• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brist på reservdäck (lösning?)

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Skall man inte använda kompressor & skum som följer med många bilar idag för personalen på däckfirmans skull? Hur dom uppfattar detta skiter jag fullständigt i. Om dom inte gillar sådant så bör dom byta verksamhetsområde. Man måste betänka att fler & fler biltillverkare övergår till kompressor & skum i stället för reservhjul för att spara vikt. Själv har jag reservhjul men också kompressor & skum som kan komma till användning om man får punktering på ett olämligt ställe.

Bennie
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Fast om dom inte vill hjälpa dig spelar det ingen roll vad du tycker,du har lika mycket punka för det.
Detta kanske ändrat sig vad vet jag det kanske finns däck gubbar som älskar att klabba ner sina maskiner.
Tror inte det är så stor del av deras verksamhet att de svälter ihjäl om dom avstår.


lars
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Vi är inne på femte husbilen och i de 3 senaste bilarna har Fiats originalset med kompressor och lagningskit funnits någonstans i bilen (2 första hade reservhjul). På någon under passagerarstolen, i förra i garaget och nuvarande i ett fack. Så leta igenom alla möjliga och omöjliga ställen så kanske du hittar den. Står det något i instruktionsboken om däckbyte?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Kompressor och skumbehållare brukar finnas under passagerarstolen i Carthago.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Konstiga däckgubbar som säger ifrån att laga punker med skum ! Dom flesta punkteringar man lagar vet man inte om att det är skum i, utan det kommer som en överraskning när man trycker loss däcket. Det är bara att spola ur däcket och torka av maskinen, inga problem!
Sen vill jag påpeka igen att alla typer av däckreparationer utifrån är tillfälligt, däcket skall alltid monteras av och lagas invändigt!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Bästa lösningen om man har lastvikt (25kg) och utrymme måste väl ändå vara ett reservhjul av samma typ som sitter på bilen. Allt annat är nödlösningar där däcket bör åtgärdas/kontrolleras på gummiverkstad efter reparation.
Så tycker jag. Jag har haft en del punkteringar både explosioner, pyspunkor och annat och dessutom åverkan utifrån av ligister.

Åke
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Har alltid reservdäck i husbilen + assistans försäkring. Funkar perfekt. Sedan lämnade jag in däcket till gummiverkstad för att kränga på ett nytt däck, "Färjestaden"

Efter 3 dagars jul fiske + lite glögg :) hämtade jag ett nytt däck och fick det monterad i bilen utan extra kostnad. Betalade endast däck priset.

Inget klet i min husbil...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Hejsan, att en del däcksfirmor backar på att ta i däck som är lagade med punkasspray beror det inte mest på att däcket troligen är fullt med explosionsfarlig gasol, som vid en ev. gnista kan bli effektfullt om man sprutat in en tub punkaspray, och inte kladdet inne i däcket.
Gasolen håller väl på att ersättas av icke brandfarliga gaser men är troligen fortfarande vanligast.

Träna hemma på att byta däck så man inte behöver tveka i skarpt läge om hur det går till ;).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Vad har ni för nytta av assistans, punkaspray och allt annat utom reservhjul, när ni står ute i obygden med ett däck som exploderat och ingen mobiltäckning?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Och detta scenario, som visserligen KAN inträffa, är hur vanligt då? 1% av tiden bilen rullar? 1 promille?

Lösningen blir i vilket fall som helst att lasta ur scootern/cykeln och åka och hämta hjälp eller så går man till närmaste bebodda hus. Alt. vänta tills nästa människa med transportmedel kommer förbi.

Har man husbil och enda problemet är ett punkterat däck klarar man sig betydligt längre utan hjälp än de flesta andra så jag ser problemet som relativt litet.

Men vad vet jag, du har kanske hamnat i liknande situation någon gång och utsätter dig fortfarande för samma risk igen.

Gemena man tror jag dock inte behöver oroa sig nämnvärt.

Det omvända finns också, vad har du för nytta av ett extra reservdäck domkraft & pallbock om du själv inte har ork eller förmåga att göra jobbet?

Själv föredrar jag reservdäck, domkraft etc. då jag just nu i alla fall orkar och kan. MEN jag väljer trots detta bort denna lösning pga. vikten det väger. Vikt som jag vill använda till annat.

Då jag fått punktering på mina fordon (bil & mc) vid 2 tillfällen (samtliga på mc) sedan 1988 och ung. 50 000 mil på mc körda samt lite drygt 100 000mil med bil är risken för punktering så liten att jag är beredd att ta risken för att hamna i ditt scenario. Men vi är alla olika och tur är väl det.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Skulle inte köra en km utan ett reservhjul... De sista två punkteringarna jag fått, har varit explosion och helt fläkta däck. Inte kul att stå och vänta på assistans på en väg ute i tjotahejti... Senaste punkan såg jag en annan husbil få 200 m in på en motorväg, bilen stod på trasig fälg, laga det med spray den som kan...Och jo jag använder kvalitétsdäck.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Hur många gånger använde ni den gamla husbilens reservhjul ?
Har ni testat att byta hjul på nya bilen ?
Det krävs rätt omfattande insats för att göra ett däckbyte och oftast räcker det
med en lagningssats och en kompressor för att fylla luft igen.
Skulle däcket explodera eller gå sönder så extremt att det inte fungerar så torde
man behöva påkalla hjälp oavsett.
Själv tagit bort reservhjulet, sparar 32 kg lastvikt, och aldrig haft behovet under
senaste 8 åren. Hur länge skall man behöva köra omkring med denna extralast för att rättfärdiga den ?
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag brukar ta med mig vinterdäcket på sommaren och vintern tvärtom, ok det väger lite men det klarar sig på våran husbil. Jag plockar ur Kittet.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Precis så gör jag med, fattar inte folk som kör utan för att spara några kilo.Läser hårresande motiveringar för att ha under 3500Kg. Blir man av med körkortet pga övervikt blir det dyrt på allvar...
 
  • Gilla
Reaktioner: KM
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Om det blir punktering på motorvägen så kan man möjligen köra i lite spray men regeln är ju att det är varningstriangel och gul väst som gäller och att stå utanför vägräcket.
Kan ju bli ganska farligt och en lastbil mosar lätt en husbil.
Och innan man monterat färdigt ett reservhjul är det stor risk att en trafikbil dyker upp och motar bort en och skaffar bärgare, kommer polisen kan det nog bli böter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Hur många gånger använde ni den gamla husbilens reservhjul ?
Har ni testat att byta hjul på nya bilen ?
Det krävs rätt omfattande insats för att göra ett däckbyte och oftast räcker det
med en lagningssats och en kompressor för att fylla luft igen.
Skulle däcket explodera eller gå sönder så extremt att det inte fungerar så torde
man behöva påkalla hjälp oavsett.
Själv tagit bort reservhjulet, sparar 32 kg lastvikt, och aldrig haft behovet under
senaste 8 åren. Hur länge skall man behöva köra omkring med denna extralast för att rättfärdiga den ?

Jag tog bort reservhjulet under en period. Pang! Ingen lagningssats oavsett klet hade klarat den lagningen. Så, med egen erfarenhet, så har jag reservhjulet med numera.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag har också reservhjul med mej men äldre som man är så blir det nog att ringa larmcentralen om det inte händer på ett bra ställe.
Det jag var rädd för var att bli stående på något avsides ställe där det kanske inte gick att bli bärgad ifrån.
Hängslen och livrem förordade ju finansminister sträng och jag försöker leva efter det.
Men de flesta 70+ lever säkert farligt om de ska byta själva utan en massa extragrejor.
Går det inte att fixa tillfälligt så föredrar jag en bärgare att fixa detta på bästa sätt med mitt reservhjul som jag bara kommer köra till närmsta firma som kan laga/ byta originaldäcket.
Man får inte glömma att det blir många mil under hög belastning och är man snäll och ligger nära högerkanten för att släppa om andra fordon kör man precis där gamla dubbar skruvar och liknande ligger, har de väl fastnat så äter de sej in i däcket.
Jag tar regelbundet ett varv runt bilen och kollar hjulen om det ser ut att vara samma tryck i alla.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brist på reservdäck (lösning?)

Jag vill också ha ett reservhjul med mig, men har inte hittat någon bra hållare till reservhjulet. Mitt krav är att det ska hänga under bilen där bak i en hållare och så ska det vara nedfällbart. Lär finnas något till Ducato original, har också sett bild på en Engelsk (tror jag) bil med något där bak.
Någon som vet eller har någon idé?
 
Toppen