• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överskottsvärme

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Måste nämna en lite fiffig sak som jag har i husbilen.

Den har en garderob med en Truma placerad i botten(se aluminiumplåten), se bild.

Truman ger 2000W på el och 3400W på gas, inte ens på el så orkar Trumas fläkt med att transportera "bort" all värme ut från värmaren och ut i luftkanalerna vilket gör att garderoben är kokhet och värmen.

Bakom gardeoben finns ett "högskåp" som har en dörr på utsidan av husbilen, där förvarar vi lite saker, tex pjäxor od på vinter, i syfte att få det lite varmare där så har jag monterat en liten liten fläkt(datafläkt), denna fläkt kör jag på låg fart via en glödlampa(som sänker spänningen till fläkten) och det fungerar kanonbra, det är tyst drar lite ström(0,1A) och högskåpet blir jättevarmt + att värmen sprider sig runt golvet bakom dusch/toa också.
 

Bilagor

  • DSC_0793.JPG
    DSC_0793.JPG
    2,7 MB · Visningar: 17
  • DSC_0794.JPG
    DSC_0794.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
  • DSC_0796.JPG
    DSC_0796.JPG
    1 MB · Visningar: 13
  • DSC_0797.JPG
    DSC_0797.JPG
    1,2 MB · Visningar: 19
Toppen