• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är all 12V tv baserade på samma plattform ?

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Har en Andersson 24 tum som är utan bild och nu stänger av sig efter någon minut. Har haft mycket strul med matningen. 12V DC/DC omvandlare har löst problemet tills nu. Kollade runt på nätet efter ersättare. Andersson m fl udda märken, men äver Luxor och Telefunken 24V, verkar i grunden vara samma maskiner. Har Samsung hemma med kanonbild. Funderade på deras LT24, men den matas med 230V AC. Vet inte om den har yttre AC/DC omvandlare som man kan ersätta med lämplig DC/DC omvandlare. Inverter är inte så kul.

Vad har ni för erfarenheter av 12V TV? Någon som har tips på en bra 24 tummare till bra pris ?
ERIKPER
 

MB300E

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Luleå
HBK-Nr
17799
Medlemskap
2024
Sv: Är all 12V tv baserade på samma plattform ?

På din beskrivning av hur den beter sig så låter det som att en kondensator har gått i den och om du har någon bekant som är lödkunnig så fixar du nog din TV för några tior i en ny kondensator.

Kan vara värt att öppna den och titta i alla fall, ser du någon kondensator som ser svullen ut så har du nog hittat boven :)

repairing-switching-power-supply-3.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är all 12V tv baserade på samma plattform ?

Leta upp manualen till TVn på nätet. De brukar gå att finna i PDF-format.

Där kan du nog se om det är 230V direkt in i TVn eller via en omformare till 12V. Så var det med en Denver vi köpte för ett antal år sedan trots att detta inte stod i specen på just den TVn. När jag kollade flera olika apparater den gången visade det sig att det var väldigt vanligt med en lös omformare 230V > 12V. Det är kanske så nu för tiden också?

Jag klippte helt enkelt kabeln från omformaren och satte dit en ciggplugg vilket fungerade utmärkt.

Numera har vi en Grundig 12V TV med en massa ingångar, bland annat HDMI som jag kopplar en PC-sticka till för webben och en bluray till ett annan HDMI-ingång. Denna bluray är en av Sonys billigare och går på 12V också via en medföljande 230V > 12V omformare som inte används.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Är all 12V tv baserade på samma plattform ?

En turkisk tv och elektroniktillverkare har köpt rättigheter till mängder med gamla kända märken. Beroende på vilken marknad så ges grejer olika namn.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Är all 12V tv baserade på samma plattform ?

Ett vanligt märke är LTC, som används i många husbilar.
 
Toppen