• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej alla elkunniga medlemmar
Jag håller på att planera sommarens jämtlandstur. Utmaningen är att hålla en 12v frysbox i gång på -18C i tre veckor.
Vi har monterat drag på transiten och skaffat en liten släp med högstativ. I släpen ska monteras en batterilåda innehållande ett 100 amh fritidsbatteri. För att ladda batteriet köper jag en ctek dc/dc ladare som kommer att ta ström från släpens belysning under färd. När vi fricampar kommer jag att ställa ut en 80-100w solcell snsluten till laddaren.
Vi har också med ett elverk med 12v utag.
Nu undrar jag om det är lämpligt att kopla ctekladdaren till elverket om solcellen inte räcker till. Eller måste jag köpa en separat laddare för elverket
Mvh
Beril
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

12 volt ut från mitt lilla 700w biltema är bara 4A. Känns som du vill ladda mer men det borde väl finnas billiga 230 V laddare som ger mer.
 
Senast ändrad:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej
Mitt elverk ger 8,3 A. Så det borde klara sig. Det som bekymrar mig lite är hur pass volten kan flukta och hur känslig ctek laddaren är. Elverket levererar fulström på 230v, därför kommer boxen alltid gå 12v
Ha det så gott
Bertil
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Förmodar att det handlar om en fisketur med tom frysbox på resan dit?

Hur som helst lär du förse frysboxen med i runda slängar 21 dagar x 24 timmar x 4A =~ 2000 Ah energi.

På resan dit behöver du kanske inte hålla frysboxen kall, om inte gör som hemresan nedan.

På resan hem klarar nog släpvagnsbelysningen, utan batteriladdare och 100Ah batteri, att hålla frysboxen kall hela vägen.

På plats blir det nog elverket som får jobba i huvudsak, med visst stöd av solpanelen, batteri och batteriladdare, ac/dc eller dc/dc. Batteriet på 100Ah kommer nog mest att fungera som avbrottsfri reservkraft nattetid, max ca 8 tim i stöten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Först om du laddar via släpvagnskontakten, se till att du har bra jord och + anslutning.

För att ladda batterier så räcker nog en 7A laddare rätt bra, ev kan en 15A hjälpa till lite mer men inte dubbla laddströmmen.

En variant är att du köper en CTEK 7A laddare och en inverter på 300W, denna inverter kopplar du till släpvagnskontakten när du kör, och sedan låter du den driva CTEK.

När du sedan kör elverket använder du CTEK direkt till den.

Använda gärna och en MPPT solcellsregulator, och ställ solcellen optimalt mot solen då kan nog det fungera bra.

2 st 100W solceller hade nog varit optimalt, då behöver du inget elverk tror jag.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej
Tack för svar
Vist ska vi fiska, men frysen kommer att vara fylld med djupfryst foder till hundarna och med lite skitfiske en och annan öring på hemresan.
Hej mlaajanen
Ditt förslag låter bra. Har en 300W inverter på hyllan och en laddare kostar inte stora pengar.
Det lutar mot mera solceller. Solen är uppe länge längs vildmarksvägen
Ha det gott
Bertil
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej
Tack för svar
Vist ska vi fiska, men frysen kommer att vara fylld med djupfryst foder till hundarna och med lite skitfiske en och annan öring på hemresan.
Hej mlaajanen
Ditt förslag låter bra. Har en 300W inverter på hyllan och en laddare kostar inte stora pengar.
Det lutar mot mera solceller. Solen är uppe länge längs vildmarksvägen
Ha det gott
Bertil
Laddare brukar vara billigast på båtbutiker, rekommenderar en enkelt 7A CTEK, jag kör med sådana idag i exakt denna koppling dock har jag två batterier och två 7A laddare och en 600W inverter eftersom jag också hade en sådan på hyllan.
:)

Denna har jag.
BATTERILADDARE CTEK MXS 7,0 A

En lite större finns också
http://http://www.erlandsonsbrygga....are/BATTERILADDARE_CTEK_M200_15A_12V?id=05491
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.505
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hejsan, vilken av varianterna av Ctek 12/12V eller Inverter till Ctek 230V laddare du än väljer så bör du nog inte ta strömmen till laddningen från släpvagnsbelysningen som du skriver.
Kablarna är klena hela vägen och de passerar dessutom genom någon brytare och säkert även någon kopplingsbox. Om du har canbus i bilen så går det inte alls utan extrakablar.
Även om en Cetek 250 trissar upp spänningen till en bra nivå för laddning så kommer det nog inte fram många Amp. till Cteken, och om du använder en inverter så blir troligen istället spänningsfallet så stort att invertern stänger av.

Du bör nog använda dig av det extra stift som finns i kontakten.

På den äldre sjupoliga kontakten benäms det: Nr.2 / 54G. som ibland redan är inkopplad som dimljus eller backljus som då får skippas.

På den nyare trettonpoliga kontakten finns det normalt flera fria stift från Nr. 9 till 13 fast några kan ev. redan vara använda till någon extra. Men normalt skall nog 10 och 11 användas till laddning.

Klicka så blir bilden större.
elschema.jpg

Man bör då dra en kraftig kabel direkt från bilens startbatteri med en säkring vid batteriet och sedan direkt till släpvagnskontakten.
Man skall också se till att jordstiftet är ordentligt jordat. Vilket i en husbil kan betyda att man får dra en kraftig kabel även till det från en säker jordpunkt på bilen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. om du har sjupolig kontakt så bör du ändå förstärka jorden som finns med en kraftigare inkoppling, eftersom det bara finns ett jordstift på de kontakterna, så inte det blir "den svaga länken".
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Har du 7 poligt ville jeg skaffet et par Andrson 50A kontakter og kablet +-12V over dette. Denne kontaktserien benyttes også for ladekontakter for trucker, da gjerne med et riktig handtak på kabelsiden.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Tack för all värdefull info.
När vi var i jämtland förra sommaren hade vi boxen inne i bilen, koplad i ciggutaget. Det fungera bra och gångtiden var ca 50% vid -18C. Det motsvarar ca 25W= 2.08A.
Det skulle då bli ca 50Ah/d. Med 2 st 110 Ah batteri klar vi lätt resan upp utan laddning.
Köper jag då en 8A laddare till elverket och låter verket vara i gång på släpet under färd.
Ska vi kunna övernatta utan att ladda. I nödfall går det ju att dra i gång dunderklumpen.
En tur till Biltema skulle då kosta ca 3000 kr. 2st batteri, 1 st laddare, batterilådor samt kabel och ett 12v utag med säkring.
Skippar då andlutning till släpkontakten och solceller.
Detta får bli ett senare projekt.
Investering för djupfryst färskfoder till hundarna år 1= 4000 kr, klarade turen genom att hyra in boxen på campingens expedition.
Andra året, investering ca 20 000 kr för att kunna fricampa.
Vad gör man inte för sina fytbenta vänner
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej

Alla kommentarer om kontakter och kablar är absolut relevanta.

Men eftersom du har en inverter, koppla in den och prova.

Sätt en vanlig 60W glödlampa till invertern och se om den går igång, mät 12V och se dess spänning. Mät också från inverterns (-) till bilens chassie (-), har du ett spånningsfall där så kan du kanske lätt förstärka den sladden.

Du kan även mäta från +12 i kontakten till bilbatterier med en lång sladd och se hur mycket du tappar via den sladden.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej
Tack för du tar dig tid.
När killarna på macken, montera drag och el så förberedde de för en 12v kabel till batteri laddning. Från eldosan i bilen till elkopplingen är det uppsäkrat med 10A. Så det ska inte vara några större överaskningar.
Jag är inte så bekymrad över drift av boxen under färd, Där i mot har jag snöat in mig på srömförsörjningen när vi står stilla ett par dagar och fiskar. Här växte tanken fram med att dubbla batteribanken till ca 200Ah. Startar jag då med full laddade batteri, full box på -18C.
Bör jag kunna driva boxen direkt från bilen. Vid övernattning på vägen upp skiftar jag över till batteribanken.
Första veckan, kommer vi att ligga på Rätans camping och fiska av alla vatten i trakten som jag gjort de senast 14 åren. Där efter drar vi norr ut mot vildmarksvägen med en liten omäg över ljungdalen och harrfiske i ljungan.
Jag kommer att låta killarna som moterat draget, dra fram kablaget in i släpen, där efter tar jag själv över och bygger. Invertern ska dit samt fast monterad laddare.
Återkommer med bilder och slutlig info om ett par veckor
Ha det så gott
Bertil
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: biltema elverk som strömkälla till ctek dc/dc laddare

Hej låter som ett spännande projekt. Ett förslag om du använder en Cetek dual kan du ladda dina batterier med 12 v både från generator när du kör bilen och från solceller. När du står stilla kan du använda solcell och ditt elverk som bör ha 12v uttag. Vi har den lösningen i vår husbil, fungerar bra. Cetek dual är en smartladdare
D250S DUAL
 
Toppen