• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 låg temperatur på 230 V

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Hej,

Har precis köpt vår första husbil men får inte Alde pannan att riktigt fungera.

På gasol fungerar det utan problem. Däremot med 230 V och 2 kw så blir temperaturen på glykolen inte högre än ca 45 grader.

Pannan är en Alde 3010. Detta har jag gjort och kontrollerat:
  • Effektmätare på ingånde 230 visar att ca 2 kw förbrukas när pannan är inställd på 2 kw (med andra ord ej för långa kablar)
  • Spänningen är mätt i husbilen och ligger på ca 230 V ( med andra ord ej för långa kablar)
  • Cirkulationspumpen har jag provat att ställa ner på lägsta läget. Utgående glykolslinga håller ändå inte högre temp än ca 45 grader
  • Via kontrollpanelen gjort en återställning via servicemenyn

Pannan fungerar alltså bra på gasol men inte på 230 V. Någon ide på vad vara fel? Utgående temperatur borde väl vara högre än 40-45 grader med 2 kw?
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

På vår bil ger varje kw ca 13gr när jag kör på 2kw. När jag följt den här tråden och läst om pumphastighet så kunde jag inte låta bli att testa runt lite.
Bilen har steglös pump 12 volt och har alltid varit inställd på halvfart 3. När jag nu sänker hastigheten position 3 till 1 ökar temperaturen från 46 till 50 gr på glykoltempen vid ca -5gr. Det här innebär att det blir varmare runt sittgruppen och något svalare i sovdelen. Temperaturen styrs alltid av mig vald extern givare som sitter i bänkskivan.
Brukar använda nattsänkning när vi kör på gasol men på el 2kw så fungerar det inte så bra eftersom det då med den låga effekten tar alldeles för lång tid att höja temperaturen på morgonen. Därför kommer jag nu att köra pumpen på låg hastighet för att se hur det fungerar.
Har också märkt att värmen blir bättre (jämnare) om man har varmvatten påslagen även om tappvatten ej är fyllt eftersom när termostaten då kallar på värme så behöver inte pannan värma upp glykoltempen utan den har redan rätt drifttemperatur.

Kan det vara så att många kör med för hög hastighet på pumpen?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

"Att uttagen är godkända för 16 A, innebär inte "med automatik" att de är avsäkrade med 16 A. De kan lika gärna vara avsäkrade med 10 (eller kanske 4 eller 6) A."

Jasså... ?

Men om det står 16 på säkringen och den håller för 3 Kw ?
Om jag frågar personalen och får svar, "16 of course" ?
Arctic Camp Jokkmokk svarade "16 Amp" när jag bokade nu i veckan...

Det känns som att det är nya tider, bättre uttag, starkare säkringar och bättre ledningar. De platser som har öppet på vintern verkar också ha fattat grejen med bra elförsörjning. Då funkar också pannan bättre, hälsar Björn.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Tycker att jag har haft helt ok värme från aldepannan i min helintegrerade Dethleffs, 8.5 meter lång. Lite svalare fram förstås. Kollade pumpen nu och den stod på läge 1/6. Har provat att ställa upp den till 3/6 nu, får se om det upplevs som bättre eller sämre.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Nu har jag pumpen på läge 2/6 och har höjt tempen 17 grader jämfört med utetemperaturen på 2 kw. Så bra resultat har jag aldrig fått förut, och ändå har jag haft vind- och sidorutorna fram helt utan täckning, inte ens innergardinerna har varit fördragna. Borde kunna ge ytterligare ett antal grader med ett vintertäcke på.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Så är det förstås, men det känns som värmen fördelas bättre nu. Tidigare var det väldigt varmt bak och i duschen nu är det lite svalare bak och varmare fram och i mitten där termometern sitter.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Pumpen kan aldrig ge en generellt högre temperatur. Den kan bara flytta de kw som är anslutna till annat ställe.

Så här fungerar det rent praktiskt. Om du har en radiatorkrets som har en framledningstemperatur på 55 grader och låter vattnet passera ett utrymme på 30 sekunder så hinner inte vattnet avge någon större mängd värme. Men om du sänker hastigheten med hälften så kommer utrymmet att exponeras för värmen en längre tid och därmed också bli varmare. Att köra cirkulationspumpen med för hög hastighet är att elda för kråkorna. Men allt detta visste du säkert innan. Det går via matematik också att visa detta men är då lite mer främmande för de flesta och förklaringen är inte till någon praktisk nytta (endast teori). Ett tips till alla som tycker att dom har dålig värme och att det går mycket gasol åt för att driva ett vattenburet system, mät temperaturen på framledningen resp returen. Det ska vara en skillnad på ca 4 grader, hellre 5 än 3 grader.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Så låg temperaturskillnad på in och utgående vätska, skrev man inte i reportaget i husbilstidningen jag refererade till tidigare. Där pratade man om 10-20 graders tempskillnad som idealiskt. Man kanske skulle fråga Alde.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 låg temperatur på 230 V

Sagt och gjort, nu har jag mailat med en tekniker på Alde om pumphastighet och temperaturskillnad på in- och utgående glykolvätska från pannan.

Så här skriver han angående temperaturskillnaden:

"Vad gäller differensen mellan framledning och retur så brukar 10 - 15 °C vara ett riktmärke på god värmeavgivning och ett väl fungerande system. Är differensen mindre än 10 °C kan några konvektorer vara blockerade eller ha dålig luftcirkulation. Med större fordon kan differensen ibland vara större än 15 °C, detta är normalt eftersom det oftast finns fler konvektorer, längre glykolslinga och större värmeavgivning. Är det mycket stor differens kan det vara ett tecken på dålig cirkulation i glykolslingan."

Vad gäller hastigheten på pumpen skriver han så här:

"Pumpen ska vara ställd på mellan 2 och 3 beroende på storleken på fordonet, oftast får man bäst resultat vid 2:an.
Vid så stora fordon (som 8,5 meter) kan det behövas läge 3, men om du upplever att värmen är bra överallt på läge 2 kan den vara kvar där. Generellt sätt kan värmen uppfattas som jämnare i större fordon vid läge 3. Det är bara att testa sig fram, läge 5 används endast vid luftning av systemet och ska inte användas för normaldrift."
 
Toppen