• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amatörradio i Östeuropa?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej!
Vi planerar en rundtur i Östeuropa.
Vad säger tullarna om man har radio i husbilen?
Planerad tur: Polen-Slovakien-Ungern-Serbien-ev Rumänien o Bulgarien en liten sväng-Makedonien-Grekland-Albanien-Montenegro-Bosnien-Kroatien-Slovenien.

Alla tycks vara CEPT-länder.
Vilka dokument ska man ha med sig förutom Certet?

73/SA4BJK/Göran S.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Amatörradio i Östeuropa?

Det skall fungera bra med det svenska certifikatet, har funkat för mig i alla år.

Där finns även Cept info för ev tullare. Vi kör ju nästan samma resa men åt andra hållet. Roligt om vi kunde få kontakt, gärna via kortvåg. Fram till avresa finns jag QRV dagligen på 3.717 KL 9 SNT. Sedan från husbilen blir det 14.325 kl 10SNT.

Hur ser din tänkta radioaktivitet ut, undrar Björn/SM6FRI
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Amatörradio i Östeuropa?

Det vore riktigt kul att ha lite kontakt på radion!
Kanske skulle ge lite trygghet på resan också.

När vi kör har jag som regel 2M antenn på motorhuvsfästet.
Svårt med antenner men tio meter kan jag köra hjälpligt på en gammal 27 pinne. Vill ha en ren 80M vertikal men har inte blivit av än.
Har en Screwdriver till 857an men den tar inte 80 m, OK på 6-40 m.

Konstaterat att det inte blir så mycket radio som man tänkt, finns ju hela tiden annat att göra.
Om vi kan komma överens om tid o frekvens blir det nåt helt annat.
Ska försöka lyssna på 3,717 men dålig antenn för tillfället pga skogsavverkning!

Kollade min "radiopärm" efter certet men där fanns bara ett typ diplom från SSA att jag är mottagen som medlem, samt ett examenspapper med godkänt prov.
Har jag missat nåt??

73 Göran S.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Amatörradio i Östeuropa?

Det funkade ju, jätteroligt! Väl mött på 3717 igen.
I husbilen så har jag bara en handapparat för 2 o 70, för närområdet.

HF blir det när vi stannat till någonstans, med en Icom 718. Har en G-Whip men tycker inte den strålar särskilt bra. Normalt så använder jag ett "fiskespö" på 10 m för att få upp en tråd från en AH-3a, några enkla dipoler finns oxå med.

Hör av dig till SSA så fixar dom ett bra papper med Cept information. Skall bli kul o köra en svensk på 80 när vi är i Italien/Grekland, hälsar Björn
 
Toppen