• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gotland, Sverige eller..

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Vart reser man för att få ut mesta möjliga av resandet? Som mantalsskriven på Gotland känner jag väl till alla superlativer som den gotländska turistnäringen radar upp. Men när jag reser i mellersta och södra Europa ser jag att det finns en annan inställning till oss som bor i husbil. Gotlands kommun gör sitt yttersta för att vi skall känna oss ovälkomna. Vi hänvisas till Werkelins Camping eller till en grushög benämnd "ställplats". Senaste halvår har vi korsat Italiens norra del från Udine i öster till gränsen mot Frankrike väster om Turin. I ingen enda stad har vi varit tvungna att stå på betald ställplats, vackra trevliga platser. Just nu i slutet mitten av februari har vi i sakta mak tagit oss till Montpellier. Jag kan inte komma ihåg när en kommun krävde betalning av oss senast. Det handlar inte endast om kostnad, det handlar mera om inställning till besökare.
Så när ni planerar ger jag rådet att strunta i Gotland, för kostnaden att åka till Gotland kommer ni långt ner i Europa, bara man kommer av färjan i Rostock eller Travemünde öppnar sig möjligheterna till vackra Tyska småstäder och sedan blir det bara lika bra eller bättre. På Gotland får man ändra attityd till oss eller slippa våra besök i affärer eller attraktioner.
Hälsning
Jan
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Hej Ipalmborg. Jag är nog benägen att hålla med dej aldrig mera Gotland.
Jag har både + och - men - är övervägande.
Hälsar Björn
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Varför lämna landet ,när vi bor i ett så fantastiskt husbilsland.
När det gäller Gotland så är deras natur överlägsen ex Öland.
Tommy R
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Det är inge fel på naturen men maken till arogant personal på en restaurang på Fårö de tog priset. Jag åker hellre till Timrå
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vid ankomst fastlandet sväng höger åk norrut och upplev friheten och gästvänligheten det slår det mesta i resväg.
/ pelle
 

Mickeene

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
13291
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Håller med till fullo. Och denna dyra båtresa ska man inte tala om.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gotland, Sverige eller..

Gotland är väldigt vackert & folket är trevligt. Övernattningsställen finns det massor av utan att man behöver gynna SCR. Båtresan kunde väl vara billigare men vi åkte sen kvällstur & det var överkomligt. Vi skall definitivt besöka ön igen.

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Det är inge fel på naturen men maken till arogant personal på en restaurang på Fårö de tog priset. Jag åker hellre till Timrå
Välkomna, nu har vår kommun inte mycket att komma med när det gäller
husbilar.
Eftersom vi aldrig äter ute så blandar vi inte in restauranger när vi
rangordnar bra husbilsområden.
Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi hade tänkt åka till Gotland 2013 men efter att ha läst igenom den lokala ordningsstadgan ställdes besöket in. Enligt den så fick man i princip inte stå någonstans utom på camping, där stod till och med att det var förbjudet att övernatta utomhus.
Jag vet inte hur mycket av det här som tillämpas i praktiken eller om den är omskriven men med den texten kände man sig direkt ovälkommen och efter det har vi inte övervägt något besök.
 

salle56

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21313
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Håller med dig angående Regionen och deras syn på oss HB-ägare. Fast sedan behöver man inte stå på en camping eller ställplats, det finns jättemånga fina platser att stå på om man vill fricampa. Vi köpte vår första husbil i fjol och körde ca 300 mil på öijn då det mest blev helgturer. Dyrt att ta båten varje helg.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Håller med dig angående Regionen och deras syn på oss HB-ägare. Fast sedan behöver man inte stå på en camping eller ställplats, det finns jättemånga fina platser att stå på om man vill fricampa. Vi köpte vår första husbil i fjol och körde ca 300 mil på öijn då det mest blev helgturer. Dyrt att ta båten varje helg.

Vad är då problemet när det finns så många platser att fricampa på.
Vi besökte Gotland en vecka 2012, en campingnatt blev det i väntan på
färjan.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vad är det ni rangordnar då??

Hej
Om vi skall lämna vårt vackra Mittsverige, då är vacker natur prio no 1.
Vi är vana att övernatta/campa fritt vid havet, på fjället, eller vi en vacker
insjö. Gotland tycker vi har en vacker natur, men vi skulle aldrig åka dit
om campingar är enda alternativet för övernattning.
På en lista över vackra områden så kommer nog Gotland ganska högt upp,
och deras grannö ganska långt ner.
Hoppas du är nöjd med svaret.
Tommy R
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi hade tänkt åka till Gotland 2013 men efter att ha läst igenom den lokala ordningsstadgan ställdes besöket in. Enligt den så fick man i princip inte stå någonstans utom på camping, där stod till och med att det var förbjudet att övernatta utomhus.
Jag vet inte hur mycket av det här som tillämpas i praktiken eller om den är omskriven men med den texten kände man sig direkt ovälkommen och efter det har vi inte övervägt något besök.

Nu har vi bokat och betalt 1 916 kr t o r Oskarshamn 12 respektive 18 juli. Vi ankommer till Visby 00.30 varvid frågan uppstår: Var, så här dags, är det lagligt och praktiskt möjligt att stå denna första övernattning? Tänk på att campingar inte är öppna vid den tidpunkten.
Anledningen till vårt besök är Dianas mammas 80-årsdag; sist vi besökte ön var på hennes 70-årsdag. Jodå, Diana är gotländska sedan födsel men vi bosatte oss i Skåne direkt efter mina fyra år på Gotland (gymnasiet och värnplikt med muck 1973). Besöken har blivit minst sagt glesare med åren detta enbart beroende på alltför många gotlänningars uttalade avoga inställning till just HB-åkare vilket vi fått oss till del via djupgående diskussioner med hennes släkt. Tyvärr ser de enbart negativa kopplingar till turismen trots att hennes bror är taxiförare på ön och andra släktingar har arbeten inom handel och närliggande näringar som gagnas av turismen.
Specifikt är just HB-hatet uttalat till den grad att jag vid olika tillfällen språkat med en gammal klasskamrat som länge jobbar som ingenjör på gatukontoret, om sophanteringsproblem gentemot HB-åkare där han till slut erkände att det var politikerna som "bestämt" att enda möjligheten för HB-åkarna att hantera sina sopor var att av kommunen dyrt köpa en 150-liters sopsäck som skulle lämnas på deras återvinningscentral. Helt okänsliga för det opraktiska i en eller två veckors stinkande larvande förhållanden. Detta var EN av många omöjliga diskussioner jag haft med gotlänningar som speglar deras ovilja till smidig organisering av en grupp ordningsamma medborgare som hellre lägger pengar på olika inköp än på de orimliga campingavgifter som gäller på ön.

Alltså, vi kommer med spänning att notera om det skett någon positiv förändring sedan vårt senaste besök, tillåt mig tvivla då jag läst ett flertal inslag som tyvärr bekräftar en kvarvarande negativ inställning.

Till saken hör att det finns inte många vägar, stigar platser etc. som vi inte genom åren bevistat på ön; vilka vi håller för att vara bland de finaste vi upplevt. Men attityden hos de styrande och en underliggande avoghet hos alltför många av de gotlänningar vi kommit i kontakt med ger en ständig känsla av ovälkomnande.

Länge leve frikampingmöjligheterna!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Jag har aldrig varit på Gotland :oops:
Vi hade tänkt ta en sväng dit i sommar, men efter att läst allt detta har vi ändrat våra planer.
Hmmm. 150 l sopsäck var bland det dummast jag hört/sett.
:mad:

En länk till denna tråd sänt till turistbyrån kanske kunde få dem att tänka om.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Gotland, Sverige eller..

Ett gott råd om man funderar att åka till ett ställe med sin husbil är att åka dit och bilda sig en egen uppfattning. Läste för några år sedan om ett ställe på Öland som beskrevs här på forumet dels som ett paradis och dels som ett riktigt skitställe. Åkte dit och upplevelsen var ett fint och ett ställe vi skulle rekommendera. Samma med detta, har varit på Gotland ett flertal gånger med och utan husbil. Lätt att hitta fina platser att ställa sin husbil på och väldigt fina cykelvägar. Har även träffat mycket trevligt folk på restauranger på Fårö. Häggen i Umeå
 
Toppen