• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brist på reservdäck (lösning?)

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)


Nej inte riktigt. Denna är inte fel den heller (har den till min Polar husvagn).
Nej jag tänker på en liten fyrkantig "korg" av rundjärn som sitter fast i underredet där bak som hjulet ligger i och som ledas via gångjärn eller liknande i framkant. I bakkant sitter någon låsning.
Har sett något liknande i någon ALKO katalog men hittar den inte nu och vet heller inte om det går att köpa denna.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag vill också ha ett reservhjul med mig, men har inte hittat någon bra hållare till reservhjulet. Mitt krav är att det ska hänga under bilen där bak i en hållare och så ska det vara nedfällbart. Lär finnas något till Ducato original, har också sett bild på en Engelsk (tror jag) bil med något där bak.
Någon som vet eller har någon idé?

På vår Bürstner 530 var det en sådan Det var 1999 års modell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Du får tillverka något som liknar det här.
Den hänger i ramen på ett gångjärn och lyfts upp och låses fast vid sidan av släpet.
Det brukar vara en rörbit fastsvetsad, så man kan stoppa in ett spett för att enklare kunna lyfta upp den.
 

Bilagor

  • 15257_pict0038_1.jpg
    15257_pict0038_1.jpg
    10,3 KB · Visningar: 636

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Hej hade en sådan på vår Knaus 550l -05 med Alko-chassi hängande under viken jag plockade bort på grund av att vid vägbulor ock vissa inkörningar till mackar så skrapade det i .Försökte få det högre upp men resvdäcket låg redan mot golvet.(dubbel golv)

Monterade sedan resevhjulet bakom cykelstället funkade kanon

Idag har vi en Dethleffs Globe4 -12 där vi kör med kompressor o lagnings kit vid punktering ( alldrig andvänt)

Vid däckexplosion Assistanförsäkring där Midland olj betalar min självrisk om det skulle ske

Leffe
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Det är denna hållare jag letar efter.
AL-KO-CHASSIER | AL-KO
Men kan inte hitta den för försäljning. Någon som vet??

Tror inte den finns mer, så som jag skrev förut att det kom för långt ner så det skrapade i. Mitt plockade jag bort däcket bakåt som din bild visar. De nya tas ut från sidan (ser det på Alkos hemsida)

Leffe
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Nu är resevhjulsvaggan beställd, 1.350:- hemskickad inkl frakt.
Tog kontakt med Al-Ko i Göteborg, pratade med Per Åkerblom som fixade så jag fick beställa den hos Trading Transport i Linköping.
Men den passar inte med smala slutbalkar, den passar bara med fullhöga balkar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Är det ok att köra med ett allvädersdäck med denna dim 215/75 R16c 116R om det i regbeviset står 225/75 16cp /116?
Har hittat ett däck som lämpar sig som reserv och då bra kanske att kunna använda det även på vintern.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag snappade upp nyligen en bra grej från Continental däck tillverkaren som heter ContiSeal!

Jag såg det och har varit in och läst lite.
Kanske bra att ha på hela tiden men som reserv kanske lite "over kill"
Jag har hittat ett bra allvädersdäck under 1000-lappen men det finns inte i 225utan bara i 215, annars samma som original. Kan tycka det är bättre med ett billigare nytt än ett begagnat som har lite år på nacken för när behovet kommer vill man ju lita på att det håller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag ville byta ut mina "medelslitna" sommar-framdäck mot nya året-runt. Bakre är helt nya annars. Surfade lite på TS sidor och hittade detta:

Alla däck ska vara av samma typ
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.

Sen kommer kanske svar på din fråga:

Byte till andra dimensioner
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
  • En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Vi är i Spanien och vägen ner i Frankrike fick vi pyspunka ena bakhjulet den läckte mest när vi körde det visade sig vara en 9 cm lång sprick à i fälgen .. det va bara att köpa ny fälg.
Jag använde Fiats reparations kitt som följde bilen det blev lite bättre men inte helt tät ..... vätskan slungades väl ut från fälgen när vi körde.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    149,5 KB · Visningar: 14

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag trodde inte heller att 3,5 år gammal fälg läcker men..
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    771,7 KB · Visningar: 12

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag skulle idag pumpa bakdäcket till 5,5 Bar hade jag tänkt mig, med hjälp av kompressorn som finns med i lagningskitet som finns med i bilen. vid c:a 5 Bar skrek det till i kompressorn och motorn i den rusade. Jag skruvade sönder hela ski...en och kunde konstatera att kugghjulet på motorn inte höll för trycket. Det var bara att konstatera att denna kompressor inte duger till det den är avsedd för. Jag åkte till Jula och köpte en som funkar jättebra och kostade bara 299:-
/Nils
 
Toppen