• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla samman kablar innan solpanel, hur?

F

F.d. 50118

Guest
Hej!

Jag håller på med ett husbildbygge där jag bygger om en Renault Master till en husbil. Jag har nu gjort en del framsteg på inredningsfronten och det är dags att koppla samman elen i husbilen och där har jag insett att mina kunskaper tryter.
Jag har några olika frågor som jag undrar om någon vänlig själ kan besvara åt mig.

1, Jag har dragit en laddkabel från startbatteriet som jag ska koppla ihop med bodelsbatteriet för, jag kopplar emellan ett smart-relä för att undvika att bodelsbatteriet snor ström när regulatorn inte laddar batterierna. Men måste jag även dra jordkabeln från bodelsbatteriet till jorden på startbatteriet eller kan jag helt sonika jorda i karossen inne i skåpet?
På den bil-el affär jag köpte smart-relät så fick jag med 6mm2 kabel som han sa skulle räcka bra, är detta även en rimlig tjocklek att jorda bodelsbatteriet med?


Jag har fått en solcellspanel på ca 85w av en kompis som har jobbat på en solcellsfabrik och jag hade tänkte koppla in den till en sån här regulator:
Batteriregulator för solpanel | Clas Ohlson

Som jag förstår av att titta på regulatorn så finns det + & - för Solcellspanelen, batteriet och för förbrukningen. Dvs 6st inkopplingar totalt.
Men hur ska jag göra när jag vill koppla in flera olika förbruknings enheter? ex. Lampor, spänningsomvandlare, extra 12v uttag? Ska jag koppla alla dessa förbrukningsenheter genom en säkringshållare liknande denna?

Säkringshållare - Säkringsdosa Flatsäkringsdosa Flatsäkringshållare - Biltema

Men genom den drar jag väl egentligen bara + kablarna på väg till varje förbrukningskälla? Hur ska jag göra för att få alla de olika förbrukningskablarna att bli till 1 och samma kabel som jag kopplar in i regulatorn, kan man använda någon slags plint eller liknande?

Eller har jag tänkt helt fel på kopplingen av detta? Jag har försökt leta runt lite efter information och kopplingsscheman utan någon större framgång.

Tack på förhand,
Klas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla samman kablar innan solpanel, hur?

Kolla först att det är en MPPT regulator
Beroende på hur mycket du tänkt att investera i din bil
så skulle jag att rekommendera dig att istället köpa en Ctec 250 Dual
I den har du både en MPPT solcellsregulator,batterifrånskiljare och högre laddeffekt på bodelsbatteriet än bilens standard laddning (DC-DC)
Du bör också ha separat jordkabel till batteriet
6 mm2 är nog i underkant men givetsvis beroende på hur lång den är
Du tar plus från batteriet direkt till ett säkringsblock och alla minus till ett fördelningsblock och sedan därifrån till förbrukarna
Borde också ha både + och - till varje förbrukare
Detta är mitt förslag eftersom jag äri samma läge som du
Det kommer säkert olika råd från andra medlemmar
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla samman kablar innan solpanel, hur?

Hej

Jordning är en hel vetenskap men jag skulle inte dra en separat - kabel utan skruva fast en skruv i chassit där batteriet står och sätt en vanlig -kabel/jordfläta mellan den skruven och batteriet.

En regel är att alltid se till att jordkabeln(-) är mycket grövre än pluskabeln, detta för att jord är referenspunkten för allt.

Men sedan, om du ska ladda batteriet med ett relä så kommer du att tappa spänning i denna kabel, dvs du kommer aldrig att lyckas få batteriet fulladdat, det är därför tex CTEK DUAL finns, det kompensera för spänningsfallet på denna kabel.

Det finns andra sätt också som är lika bra, tex en vanlig laddare( tex CTEK) som kopplas till en inverter som i sin tur kopplas till denna + kabel du nämnde.

CTEK DUAL enklast men ligger du vid stolpe och ska ladda från 220V så måste du ha en vanlig laddare också och då kanske inverter lösningen är tilltalade.

Något otydligt så fråga på.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Koppla samman kablar innan solpanel, hur?

Välskrivna råd tycker jag.
Men efter år av felsökning på olika bilar så föredrar jag alltid att dra både plus o minus till varje förbrukare. Väldigt lite merjobb men gör att livet blir lättare när något krånglar, hälsar Björn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla samman kablar innan solpanel, hur?

Att ha separata kablar för + och - från en gemensam jordpunkt är mycket bra.

Men, om man har en husbil som är 6 meter lång och behöver 20A längst bak och batteriet är fram så kommer man att tappa spänning över denna kabel, anta att man tappar 1 volt, har man då separat + och - så tappar man 2 volt och det är sällan bra, använder man chassit som ledare istället så tappar man bara en volt.

Skulle säga att en bra enkel regel är att ha några jordpunkter och från dessa dra separata kablar både + och -, man ska absolut undvika att dra tex - från chassit till en lampa, sedan dra en ny - från den lampan till nästa osv, dvs det blir som en julgransbelysning, om en lampa går sönder slocknar alla och man får sitta hela kvällen och leta vilken:)
 
Toppen