• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 låg temperatur på 230 V

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Hej,

Har precis köpt vår första husbil men får inte Alde pannan att riktigt fungera.

På gasol fungerar det utan problem. Däremot med 230 V och 2 kw så blir temperaturen på glykolen inte högre än ca 45 grader.

Pannan är en Alde 3010. Detta har jag gjort och kontrollerat:
  • Effektmätare på ingånde 230 visar att ca 2 kw förbrukas när pannan är inställd på 2 kw (med andra ord ej för långa kablar)
  • Spänningen är mätt i husbilen och ligger på ca 230 V ( med andra ord ej för långa kablar)
  • Cirkulationspumpen har jag provat att ställa ner på lägsta läget. Utgående glykolslinga håller ändå inte högre temp än ca 45 grader
  • Via kontrollpanelen gjort en återställning via servicemenyn

Pannan fungerar alltså bra på gasol men inte på 230 V. Någon ide på vad vara fel? Utgående temperatur borde väl vara högre än 40-45 grader med 2 kw?
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Om panna går på 2kw oavbrutet så kräver husbilen mer än 2 kW för att det skall bli varmare. Jag har för mig att det sitter en mekanisk termostat någonstans på pannan där man ställer tempen när den skall gå på el
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Det är helt normalt. Vår klarar ca 7 grader höjning av utetemp per kw.
Gasol krävs på vintern.
45 grader verkar också rimligt på 2 kW.

Mycket välformulerat, håller med till fullo. Vi står i Bua, någon minusgrad, 16 A i uttaget, klarar 20 gr i 3 KW läge. 3x7... hälsar Björn o Lena.
 

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Tack för snabba svar!

Eftersom det är första husbilen håller jag på att prova och testa systemen. När det gäller värmaren trodde jag att framledningstemperaturen skulle vara högre med 2kw el, särskilt med cirkulationspumpen på min.

7 graders höjning av innertemperaturen per kw stämmer ganska bra. Just nu -10 ute och + 6 inne med 2 kw. Med gasolstöttning bekväma +20 utan problem.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Vi har en Kabe TM750, jag har värme på hela vintern och med elpatronen på 2kw håller den 15 grader ner till -15 - 18 grader. När vi vistas i den i den så är det lika, vi behöver inte ta till gasolen innan -15 grader om vi inte vill. Så om det ni beskriver är fullt normalt vet jag inte men i vår bil klarar elpatronen mer. Nämnas bör att bilen är årsmodell 2012 och pannan Alde 3010.:)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Vi har en Kabe TM750, jag har värme på hela vintern och med elpatronen på 2kw håller den 15 grader ner till -15 - 18 grader. När vi vistas i den i den så är det lika, vi behöver inte ta till gasolen innan -15 grader om vi inte vill. Så om det ni beskriver är fullt normalt vet jag inte men i vår bil klarar elpatronen mer. Nämnas bör att bilen är årsmodell 2012 och pannan Alde 3010.:)

Min bil håller en skillnad på ca 18 grader vid 2 kw. Imponerad av att Kaben klarar 30 grader på 2 kw, ett måste är väl då att ha ett täcke över fronten.

/Kenneth
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:
För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Min bil håller en skillnad på ca 18 grader vid 2 kw. Imponerad av att Kaben klarar 30 grader på 2 kw, ett måste är väl då att ha ett täcke över fronten.

/Kenneth

Vi har ett isolerat skydd för fram- och sidorutorna (ej att förväxla med Masitäcket).
Vore kul att höra om andra Kabe ägare har samma erfarenhet.
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Vi har en Kabe TM750, jag har värme på hela vintern och med elpatronen på 2kw håller den 15 grader ner till -15 - 18 grader. När vi vistas i den i den så är det lika, vi behöver inte ta till gasolen innan -15 grader om vi inte vill. Så om det ni beskriver är fullt normalt vet jag inte men i vår bil klarar elpatronen mer. Nämnas bör att bilen är årsmodell 2012 och pannan Alde 3010.:)

Har liknande upplevelse av min Frankia 840 -08.
Med 5 minus ute har jag 20 plus inne utan problem på 2 kw. och endast mörkläggningsgardinerna fördragna. Med MASA-täcket över hytten klarar den några grader till. Har nog mycket att göra med isoleringen, nån extra centimeter gör stor skillnad.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Mycke beror nog vad man har för husbil. Har man en dyrare bil av mera känt märke så klar den nog av att värma upp bodelen till omkring 20 plusgrader om man kör på 2-3 kw, om det skulle vara omkring 15-20 grader kallt utanför. Den erfarenheten har jag i alla fall men jag åker ju Dethleffs. Mycket hänger nog på hur den är isolerad. :)
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Mycket välformulerat, håller med till fullo. Vi står i Bua, någon minusgrad, 16 A i uttaget, klarar 20 gr i 3 KW läge. 3x7... hälsar Björn o Lena.

Hur många ställen har 16amp? De flesta sällen man har el klarar knappt 10amp
eftersom spänningsfallet är väldigt varierande. Ibland under 200V och då blir värmen därefter om man enbart ansluter till 220v.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Är det någon som provat att höja hastigheten på aldepumpen, och kan redovisa erfarenheten av det?

Såvitt jag förstått det, så är det viktigt att såväl utgående som ingående temperatur på glykolen är rätt för att man ska få optimal värme. Om man inte har tillräckligt med konvektorer, så blir returvattnet för varmt och då slår pannans termostat av, trots att man kanske inte nått "rätt" innertemperatur. Så har jag i alla fall läst i en husbilstidning. Kanske kan man genom finjustering av systemet ordna bättre värme?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Är det någon som provat att höja hastigheten på aldepumpen, och kan redovisa erfarenheten av det?

Såvitt jag förstått det, så är det viktigt att såväl utgående som ingående temperatur på glykolen är rätt för att man ska få optimal värme. Om man inte har tillräckligt med konvektorer, så blir returvattnet för varmt och då slår pannans termostat av, trots att man kanske inte nått "rätt" innertemperatur. Så har jag i alla fall läst i en husbilstidning. Kanske kan man genom finjustering av systemet ordna bättre värme?

En normal värmeinstallation ska ha en retur av radiatorvattnet som är 4grader lägre än framledningen. Är det så, är det en till 100% rätt injusterad anläggning. Detta torde också gälla för ett vattenburet värmesystem i en husbil. Kör man cirkulationspumpen för "hårt" riskerar man att inte någon värme hinner att avledas från radiatorvattnet. Det bästa om man inte kan mäta framlednings- och retur temperaturen är att ställa pumpen på lägsta varvtal för att prova sig fram. Jag kör min på andra steget i en Kabe 750.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Vi har ett isolerat skydd för fram- och sidorutorna (ej att förväxla med Masitäcket).
Vore kul att höra om andra Kabe ägare har samma erfarenhet.

-10 = 18-19 grader inne 2kw utan gasoli kabe 750 T -12, har ett gammalt masa täcke till en -06 fiat så det glipar några m2 cm i hörnen
Samma värde på -06 an också kanske någon grad bättre den var 35 cm kortare också vinterdraperi eller isoleringsdraperiet används också
känns som lika värde / bp
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

En normal värmeinstallation ska ha en retur av radiatorvattnet som är 4grader lägre än framledningen. Är det så, är det en till 100% rätt injusterad anläggning. Detta torde också gälla för ett vattenburet värmesystem i en husbil. Kör man cirkulationspumpen för "hårt" riskerar man att inte någon värme hinner att avledas från radiatorvattnet. Det bästa om man inte kan mäta framlednings- och retur temperaturen är att ställa pumpen på lägsta varvtal för att prova sig fram. Jag kör min på andra steget i en Kabe 750.

Tidningen Husbilen nr 5 2012, hade ett stort reportage om vattenburen värme. Man gjorde bl a test i Aldes köldkammare. I reportaget står det att idealisk temp är 75 grader på utgående vatten från pannan och 45 grader på ingående. Funderar på att skaffa en ir-termometer och kolla min egen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Ursprungligen postat av Björn & Lena Visa inlägg
Mycket välformulerat, håller med till fullo. Vi står i Bua, någon minusgrad, 16 A i uttaget, klarar 20 gr i 3 KW läge. 3x7... hälsar Björn o Lena.
Hur många ställen har 16amp? De flesta sällen man har el klarar knappt 10amp
eftersom spänningsfallet är väldigt varierande. Ibland under 200V och då blir värmen därefter om man enbart ansluter till 220v.

Visst, låg spänning är inte bra, det vet vi alla. Men fler o fler ställen har 16 Amp med de blå CEE uttagen. Förra vintern åkte vi t/r Wales och blev stort förvånade över alla blå 16A uttag utefter resvägen. Det kändes som ett nytt EU direktiv.

I veckan har vi bokat några platser för en tur till Jokkmokks Marknad 2018, alla med 16 Amp i uttaget.

Så Aldepanna ger oss minst 3 x 7 grader vid 16 Amp o normal spänning. Men när kvicksilvret kryper neråt så stöttar vi alltid med gasol, hälsar Björn
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

... blev stort förvånade över alla blå 16A uttag utefter resvägen. Det kändes som ett nytt EU direktiv.

Redan i 1994 års Starkströmsföreskrifter (som innebar en EU-anpassning) finns bestämmelsen att vid ny- eller ombyggnad av el-anläggningar på campingplatser skall CEE-uttag användas.

Att uttagen är godkända för 16 A, innebär inte "med automatik" att de är avsäkrade med 16 A. De kan lika gärna vara avsäkrade med 10 (eller kanske 4 eller 6) A.

Pålle
 
Toppen