• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriet blir varmt vid laddning

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga!!
Mitt bodelsbatteri (ett st) är Banner Energy Bull on board power, 12V, 100Ah.
Ny Rapido 2014. Laddningen har varit på via inkopplad el hela tiden på utsidan av husbilen(den blå EU-kopplingen). Igår kollade jag bodelsbatteriet utan inkopplad el och det var mycket lågt, 10,5.

Jag öppnade de sex cellerna och fyllde på destillerat vatten efter råd från försäljningsstället i Sollebrunn. Vissa celler hade bara lite destillerat vatten kvar, dvs under cellplattornas övre nivå, så jag fyllde på tills det fanns ca 5-7 mm ovanför plattorna.

Kopplade in elen igen och därmed laddningen över natten och kollade idag igen. Utan inkopplad el visade batteriet på 12,47. Jag kollade vätskenivån igen och fick fylla på lite till i alla celler. Det syntes att det "bubblade" lite. Batteriet var/är ganska varmt, tycker jag, och det är bl a därför jag vill ha råd av de som kan sånt här. Själv är jag osäker.

Mina frågor är:
- ska batteriet bli ganska varmt vid en ovan beskriven urladdning/
laddning??? Kan det "gå sönder"??? Är "värmen" farlig???
- ska jag stänga av laddningen vid Elblocket och anse att batteriet är kasst och köpa ett nytt???
- eller ska jag fortsätta laddningen och hoppas att det kommer att fungera framöver???

Som ni förstår av mina frågor är jag ingen expert alls och behöver råd. Jag vet att klubben har många kunniga medlemmar på det mesta. Tackar på förhand för svar.

Med hälsningar.
Enokalma
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Det korta svaret är: En cell är troligen kortsluten! Byt! Ladda inte mer, det bildas knallgas som kan rendera i en smäll om det blir en gnista i närheten. En statisk urladdning t.ex.
Jag skulle i ditt läge köpa ett Biltema AGM-batteri.-men det kommer säkert fler åsikter!
//Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Det verkar som du fått kortslutning i en cell i batteriet eftersom det gasar (bubblar). Några bubblor är normalt i slutfasen av laddningen, men inte när batterispänningen är 12,47 V. Det skall heller inte bli varmt.
Det är nog bara att byta ut det tyvärr.
OBS eftersom du haft gasning var försiktig när du kopplar loss batteriet så du inte får någon gnistbildning för då kan batteriet explodera. Se till att alla strömförbrukare är avstängda liksom laddningen.
Lossa minuskabeln först.
Ventilera ordentligt innan du kopplar loss det.

Hmmm Göte hann före.
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Det korta svaret är: En cell är troligen kortsluten! Byt! Ladda inte mer, det bildas knallgas som kan rendera i en smäll om det blir en gnista i närheten. En statisk urladdning t.ex.
Jag skulle i ditt läge köpa ett Biltema AGM-batteri.-men det kommer säkert fler åsikter!
//Göte J

Tack för svar. Ska koppla ur batteriet med detsamma. Kan du ge mer detaljerad information om lämpligaste Biltema AGM-batteri. Eller jag hittar det kanske själv på nätet.
Vänligen
Enokalma
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Hej
Kolla på Biltema.se, sök på artikelnummer 80900. Spara kvittot så har du fyra års garanti. Följ trådens råd och var extra försiktig med att undvika gnistbildning.

Mitt bodelsbatteri, ett Banner 95A AGM, tappade orken när vi frikampade för ett par dagar sedan. Det är tre år gammalt och det förvånar mig att det blev så. Har letat förklaring och den enda jag kommit på är att det egentligen är ett startbatteri och inte ett fritidsbatteri.
Funderar på att köpa ett 90A AGM fritidsbatteri hos H Nyborg, det kostar några hundralappar mindre än Biltemas. Bra om någon har synpunkter på det här.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Jag har haft Harald Nyborg's AGM-batterier både i förra HB'n & i båten & dessa fungerade utmärkt. Visserligen är dessa bara på 90Ah jämfört med Biltema's 95AH men prisskillnaden är hela 510:-. Med tidigare goda erfarenhet av Harald Nyborg's AGM-batterier & den prisskillnaden så skulle jag valt dessa.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Det har redan förklarats om vad som kan ha hänt med batteriet och att det är trasigt.

Men en liten förklaring, bilbatteriet på 12V består egentligen av 6 st batterier på 2 volt kopplade i serie, om ett av dessa 2 volts batterier får ett fel så påverkar det hela batteriet, tex om det blir kortslutet som nämnts då betyder det att de kvarvarande hela 2 volts batterierna som tillsammans skulle ge 5 x 2 volt dvs 10 volt blir laddade med 12 volt dvs dessa 5 får för mycket spänning och gasar, om det blir avbrott så blir det 0 volt ut från batteriet.

Detta har pratats om en en Li batteriu tråd och kallas obalans mellan batterierna(cellerna), kortslutning är den "ultimata" obalansen:)

Men tillbaka till din situation, eftersom du beskrev att det saknades vatten i alla 6 cellerna så känns det spontant som om det inte är en ren kortslutning men jag kan ha fel.

Hur som helst, ditt batteri är kasst och måste bytas, när du bytt rekommenderar jag dig att mäta spänningen regelbundet när du har 220 volt inkopplat ifall de skulle vara något fel på elblockets laddare, den ska pendla kanske mellan strax under 13 volt(laddas ej) och upp till max strax över 14 volt(laddas), den får inte ligga på en spänning över ca 13,5 under flera dagar, perfekt är runt 13 volt(ej laddning vid vila).

Har du en multimeter annars köp en sådan och mät på batteriet inte på någon display eftersom ifall det är fel på laddaren så kan även displayen vara fel.

Verkar allt bra efter säg en månad så var det nog bara batteriet som gav upp och problemet är löst.

Vill man köpa en multimeter som ska räcka livet ut så är denna en sådan https://www.kjell.com/se/sortiment/...ument/multimetrar/fluke-115-multimeter-p48092, kanske mycket pengar men det är en topp multimeter som används av "proffs".
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

jag hade tidigare biltemas agm 100ah 3st som bodelsbatteri. jag var jättenöjd
med kvaliten och priset.
mina levde i mer än 5år.
Jag har själv faktiskt också Biltema batterier och älskar absolut inte Biltema tvärtom:), men jag skulle vilja likna batterier vid växellådor, kör man för hårt med dom hela tiden så rasar dom alltid oavsett tillverkare.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
När man mäter med en multimeter är det bra att veta att den kanske inte visar exakta värden. Mätnoggrannheten varierar mellan instrumenten. Gå in till en batteributik och kontrollmät på några fulladdade batterier med din mätare. Då ser du vilken spänning som just din mätare visar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Re: Batteriet blir varmt vid laddning

När man mäter med en multimeter är det bra att veta att den kanske inte visar exakta värden. Mätnoggrannheten varierar mellan instrumenten. Gå in till en batteributik och kontrollmät på några fulladdade batterier med din mätare. Då ser du vilken spänning som just din mätare visar.

Hur vet du att batterierna är fulladdade?
Jag skulle köpa ett MC-batteri på Harald Nyborg och tog med multimetern.
Jag fick sålla bort 5 batterier med alldeles för låg spänning innan jag hittade ett med hyfsad laddning.
Och jo, min multimeter visar rätt, det är en Fluke för ett par tusenlappar, ingen billig skit.
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Hej igen!!
Tack för alla svar. Jag lär mig av det. Det kunde nog gått illa om jag inte stoppat laddningen tack vare er.

Efter att jag fått klart för mig av er, att batteriet är slut/kortslutet, så stängde jag av laddaren vid EBL (i garageutrymmet vid EBL). Batteriet var då mycket varmt, precis så att man kunde ta på det. Laddaren fungerar alltså.

Jag också tycker väl att ett helt nytt batteri borde hålla mer än tre säsonger, men vi "fricampar" nästan alltid i södra Europa, dvs ingen el-laddning av batteriet att tala om. Vi förbrukar då medvetet inte mycket av batteriet, bara några lampor, sällan TV. Har dock larm och gaslarm.

Skall idag köpa Biltemas AGM enligt tips från er(ligger närmast). Jag antar att Biltemas batterier står till försäljning i hyllorna utan underhållsladdning, varför nästa fråga:
- är det bara att montera in det nya och starta laddaren vid EBL??
- eller bör jag ladda batteriet fristående först före montering?? Jag har en modern Ctek-laddare).

Med vänliga och tacksamma hälsningar för alla inlägg.

Enokalma
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blir varmt vid laddning

Batterierna är troligen inte fulladdade där de står i hyllan. I vilket fall, så ladda med din Ctek innan du tar det i bruk. Sen om du gör det före eller efter inmontering i bilen är egalt.
Förresten Biltemas batterier tillverkas av Varta (enligt obekräftade källor) och annonseras som startbatterier men fungerar fint som bodelsbatterier, säger många här på HBK.
// Göte J
 
Toppen