• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyda mätvärden, batteri.

F

F.d. 50609

Guest
Kan man dra några slutsatser om batteriets kondition utifrån detta?
Det har laddats fullt med en ctek M300, och sedan fått vila innan mätningarna.
Screenshot_2017-02-07-19-19-55.png

Har vilat utan laddning mellan mätningarna.
Screenshot_2017-02-07-19-20-29.png
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Har ingen kunskap om det är bra eller dåligt??
Du har laddat ur 33Ah och enligt databladet ska man maximalt plocka ur 46Ah (550Wh).
När man ser detta så blir man ännu mer sugen på att montera in ett Lifpo4-batteri.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Diagrammet visar att batteriet har gett drygt 30Ah och är ju inte slut än, så batteriet verkar hålla specifikationerna. Tudor brukar ju skriva 11,2 V vid urladdning och kapaciteten vid 20timmars urladdning = c:a 2A urladdningsström
Kapaciteten blir lite ungefärlig då spänningen varierar men tycker att detta är ett friskt batteri. Speciellt om det är svalare än 20 grader..

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Tycker att det ser hyfsat ut, kurvan från 12,5 ner till 11,88 ser lugn och jämn ut.
Vid 11,88 volt har batteriet allaredan tagit skada.
Man skall helst inte gå under 12,1 V = helt urladdat. Men visst går det att krama ur mer ström om man vill skada batteriet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Ägnar man sig åt sifferexercis så är batteriet på 115 Ah
Belastningen har varit 8,3 A
Tid under belastning 240 minuter = 4 timmar
Uttag ur batteriet 4*8,3=33 Ah
Tittar man på kurvan så ser man att batteriets spänning när belastningen upphör stiger till 12,2 V = nästan helt urladdat om man räknar den effekt som man kan/ska ta ut.
Om man skall vara rädd om batteriet så bör man inte gå under halvladdat batteri = 12,5 V
Med ett 115 AH batteri så skulle man då kunna ta ut ca 55 Ah.
Nu har i och för sig belastningen varit högre än de ca 6A som man normalt skulle använda, men att batteriet inte hämtat sig bättre efter ca en halvtimme obelastat är inte bra.
Det som är bekymmersamt är att spänningen sjunker så snabbt i början av urladdningen. Det lutar åt att batteriet är sulfaterat.

Med reservation för hjärnsläpp.:D
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Tack för all hjälp, batteriet användes i vår förra bil innan och jag tycker att jag varit snäll mot det och inte dragit ur det för mycket och låtit det laddas upp ordentligt efteråt, minns att jag tyckte det kändes trött i somras och bytte till ett nytt batteri innan den såldes, men hann inte prova om det blev någon skillnad i den bilen.

Det har fått omsorg (laddning) under det halvåret som det nu fått vila från brukande och jag kom då på att testa det innan jag bestämmer mig för ett besök på återvinningscentralen, jag fann det väldigt konstigt att det tappar spänningen så dramatiskt dom första minuterna och sedan blev det inte en rak linje utan det tog nästan en timme innan det plana ut.

Fortsätt gärna att tyda och argumentera, är det något mer man kan prova innan det kasseras?

/Stefan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Tack för all hjälp, batteriet användes i vår förra bil innan och jag tycker att jag varit snäll mot det och inte dragit ur det för mycket och låtit det laddas upp ordentligt efteråt, minns att jag tyckte det kändes trött i somras och bytte till ett nytt batteri innan den såldes, men hann inte prova om det blev någon skillnad i den bilen.

Det har fått omsorg (laddning) under det halvåret som det nu fått vila från brukande och jag kom då på att testa det innan jag bestämmer mig för ett besök på återvinningscentralen, jag fann det väldigt konstigt att det tappar spänningen så dramatiskt dom första minuterna och sedan blev det inte en rak linje utan det tog nästan en timme innan det plana ut.

Fortsätt gärna att tyda och argumentera, är det något mer man kan prova innan det kasseras?

/Stefan

Ifall du har tillgång till en smartladdare med "Recond" läge, så skulle jag köra recond-programmet, åtgärdar ev. sulfatering, sen göra ett nytt test :)
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Troligtvis är det dåligt.
Testa att köra rekond några ggr eller återvinn.
Man får ca 50:-/batteri när man lämnar in dom på rätt ställe.

Problemet med den vanligaste batteritekniken är att dom "tvärdör".
Denna artikel är bland det bästa jag läst ang. batterier och förklara det mesta
AGM Battery Technology | Hendon Publishing
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tyda mätvärden, batteri.

Så har den fått en test-omgång till, Den har laddats upp med en Ctek M300, i Rekondläge 1 gång, sedan fått vila 12 timmar därefter belastats som i förra testet, något bättre värden men om jag tänker rätt så har jag fått ut ca 33Ah ur batteriet och vilospänningen är nu på 12,23v, dvs ganska precis 50% (gränsen för skador) batteriet är märkt med 115Ah och borde då levererat ca 57,5Ah dvs det fattas ca 25Ah ... nästan hälften!


Tudor TR550 test 2.png
 
Toppen