• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

Är det någon som nyttjat denna tjänst och vet hur det är? Det jag tänker på är gnistnedfall från kontaktledningarna. Någon hade för sig att det var risk för skador på biltaket av dessa. Någon som vet?
EssoJ
 

SM6FZG

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
9183
Medlemskap
2024
Sv: Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

Vi har åkt flera gånger med biltåget när vi åkte motorcykel. Ett bra sätt att komma en bit på vägen om man ville ner i Europa. Hörde aldrig talas om sådana skador och på tågen stod flera "lyxiga" BMW,Mercedes mm. Fick köra på själva när de lastades och de flesta personbilar stod i nedre plan på tågen. Om någon var osäker på att köra ombord tog personalen över och körde på bilen. De gick sen runt och kollade alla fordon att de stod rätt och var ordentligt förankrade.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

Har åkt endast i Österrike och Schweiz flera gånger där har flesta vagnar tak. Men man ser biltåg från fabriker runtom i Tyskland o andra länder med nya bilar i 2 våningar utan tak hela tiden.

Leif
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

Vanligaste problemen är att det är sol när man lastar och att man glömt en ruta lite öppen. Detta brukar personalen kolla upp, men.... Dock är risken för gnistbildning inget som någonsin nämnts, rimligen tar loket hand om alla höga potentialer. Inget för husbilar som sagt, men vi har ofta åkt med personbilen. Mycket smidigt om än aningen dyrt. Framför all var det bra när vi hade mycket att göra på jobbet och ville fokusera på målet och inte resan. DB hade mycket bra sov/liggvagnar och man kan väl misstänka att detta bolaget tagit över vagnarna. Sist fick vi en liten flaska rött vin var. Kan man inte sova på tåg är det kass, men jag sover överallt :) . Jobbigast var att köra ombord på Altona/Hamburg. Mitt på stationen i sen rusningstid skall man köra bland folk som står och tittar, uppöver krönet på en brant vagn till andra våningen, sedan klättra ner på sidan av tåget. Strömlinan är fysiskt bortflyttad för att omöjliggöra elolyckor med resenärer som går på andra våningen. Mycket bra om man har hund med sig (bortsett från att den måste hålla sig i 10 timmar vilket de flesta hundar klarar).
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Biltåg genom bl a Tyskland på nytt

Verkar som att en husbil med 3.20 i höjd och 2.30 i bredd inte är tänkbar.
EssoJ
 
Toppen