• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gotland, Sverige eller..

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi har suttit och väntat denna vecka på att boka höstresan man har bara kunnat boka fram till 20/8 därför turlistan inte har varit klar.
Nå väl vi bokade denna vecka resa till 2:a september förra året gav vi för resan
2309:- husbilen en längd av 6,10 m. så jag bokade typ samma resa i år
då kostar den 3226.- så jag skriver till bolaget tycker en höjning på 917 :- kr är mycket, och får till svar. Vi kan göra den till minibiljett och den är inte ombokning bar pris 2688:- När man är gubbe 73 år är det lite tufft att boka den på mini det är långt dit. Lägger man ihop resan 3226:- 59 mil ca 700.- bränsle ställplatser 500:- så blir det inte billigt . Gotland är fint men för de pengarna kan man åka mycket och långt
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

..........
I den version jag läst står det också att " att camping (övernattning) med husbil och husvagn endast får ske på ändamålet inrättad plats"

Version av vad? Som det nu är citerat så skulle meningen kunna vara ryckt ur ett helt annat sammanhang... än ett sammanhang som beskriver möjlighet till fricamping på ön Gotland.

Flera kommuner har liknande text, men då menar de inom ett beskrivet begränsat område, t.ex. ett friluftsområde eller liknande och då är det en helt annan sak och dessutom lätt att ta till sig och förstå.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Det är hämtat ur "Ordningsstadga för Gotlands kommun".
Då Gotland bara är en enda kommun så gäller den för hela ön. Sen inne i denna stadga finns ytterligare mer specifika bestämmelser för Visby men dessa har jag inte berört här.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Ja då låter det ju inte så gästvänligt... om det ska tolkas som att övernattning i husbil endast får ske på för ändamålet avsedda platser... och att sådana platser ska förstås vara camping eller ställplatser.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Camping
15 § Camping i tält, husvagn, husbil, bil eller övernattning utomhus får inte ske på
offentlig plats och inte heller på de områden som jämställts med offentlig plats i 3 §, såvida
marken inte upplåtits för eller särskilt inrättats för sådant ändamål eller Region Gotland
eller annan markägare bestämt att camping under viss tid får äga rum där.

Länk till Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Region Gotland.
http://gotland.se/49128
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Sverige är verkligen inte fantastiskt när det gäller husbil - naturen - tjaa det finns det som är mera spännande. Hälften av alla franska småstäder erbjuder gratis ställplats och spännande miljö. Hemma tävlar kommunala tjänstemän i att producera krångliga förbud och konstiga skyltar.
Hälsning
Jan
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gotland, Sverige eller..

Gotland är fantastiskt, men inte Visby. Det är inte så länge sedan som det var krig mellan stad och landsbygd på ön - och det är det fortfarande, fast i det tysta.

Det finns minst 400 husbilsplatser som inte är allmän mark enligt regionens (kommunens) stadgar. De reglerna mota alla som tältade överallt i Visby och på badplatser.

Visst är det dyrt - men smakar det så kostar det. Tänk på att gotlänningen skall kunna leva ett helt år på några få månaders inkomst.

Jag har gått de 53 milen runt huvudön och de 8,5 milen runt Fårö samt de 6 milen från S:t Olfofsholm till Visby. Tro mig, det var värt varenda steg.

Visby har Sveriges bästa tömningsplats. Man kan slänga sopor strax innan färjan när man ska lämna ön. Har man bara en enkel liten plastpåse kan den läggas i någon av de 14 papperskorgar som finns runt kommunhuset på Visborgsslätt.

Vatten finns på ca var 5 km i de små gröna "vattenhusen" som finns till för alla som har stuga, tält eller annat fritidsboende på ön.

Gotlänningen på landsbygden är snäll, ödmjuk och hjälpsam samt välkomnar besökare. Men sen finns det annat folk på landet också.

Det finns 5 rastplatser
på ön. Den ende som jag underkänner som rastplats är den i Visby, "Träffpunkt Gotland".

Några regler att tänka på är att inte stå längre än 24 timmar på ett ställe samt att inte köra i naturen. Håll er på vägarna.

Var kan man stå första natten när man kommer med nattbåten? Visborgsslätt. Läs om "Gunilla och Kenth till Gotland":

http://www.husbilsklubben.se/forums/t61108-3/#post464868

PS! Och så inga utflyktsprylar på parkeringsplatserna så som solparasoll, matkorgar, termosar, dukar, muggar osv.

PS 2! Men Kroatien är ändå bäst (men långt bort, 24 timmar bakom ratten)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Sverige är verkligen inte fantastiskt när det gäller husbil - naturen - tjaa det finns det som är mera spännande. Hälften av alla franska småstäder erbjuder gratis ställplats och spännande miljö. Hemma tävlar kommunala tjänstemän i att producera krångliga förbud och konstiga skyltar.
Hälsning
Jan

Vad är det för fel på vacker natur(hav-fjäll) ? Vi brukar vara ute ca 75-90
dygn under den ljusa årstiden. Vi skulle kunna vara ute alla dom dygnen
på olika platser utan att betala ett öre för camping/övernattning.
I vilket annat land skulle du kunna göra det?
Tommy R
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Visst är det så. Tyskland o Frankrike har sen lång tid förstått
vad "service för husbilsturister" innebär. Alltså inte bara högt pris
och förbudsskyltar osv som på Ön, och många andra ställen , typ Västkusten.
Gotlands Träffpunkt, med 2 timmars parkering är ju "skämmigt"! Särskilt måste ju
utländska husbilsturister undra, om de övht ser skylten vid infarten, som döljs av bladverket på träden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Gotland, Sverige eller..

Jag var till Gotland för några år sedan -min bror bor där, man kommer ju iland så sent att man bara vill parkera och sova.
Jag ställde mej på Gotlands Träffpunkt och då hade de nyss ändrat tiden där, fanns några som kom och körde iväg efter de sett skylten.
Själv stod jag kvar och det var inga problem.
Stod på pirarna vid de olika fiskelägena på västsidan körde på småvägar så långt man kan komma och stannade, var jag ville.
Ingen kollar inga problem någonstans.
Men då hade jag min caddy så det var liksom en annan sak men jag tror att jag kunde parkera lite överallt på hela ön ute i naturen nu också, men att parkera i närheten av en dyr restaurang kan bli svårt att hitta.
Tror att man får billigare överfart till Åland och kan handla lite och sen får man säkert lite mer miljö än buskskog och klappersten överallt.
Om man känner för att begränsa sej till öar?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Gotland är fantastiskt, men inte Visby.QUOTE]

Jag tycker faktiskt att spec Visby är fantastiskt och resten av Gotland är ju inte heller oävet. Vi har förstås bara varit på Gotland med husbil 1 gång/1 vecka för 5 år sedan, fler ggr med och utan p-bil förstås eftersom min fru har inflyttad släkt där.

Under vårt HB-besök övernattade vi bla på en stor parkering utanför en port i ringmuren och vid Lummelundagrottornas besöksparkering. En egenhet för oss är att vi koncentrerar oss på att uppleva positiva ting och mindre på att döma och hitta fel på sådant som inte passar just oss.

Eftersom vi bor på västkusten upplever vi inte heller några större problem/och letar specifikt inte efter sådana utan tror att vårt "sunda förnuft" räcker för att unvika problem i de flesta fall.

Om man sedan betalar kanske 300-400kr på en Gotlandscamping så kan man jämföra det med 400-600kr i t.ex norra Italien - det är ju varken gratis eller helt fritt någonstans här i världen.
 

Dubois

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20427
Medlemskap
2024
Sv: Gotland, Sverige eller..

Vi var på Gotland i fjol, stod en natt på camping därefter ställde vi oss var vi behagade. Aldrig någon som kommenterade det. Det finns hur många fina platser som helst att stå vid, med havet som granne.
Vi åker dit i Maj igen, sen i södra Sverige på semestern.
 
Toppen