• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RELÄ

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon här på Hbk....

Jag har en liten undran om hur viktigt är det att ha en diod på relän i våra H.bilar.... tänkte bla på laddnings/urladdnings relä... kanske någon här har en aning.:yes:

Tack på förhand
Peter & Wovi..... i dag verkar det bli frukost på balkongen :yes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Är reläts spole kopplat till känslig elektronik bör man ha en diod som blockerar induktionsströmmar som uppstår när spolen blir strömlös.
När strömmen sluts till spolen i reläet bildas ett magnetfält runt den, och när strömmen bryts kollapsar magnetfältet och en ström med ganska hög spänning genereras i spolen. (Tänk tändspole).
Denna strömpuls kan slå ut känslig elektronik.
Därför är det bra om man sätter en backspänd diod mellan anslutningarna till reläets spole.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Du är ett föredömme Wizard... för hur en tråd bör fungera (håller dig till ämnet :spinny: ) .... nu undar jag kan räkna ut hur stor dioden bör vara? eller det har ingen större betydelse... (jag har några liggande på 10A kanske de är för stora)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: RELÄ

Vänder du den fel så brinner den upp ifall den ström(i ditt fall 10A) som du matar reläet(dioden) med är starkare än vad dioden klarar, efter det så fungerar ej dioden som skydd längre.

Du kan testa med en 3A säkring ifall du använder dina 10A dioder och se att du vänt allt rätt.

Sätt fast dioden på kabel ej på relät ifall du inte har en sockel till relät i syfte att ej riskera att vända den fel om du kopplar lös reläet senare av någon anledning.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Dioden kopplas med katoden mot plus (märkt med ring).
En konsekvens av en diod inkopplad så över spolen är att det tar längre tid innan magnetfältet i spolen försvunnit, dvs frånslagsfördröjning. Men det har ingen betydelse i ditt sammanhang!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Dioden kopplas med katoden mot plus (märkt med ring).
En konsekvens av en diod inkopplad så över spolen är att det tar längre tid innan magnetfältet i spolen försvunnit, dvs frånslagsfördröjning. Men det har ingen betydelse i ditt sammanhang!

Tack Göte.. :spinny: Nää just nu gäller det urladdningsrälet som skyddar batteriet mot att helt bli urladdad.... jag kommer även att sätta dioder på laddnings reläet från generatorn ... de andra relä som solregulatorn och 230v laddaren går över har ett skyddat relä så där behöver jag inte göra något...
Just nu har vi +22.1 :spinny::spinny::spinny:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

En 3A diod är lagom till mycket i ett fordon t.ex. 1N5404-1N5408 där 08 tål mest 1000V back. En sådan diod tål kort puls uppemot 200A så klarar det mesta i bilen. Annars håller jag med de tidigare...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.117
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Tack Conny.!

Jag hade också ett litet ett som jag satte dit tillfällig, mina 10A var också i största laget (utrymme).... skall se i morgon om jag kan hitta liknande dioder här i Sitia/Kreta...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: RELÄ

Det finns reläer som har i dioder inbyggda, kanske främst gamla bilar tex Alfa 164 till insprutning ifall du har en bilverkstad i närheten
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: RELÄ

Då dioden sitter där så byggs det varken upp en ström eller spänning. Har använt 1N4148 eller 1N4007 i ett helt liv och det är rätt länge nu. På bilden är där ett hemma bygge och där sitter en 1N4148. Till vänster i bilden ligger där 1N4007 och till höger olika fabrikat av 1N4148.
 

Bilagor

  • Relä.jpg
    Relä.jpg
    3,5 MB · Visningar: 16

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: RELÄ

Beträffande diod så är det allra bäst att sätta dioden utanför relät, då finns den alltid med även om man byter relä.

Också viktigt är att bara belasta generatorn med ett relä, behövs det fler så låt det första driva de andra och som då ej behöver ha diod.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: RELÄ

I gamla renault sitter det en massa relän med inbyggda dioder, det är vanliga relä med enkel funktion. I clio sitter de till vänster om ratten under instrumentbrädan minst 10st om du hittar en skrot eller en parkerad olåst bil.
 
Toppen