• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Har gjort täthetskontroll på Dethleffsverkstad så länge garantin gällde. De har då sprayat med en sprayburk under vissa delar av bottenplattan. Tänkte nu lämna den för täthetskontroll och sprayning hos någon näraliggande oberoende verkstad. Dehleffsverkstan har för övrigt bytt inriktning och ligger 27 mil bort. Någon som vet vad det kan ha varit för spray?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Mitt gissning är att det kan ha varit linoljespray om bottenplattan är av trä. Har själv behandlat bottenplattan till min husbil, en Dethleffs för övrigt. Vissa delar, de i mitten, sög åt sig verkligt bra av oljan, så jag tror att det var välbehövligt. Sprayen köpte jag på Biltema och det gick åt några burkar, tre tror jag.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Jo den är av trä. Den ser efter 6 år och 7000 mil fortfarande fin ut. Brukar passa på att titta under vid besiktningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Mitt gissning är att det kan ha varit linoljespray om bottenplattan är av trä. Har själv behandlat bottenplattan till min husbil, en Dethleffs för övrigt. Vissa delar, de i mitten, sög åt sig verkligt bra av oljan, så jag tror att det var välbehövligt. Sprayen köpte jag på Biltema och det gick åt några burkar, tre tror jag.
--------------------------------------------
Hejsan, jag tror nog det stämmer rätt bra med linolja, jag har själv sett just sprayburkar från det stället du nämner hos en större hb firma :p:.

Till rostskydd och träbehandling av bottenplatta skall det vara rå linolja och inte kokt som är lite vanligare till träbehandling inne. Så om någon köper på dunk så skall det vara rå linolja och så bör den blandas ut med balsamterpentin både för inträngning, sprutvänlighet och så skall den visst torka fortare och bättre då. Men några färdigblandade sprayburkar funkar bra.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Hmm. blir lite fundersam,
är det obehandlat trä under husbilen?

Jag trodde det var typ vattenfast plyfa
:confused:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Nej inte alls det är behandlat. Men rå linolja kryper och tränger in i väldigt små porer p.g.av väldigt små molekyler till skillnad från andra produkter. När den torkar så utvidgar den sig ca. 15% tror jag det är, och fastnar rejält, tätar miniporer och bildar en film.
På äldre underreden som är torra och kanske lite spruckna så tränger den in och bildar en film som verkar väldigt beständig, och på gammal tectyl så kryper den in smörjer upp och förnyar ytan så den blir väldigt beständig.
På rost så kryper den också in och bildar en skapligt beständig grundyta som ny tectylspray fastnar rätt bra på.
Kort sagt den kryper in och bildar beständig film på det mesta som skall tåla tillfälliga vattenbesprutningar.
För min del så har jag nästan alltid använt rå linolja för att verkligen dränka in utrymmen inne i balkar och andra stängda utrymmen, utan något negativt resultat mer än linoljelukt runt bilen i några veckor, men det luktar ju rätt gott :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

På de Hymer jag haft har man sprutat linolja på plyfan under bilen. Sprayen var från Biltema vid de tillfällena. Det var också ett utmärkt skäl till att ta betalt för fuktkontrollen. Kontrollen gratis och sprayen 800:- fick jag till svar när jag påtalade att konrollen skulle vara gratis eftersom den måste göras av handlaren, det är säkert dyrare nu.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

På min bil används Dethleffs egna spray.
Vad den innehåller är jag osäker på, inte så bra på tyska.

Bifogar bilder på hur den ser ut.

DSC_1130.JPG

DSC_1132.JPG


Mvh
Bosse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

På de Hymer jag haft har man sprutat linolja på plyfan under bilen. Sprayen var från Biltema vid de tillfällena.
----------------------------------------------
Ja Biltemas spraylinolja verkar rätt poppis på många husbil och husvagnsverkstäder.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

På min bil används Dethleffs egna spray.
Vad den innehåller är jag osäker på, inte så bra på tyska.
Bosse
--------------------------------------------------

Hejsan Bosse, har du känt någon lukt efter behandling. Linoljelukt brukar ju vara rätt avslöjande i alla fall några dygn efter behandling.

M.v.h. JANKRO.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Hej, nej de gånger jag varit inne för fukttest så har jag inte känt någon lukt alls inne i bilen. Hade det varit linolja så borde jag som sagt känt igen lukten.

Inne i bilen har det inte luktat alls och då har jag kört hem direkt efter fukttesten. Vet dock inte om de sprutat på detta medel varje gång. Brukar inte få vara med i verkstaden när de gör det.

Bosse
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Det verkar ju finnas någon slags innehållsförteckning på sprayburken, ser n-alkane och iso-alkane. Undrar om det är något som indikerar att det är linolja?
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Jag kan se om jag kan få loss etiketten och ta ett foto.
Återkommer.

Bosse
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Dessa burkar verkar vara lite hemliga,varje burk har ett nummer som förs in i garantiboken för bilen genom att etiketten från burken klistras in.
På detta sätt tvingas man till en återförsäljare från dethleffs för fuktgarantin.
Medlet verkar vara av typ tektyl det är svart och ganska snabbtorkande och luktar inte linolja.

Lars
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Hej! Detta ämne var uppe redan 2012, kanske tidigare än så.
Vid förfrågan hos KABE använde man då ett preparat som heter "SIMSON ISR 70-08" som behandling på sina träunderreden. Någon förnyad behandling under bilens livslängd ansåg KABE ej erforderlig om inte någon skada inträffat! Vad produkten innehåller eller om den fortfarande används vet jag ej. Kan bara konstatera att behandlingen fungerat väl under de 11 år sedan bilen tillverkades!!(Typiskt KABE!!!)
ORVAR
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Jag kan inte få av etiketten utan att göra sönder den, tog ett foto.
Kanske kan man tyda innehållet..
Sitter inget garantimärke på min burk som är oanvänd.

DSC_1134.JPG
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs

Jag kan inte få av etiketten utan att göra sönder den, tog ett foto.
Kanske kan man tyda innehållet..
Sitter inget garantimärke på min burk som är oanvänd.

DSC_1134.JPG

Det är det som är lite av problemet,du har inget märke att klistra in i garantihäftet även om du för tag i en burk från alternativ leverantör.
Ett sätt att låsa sina kunder som vill ha komplett ifyllt garantihäftet.
Dethleff ger 6 års garanti men jag anser att det är 3 år de efterföljande 3 åren är väl som en försäkring då man får betala rundligt för att få sina märken i boken.
LMC är om jag inte har fel ännu värre med sina 12 år där man får betala i 9 år om man istället la pengarna på en underedsbehandling kanske det vore en bättre investering.
Enligt annan uppgift på nätet får man betala ca 1250 kr alla 12 åren på LMC
lars
 
Senast ändrad:
Toppen