye regler for overlast
19. februar 2017
Sverige endrer overlastreglene neste år.
I Sverige regnes overlast i prosent av godkjent lasteevne – ikke av totalvekt. Det kan bety tidlig bøtlegging og inndragning av førerkortet. Transportstyrelsen har varslet endringer i reglene, men det vil ta tid.
Det var på messa Caravan Stockholm Transportstyrelsen kunne fortelle at den arbeider med å innføre nye regler neste år. Det er Husbil & Husvagn som bringer denne nyheten.
I dag beregnes overlast i Sverige i prosent av lasteevnen, ikke av totalvekten slik det gjøres i Norge. Allerede fra første kilo overlast er boten 2000 kroner. Bøtesatsene stiger i trinn til 4000 kroner ved 41-50 prosent overlast. Fra 50 prosent overlast kan det bli anmeldelse og ved 100 prosent overlast ryker førerkortet.
Bladet forteller at sjåføren av en bil på 3500 kg med en godkjent lasteevne på 500 kg blir bøtelagt når bilen totalt veier 3600 kg eller mer. Dersom bilen veier 4000 kg eller mer inndras førerkortet på stedet.
Det som gjør dagens svenske regler urettferdige er at en varebil bygget for samme totalvekt, men som uten bobilpåbygg har en langt større lasteevne også får et langt større slingringsmonn ved overlast.
Transportstyrelsen arbeider mot en endring der totalvekten er avgjørende for beregning av overlast og bøtlegging/inndragning. Det er det samme prinsippet som gjelder i Norge i dag. Hvordan det svenske regelverket blir i detalj vet vi først om et år. Så lang tid vil det nemlig ta før Transportstyrelsen kan innføre nye regler.
Sverige får nye regler for overlast
19. februar 2017
Sverige endrer overlastreglene neste år.
I Sverige regnes overlast i prosent av godkjent lasteevne – ikke av totalvekt. Det kan bety tidlig bøtlegging og inndragning av førerkortet. Transportstyrelsen har varslet endringer i reglene, men det vil ta tid.
Det var på messa Caravan Stockholm Transportstyrelsen kunne fortelle at den arbeider med å innføre nye regler neste år. Det er Husbil & Husvagn som bringer denne nyheten.
I dag beregnes overlast i Sverige i prosent av lasteevnen, ikke av totalvekten slik det gjøres i Norge. Allerede fra første kilo overlast er boten 2000 kroner. Bøtesatsene stiger i trinn til 4000 kroner ved 41-50 prosent overlast. Fra 50 prosent overlast kan det bli anmeldelse og ved 100 prosent overlast ryker førerkortet.
Bladet forteller at sjåføren av en bil på 3500 kg med en godkjent lasteevne på 500 kg blir bøtelagt når bilen totalt veier 3600 kg eller mer. Dersom bilen veier 4000 kg eller mer inndras førerkortet på stedet.
Det som gjør dagens svenske regler urettferdige er at en varebil bygget for samme totalvekt, men som uten bobilpåbygg har en langt større lasteevne også får et langt større slingringsmonn ved overlast.
Transportstyrelsen arbeider mot en endring der totalvekten er avgjørende for beregning av overlast og bøtlegging/inndragning. Det er det samme prinsippet som gjelder i Norge i dag. Hvordan det svenske regelverket blir i detalj vet vi først om et år. Så lang tid vil det nemlig ta før Transportstyrelsen kan innføre nye regler.