• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VIKTig fråga.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Hej, vi funderar på att väga upp vår HB ifrån 3,5 t till 3,85t , mest fördelar vad jag hört , men det finns en del som säger att det är dyrare att åka i vissa länder , vet nån hur mycket dyrare det blir i förhållande om bilen bara väger 3,5t . Blir även själva bilskatten högre vid 3.85t . Tacksam för svar .
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: VIKTig fråga.

Om inget förändrats sista tiden så blir skatten billigare. Min Iveco med 5 ton totalvikt kostade ca hälften mot den som har 3,5 ton totalvikt förra året. Idag vet jag inte, då den är skattefri.

Min var lastbilsreggad.
 
Senast redigerad av en moderator:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: VIKTig fråga.

Vid nyare bil besiktning till ca dubbla priset varje år. Högre vägavgifter i de flesta länder som har sådana. Högre broavgifter på en del broar. Mer krångel med sändare för kilometerskatt i många länder. Sänkt hastighetsgräns i många länder. Färre köpare i framtiden då färre och färre får köra på b kort.
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: VIKTig fråga.

Vid nyare bil besiktning till ca dubbla priset varje år. Högre vägavgifter i de flesta länder som har sådana. Högre broavgifter på en del broar. Mer krångel med sändare för kilometerskatt i många länder. Sänkt hastighetsgräns i många länder. Färre köpare i framtiden då färre och färre får köra på b kort.
Vila länder syftar du på som är dyrare?Har inte gjort min första tripp i Europa än och sitter på en tyngre HB.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: VIKTig fråga.

Hur stor lastvikt har du i dagens läge, innan du väger upp bilen? Räcker den till eller kör ni med överlast hela tiden?

Vår bil väger över 3500 kg och har kört i Europa och har inte upplevt problem med hastigheten. I somras var det en kortare vägsträcka i Tyskland då vi fick ligga bakom långtradare ett par mil pga omkörningsförbud för oss men vi hade ju ändå semester.. I tid tror jag inte vi missade många solminuter.

En, vad vi tycker marginell kostnad blev det men vi var inte oroliga för överlast, vilket kostar mer än den ökade kostnaden för vikten.
Easy Go boxen fungerar väldigt smidigt och gör dessutom att du kan köra förbi och slippa stå i vissa långa köer där fordon under 3500 kg ska betala manuellt.

Tror, observera tror att de som är intresserade av husbilsliv i framtiden kommer säkerligen ta rätt körkort så de får framföra även vikt över 3500 kg.

Detta var våra råd och du kommer säkerligen få väldigt många fler så vänd på fördelar och nackdelar emot varandra så får du se vilken vågskål som tar överhand. Övervikt är inte billigt att köra omkring med samt det viktigaste av allt är att det påverkar bilens förmåga.
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: VIKTig fråga.

Vi har vägt upp vår husbil från 3500 kg till 3650 kg vilket var max tillåtet på vår modell..
Vi fick höjd skatt c:a 2000 kr/år, men eftersom bilen ställs av då vi inte använder den blir det inte så dyrt.
Man ska besiktiga bilen var 12:te månad.
I övrigt har vi inte märkt några nackdelar. Färje o broavgifter går oftast på fordonets längd. Motorvägsavgifter: där har jag inte märkt någon skillnad i Spanien eller Frankrike. Portugal vet jag inte men där skannar dom registreringsskylten o kan kanske få fram vikten.
Större trygghet att köra utan att behöva tänka på lastvikten. Med 3500kg var vi hela tiden på gränsen.
 
Toppen