• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brist på reservdäck (lösning?)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Ni som inte har reservhjul med er hur har ni löst det hela (assistansförsäkring, lagningssats, annat)?

Ni som har någon form av lagningssats med er vilken variant (modell, pris, inköpsställe)?

Vår gamla bil hade reservhjul hängande under bilen men den "nya" saknar helt någon lösning så vi behöver/vill hitta en fungerande variant till reservhjul (som vi i nödfall kan ställa in i garaget).

Mvh!
// Niklas
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Däckreparation produkter: Safety Seal Original Repair från Safety Seal Europe AB, förs in genom punkteringshålet och vulkar tillsammans med däcket

Detta har jag med mig i husbilen,har lagat mer än 20 punkor med denna metod och det funkar varje gång.
Dock har jag inte lagat på husbilen än som tur är risken är väl att om man får punka på ett bakhjul i tandemaxeln går däcket sönder innan man märker något.
Skulle kännas tryggare med ett reserhjul på långresorna men detta får funka som substitut.

lars
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ursäkta dum fråga ! men om du har en ny bil ingår det inte assistansförs ? eller fick ni inte med ett lagningskit ? brukar ju ingå ? grattis till nya bilen o lycka till !
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Så här gick det till när vi fick pyspunka i Spanien.

Vi körde av till en Repsolmack för att ta en bensträckare. Jag gick en sväng med Zacko och när jag kom tillbaka så säger Hasse till mig ”att här blir vi nog kvar några timmar, vi ha pyspunka på ett bakdäck”. ”Du skojar väl” säger jag. Men det gjorde han inte.
Nu var det ju bara att ringa efter hjälpt. Ringde SOS i Köpenhamn som kopplade mig till Folksams utlandsjuor. Fick lämna uppgift om var vi befann oss och vad som hade hänt samt lite annat. Sedan så kontaktade dom en spansk bärgare. Sen så var det bara att vänta. Med en bra bok så går tiden fort. Tur att Hasse upptäckte punkan här annars hade vi kanske blivit ståenden på motorvägen och det hade varit betydligt sämre.
DSCN1668.JPG
Däcket blir långsamt plattare.
[/ATTA[/ATTACH]
Vid halvfem så kom räddaren i nöden. Han hade lite svårt att lyfta husbilen men det gick efter en stunds jobb. Sedan så försvann han med däcket och Hasse. Efter en timme så kom han tillbaka med Hasse och däcket sattes på igen. Fick betala 15 € för lagningen vilket inte försäkringen täcker för däck räknas som förbrukningsvara vilket är helt OK.
DSCN1674.JPG
Det var denna skruv som satt i däcket och som orsakade pyspunkan och den är 2 cm lång.
 

Bilagor

  • DSCN1669.JPG
    DSCN1669.JPG
    79,1 KB · Visningar: 2.722
  • DSCN1670.JPG
    DSCN1670.JPG
    75,7 KB · Visningar: 2.719
  • DSCN1671.JPG
    DSCN1671.JPG
    65 KB · Visningar: 2.715
  • DSCN1672.JPG
    DSCN1672.JPG
    66,9 KB · Visningar: 2.712
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Ett tillägg. Han använde en tryckluftdriven domkraft (stor)
men den orkade inte lyfta hb så han fick ta fram en handdriven
hydraldomkraft för att lyfta hb.Så då undrar man vilken
domkraft som följer med husbilarna orkar lyfta bilarna???
HaDe Hasse
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Har provat att lyfta med bilens domkraft på framvagnen.Det fungerade tyvärr inte alls.Orkade inte att höja framvagnen.Var på Ljusne däck för att fixa en punka: dom fick ta till 2 st 5-tonsdomkrafter för att hissa upp ena tandemaxeln.
Enl Husbilslandet skall vi pensionärer inte hålla på med o byta hjul på husbilen.
Vi skall abonnera på Larmassistans istället.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Glömde och tillägga: vi har kompressor samt 2 st stora tuber med däckspray med.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Brist på reservdäck (lösning?)

hej ! ursäkta dum fråga ! men om du har en ny bil ingår det inte assistansförs ? eller fick ni inte med ett lagningskit ? brukar ju ingå ? grattis till nya bilen o lycka till !

Frågan är inte alls dum! Och tack! :)

Nej, någon assistansförsäkring ingick inte i köpet inte heller ett lagningskit. Vi köpte ju en begagnad bil som vi importerat.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Har provat att lyfta med bilens domkraft på framvagnen.Det fungerade tyvärr inte alls.Orkade inte att höja framvagnen.Var på Ljusne däck för att fixa en punka: dom fick ta till 2 st 5-tonsdomkrafter för att hissa upp ena tandemaxeln.
Enl Husbilslandet skall vi pensionärer inte hålla på med o byta hjul på husbilen.
Vi skall abonnera på Larmassistans istället.

Vi har sedan tidigare en 10 tons domkraft (nackdel lite kort slaglängd) med oss med lite kortreglar samt en hopfällbar pallbock (så vi kan ta omtag). Så upp skall vi nog få bilen bara det är någorlunda plant och fast mark under.

By the way, vi har några år kvar till pension. ;-)

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Härligt att höra friska pensionärer som byter däck på husbilen!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Däckreparation produkter: Safety Seal Original Repair från Safety Seal Europe AB, förs in genom punkteringshålet och vulkar tillsammans med däcket

Detta har jag med mig i husbilen,har lagat mer än 20 punkor med denna metod och det funkar varje gång.
Dock har jag inte lagat på husbilen än som tur är risken är väl att om man får punka på ett bakhjul i tandemaxeln går däcket sönder innan man märker något.
Skulle kännas tryggare med ett reserhjul på långresorna men detta får funka som substitut.

lars

Tänk bara på att med utifrån pluggade däck får man inte köra på Autobahn i Tyskland. Det kan bli väldigt dyrt om det händer något.
För däck med högt tryck skall däcket tas bort och pluggas inifrån med en plugg som har en fläns, och som inte kan pressas ut.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

"För däck med högt tryck skall däcket tas bort och pluggas inifrån med en plugg som har en fläns, och som inte kan pressas ut."

Helt rätt, vi körde hem med lagningen, beställde ett nytt originaldäck från Tyskland (1 200:- billigare än hemma) och slängde det gamla. Kändes inte rätt att plugga ett däck som gått ett tag.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Tänk bara på att med utifrån pluggade däck får man inte köra på Autobahn i Tyskland. Det kan bli väldigt dyrt om det händer något.
För däck med högt tryck skall däcket tas bort och pluggas inifrån med en plugg som har en fläns, och som inte kan pressas ut.

Det stämmer säkert men jag tar risken:D att jag skulle köra i lagningskletet sitter däremot hårt åt har jobbat på verkstad där vi vägrade befatta oss med sådana hjul.
Inte kul av få maskiner golv och kläder insmorda med detta klar.
Men visst ligger man och plöjer i 200+ kanske inte pluggen är 100% men till husbilfarter litar jag på den.

lars
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Har provat att lyfta med bilens domkraft på framvagnen.Det fungerade tyvärr inte alls.Orkade inte att höja framvagnen.Var på Ljusne däck för att fixa en punka: dom fick ta till 2 st 5-tonsdomkrafter för att hissa upp ena tandemaxeln.
Enl Husbilslandet skall vi pensionärer inte hålla på med o byta hjul på husbilen.
Vi skall abonnera på Larmassistans istället.

Fyller snart 69, 100kg muskler. Har alltid reservdäck med och har bytt däck på väg till Smögen med originaldomkraft och det är inga problem. Hur lätt som helst. Däcket var så trasigt så man kunde stoppa in lagningssprayen från sidan i däcket, men jag byter hellre däck än sätter sånt "klister" i däcket. Jag byter från vinter till sommardäck varje säsong, visserligen med garagedom-kraft men det skulle gå lika bra med originaldomkraften.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Det stämmer säkert men jag tar risken:D att jag skulle köra i lagningskletet sitter däremot hårt åt har jobbat på verkstad där vi vägrade befatta oss med sådana hjul.
Inte kul av få maskiner golv och kläder insmorda med detta klar.
Men visst ligger man och plöjer i 200+ kanske inte pluggen är 100% men till husbilfarter litar jag på den.

lars

Jag tror du missförstod mig, jag menar inte det klet man sprutar in i däcket utan sådana här pluggar som sätts i inifrån när däcket är borttaget.

Plugg.jpg
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Nejdå wisard jag förståd dig men det jag har att välja på vid vägkanten är lagningssatsen som följde med bilen eller plugg utifrån och då väljer jag pluggen i första hand.
Att jag har assistans ser jag som ett plus om jag inte löser det själv.

lars
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Noen ganger kan det være redningen å ha med et løst dekk, da mange kan legge om og man slipper å vente på et dekk som man kanskje ikke vil ha.
 
Toppen