• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler + regulator

H

HÃ¥kan.Marie

Guest
Hej.
Jag har köpt ett paket med 2 solpaneler (100wx2) och då ingick även en regulator som heter Epever Tracer 1210A. Jag blev lite fundersam när jag läste på regulatorn att input 12v endast får vara 130w, har jag fått fel regulator?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpaneler + regulator

Hejsan Håkan, Marie det verkar lite snålt faktiskt, (men det finns två men). Även om den troligen räcker till även parallellkopplad om du använder den här uppe i Sverige med omnejd även på sommaren, så kan man ju åka ner till Afrika och ställa sig på 0-meridianen kl:12.00 eller tänkt sig att montera dem vinklingsbara utan att talat om det för försäljaren :p:.
Men utan att skämta så skall naturligtvis regulatorn täcka solcellernas totala styrka, och det gör den faktiskt.

De har troligen tänkt sig att du skall seriekoppla panelerna för vid 24V så tål den 260W, så det kommer du säkert att få höra om du protesterar.
Detta bör de i så fall ha talat om i annonsen, men det blir ju helt ok. på det sättet.

Det du kan fundera på är väl om du kanske vill ha ytterligare en solcell som komplement till de två du nu har.
Om du sätter en till i serie så bör den vara lika stor som de andra två, och då blir regulatorn för liten och tål även inte spänningen.
Om du ev. tror på mer solceller i framtiden så försök att förhandla dig till ett mellanpris på en större regulator, 20A heter 2210A eller 30A som heter 3210A. Då kan du koppla både parallellt eller serie nu och skarva i med ytterligare en panel i framtiden och ev. då en mindre eller större, men då måste du koppla alla tre parallellt.

33572162-origpic-fb11f8.png

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
H

HÃ¥kan.Marie

Guest
Sv: Solpaneler + regulator

Hej Jankro.
Tack för att du svarar men fortfarande hänger jag inte med riktigt, el är inte riktigt min grej och därför ligger grejerna i garaget. Du skriver att om man seriekopplar så blir det 24v men bilen har ju 12v? Ursäkta en okunnig.
/ Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpaneler + regulator

Hejsan igen.

OBS Det jag skrivit nedan innehåller fel som förklaras och (ursäktas :oops:) i de tre nästa inläggen. Så bry er inte så mycket om detta inlägg, men klantigheten får stå kvar. Annars blir inläggen nedanför underliga.

Sorry då skall jag försöka förklara lite bättre varför du troligen kommer att få svaret från säljaren att du fått rätt solcellsladdare till det du har köpt.
En anledning att få den utbytt till en större är om du i framtiden tror att du vill komplettera med ytterligare en solcell till de två du nu har köpt för då räcker den inte till längre, men då vill troligen säljaren ha mellanskillnaden i pris av dig.

Lite förenklat, vet inte hur förenklat jag skall förklara så det inte blir krångligt för det finns mycket att berätta om Volt, Watt, Amper och kabelaria.....

Laddning från en laddare och in i batteriet består ju av spänning som skall ligga på rätt nivå för batteriet "Volt".... och ström "Amper" som skall var så mycket som möjligt för att snabbt fylla batteriet fullt. Det är ju också anledningen till att ha flera solceller, just för att få så många Amp. laddning som möjligt.

En 12V solcell laddar med mer än 12V, och solcellernas storlek anges i Watt men det struntar vi i här för det kan röra till det.... så ännu mer förenklat :p:.

En st. solcellspanel ger 12V och 8Amp. vid full sol på sommaren säger vi som exempel.

Med en enkel "vanlig" billig solcellsregulator så kan du bara koppla in 12V solceller. Du kan koppla in flera men de måste kopplas parallellt, d.v.s. + på alla solceller till + ingången på regulatorn och - på alla solceller till - ingången på regulatorn.
Om du då kopplar in två st. som i exemplet parallellt så har du fortfarande 12V men du får 8Amp. från varje solcellspanel så du har 16Amp laddström från cellerna och in i regulatorn och vidare in i batteriet, och då räcker ju inte en 10Amp regulator till.

Med en mer avancerad MPPT regulator som du fått med till solcellerna så kan man även koppla in solcellerna i serie för den tål 24V in i regulatorn från solcellerna.
Då kopplar man in den ena solcellens + till + på regulatorn men man kopplar - på den solcellen till + på den andra solcellen och - på den till - på regulatorn, d.v.s. seriekopplat.
Då får du istället förhållandet in i regulatorn, 12V plus 12V d.v.s. 24V in i regulatorn, men då ändå bara 8Amp laddström in i regulatorn, så då räcker regulatorn som du fått till med marginal.

Nu kommer finessen med en MPPT regulatorn (lite förenklat), när den skickar vidare för laddning av ditt 12V batteri så "gör den om" 24V / 8Amp till 12V / 16Amp
Och laddar batteriet med den styrkan.

Vad är då nyttan med detta. Det finns flera fördelar, det finns lite mer att vinna än vad jag nämner med Volt kontra Amp och man kan använda klenare kablar uppe på taket från solcellerna för det är Amp styrkan som styr grovleken som behövs på kablarna m.m. (Och man kan använda en mindre och då billigare variant av MPPT regulator.)

Hoppas det blev något begripligare :). Men i vilket fall som helst så räcker regulatorn som du fått med till med marginal för solcellerna i seriekoppling som de troligen har tänkt sig.

Som jag nämnde ovan så kommer laddaren inte att räcka till om du vill ha ytterligare en solcellspanel till de här två panelerna, och då räcker den inte till hur du än kopplar.
Om du vill så kan du byta ut den och då helst satsa t.o.m. på 30Amp regulatorn, som då tål 12V / 30Amp in i regulatorn från solcellerna. Då kan du koppla parallellt redan nu. Och om du då köper ytterligare en solcellspanel så räcker regulatorn till med marginal även till den som du då kopplar in parallellt med de andra.
måste du t.o.m. ha dem parallellt kopplat 12V, för tre i serie skulle bli 36V in i regulatorn och det tål inte de här regulatorerna. (Sorry nu blev det lite krångligt igen :oops:).

Fråga gärna mer om det som är oklart, det gör absolut inget, eller byt till en 30Amp och betala mellanskillnaden så kanske det blir enklast, för lite snålt med en 10Amp från firman och utgå från att man vill koppla i serie är det kanske tycker jag.
Men de hade ju ändå absolut inte skickat med en större än 20Amp och då hade även den varit i snålaste laget om du vill komplettera med en solcell till på taket.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Solpaneler + regulator

Hejsan igen.

Sorry då skall jag försöka förklara lite bättre varför du troligen kommer att få svaret från säljaren att du fått rätt solcellsladdare till det du har köpt.
En anledning att få den utbytt till en större är om du i framtiden tror att du vill komplettera med ytterligare en solcell till de två du nu har köpt för då räcker den inte till längre, men då vill troligen säljaren ha mellanskillnaden i pris av dig.

Lite förenklat, vet inte hur förenklat jag skall förklara så det inte blir krångligt för det finns mycket att berätta om Volt, Watt, Amper och kabelaria.....

Laddning från en laddare och in i batteriet består ju av spänning som skall ligga på rätt nivå för batteriet "Volt".... och ström "Amper" som skall var så mycket som möjligt för att snabbt fylla batteriet fullt. Det är ju också anledningen till att ha flera solceller, just för att få så många Amp. laddning som möjligt.

En 12V solcell laddar med mer än 12V, och solcellernas storlek anges i Watt men det struntar vi i här för det kan röra till det.... så ännu mer förenklat :p:.

En st. solcellspanel ger 12V och 8Amp. vid full sol på sommaren säger vi som exempel.

Med en enkel "vanlig" billig solcellsregulator så kan du bara koppla in 12V solceller. Du kan koppla in flera men de måste kopplas parallellt, d.v.s. + på alla solceller till + ingången på regulatorn och - på alla solceller till - ingången på regulatorn.
Om du då kopplar in två st. som i exemplet parallellt så har du fortfarande 12V men du får 8Amp. från varje solcellspanel så du har 16Amp laddström från cellerna och in i regulatorn och vidare in i batteriet, och då räcker ju inte en 10Amp regulator till.

Med en mer avancerad MPPT regulator som du fått med till solcellerna så kan man även koppla in solcellerna i serie för den tål 24V in i regulatorn från solcellerna.
Då kopplar man in den ena solcellens + till + på regulatorn men man kopplar - på den solcellen till + på den andra solcellen och - på den till - på regulatorn, d.v.s. seriekopplat.
Då får du istället förhållandet in i regulatorn, 12V plus 12V d.v.s. 24V in i regulatorn, men då ändå bara 8Amp laddström in i regulatorn, så då räcker regulatorn som du fått till med marginal.

Nu kommer finessen med en MPPT regulatorn (lite förenklat), när den skickar vidare för laddning av ditt 12V batteri så "gör den om" 24V / 8Amp till 12V / 16Amp
Och laddar batteriet med den styrkan.

Vad är då nyttan med detta. Det finns flera fördelar, det finns lite mer att vinna än vad jag nämner med Volt kontra Amp och man kan använda klenare kablar uppe på taket från solcellerna för det är Amp styrkan som styr grovleken som behövs på kablarna m.m. (Och man kan använda en mindre och då billigare variant av MPPT regulator.)

Hoppas det blev något begripligare :). Men i vilket fall som helst så räcker regulatorn som du fått med till med marginal för solcellerna i seriekoppling som de troligen har tänkt sig.

Som jag nämnde ovan så kommer laddaren inte att räcka till om du vill ha ytterligare en solcellspanel till de här två panelerna, och då räcker den inte till hur du än kopplar.
Om du vill så kan du byta ut den och då helst satsa t.o.m. på 30Amp regulatorn, som då tål 12V / 30Amp in i regulatorn från solcellerna. Då kan du koppla parallellt redan nu. Och om du då köper ytterligare en solcellspanel så räcker regulatorn till med marginal även till den som du då kopplar in parallellt med de andra.
måste du t.o.m. ha dem parallellt kopplat 12V, för tre i serie skulle bli 36V in i regulatorn och det tål inte de här regulatorerna. (Sorry nu blev det lite krångligt igen :oops:).

Fråga gärna mer om det som är oklart, det gör absolut inget, eller byt till en 30Amp och betala mellanskillnaden så kanske det blir enklast, för lite snålt med en 10Amp från firman och utgå från att man vill koppla i serie är det kanske tycker jag.
Men de hade ju ändå absolut inte skickat med en större än 20Amp och då hade även den varit i snålaste laget om du vill komplettera med en solcell till på taket.

M.v.h. JANKRO.

Det finns väl inget enligt märkskylten (om den är enligt inlägg 6) som stödjer att regulatorn skulle tåla att ge 16A ut. Jag tolkar skylten att max ström både in och ut är 10A.
ERIKPER
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpaneler + regulator

Hejsan och tack för att ni slår mig på fingrarna innan jag lurat :oops: för många.

Jag fick fram och tittade på en spec till enbart 1210 som var skriven av en firma som sålde regulatorer. Deras lista visade en förenklad bild både åt ena och andra hållet av vad den klarar av, bl.a värden på två solceller i serie men inte fler, som ju "bara" blir omkring 40V i verkligheten. 100Volt på den här fabriksspecen kan ju klara uppåt 4 ev. 5st eller så i serie även om det börjar bli otäckt hög spänning då.
Och naturligtvis så blir ju även rated charge current 10A troligen en broms eller värme vid högre laddning än 10A.
Även här uppe i Sverige så borde man kunna komma en bit över 10A från två 100W solceller när solen står som högst, himlen är klarblå och batteriet är tomt.

Så Håkan, du borde ha fått med en 20Amp (2210) laddare till dina solceller. Men om/när du byter ut den så gäller fortfarande det att du kanske ev. skall lägga till lite och få en 30Amp (3210) för att ha god marginal om du nu skulle vilja koppla in ytterligare en solcell i framtiden och ställa upp dig söderut om du har några planer på det, annars så räcker 2210'an.
Att seriekopplade solceller som ger högt volttal in i en MPPT regulator, görs om och laddar ett 12V batteri på rätt sätt gäller också fortfarande.

Ursäkta klantigheten :wall:. Jag tror jag går ut i köket och gör lite nytta med att diska i stället :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Solpaneler + regulator

Idag knackade UPS på dörren med min nya 4210A ... Beställde med den nya E-box som skapar en wifi anslutning för att kunna koppla upp regulatorn mot telefonen....
40A okej kanske lite stort men 1 timme senare så kom DHL med mina nya solpaneler och då kommer den stora regulatorn få göra nytta, ett tips är att inte anpassa regulatorn till absolut max effekt, köp ALLTID en storlek större än vad som för början verkar rätt...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler + regulator

Jag vill nog ändå påstå att den klarar en panel till i serie. Mav 100v input enligt spec.

Visa bilaga 121591

Jag tolkar specen som att den klarar bara 130 watt solpanel om regulatorn skall kopplas till ett 12 volt system, om den skall kopplas till ett 24 volt system så klara den 260 watt paneler.

För ett 12 volt system och 200 watt paneler så behövs en regulator på drygt 20 ampere eller större.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Solpaneler + regulator

Jag tolkar specen som att den klarar bara 130 watt solpanel om regulatorn skall kopplas till ett 12 volt system, om den skall kopplas till ett 24 volt system så klara den 260 watt paneler.

För ett 12 volt system och 200 watt paneler så behövs en regulator på drygt 20 ampere eller större.

Ja 1210A klarar bara 10A /130w 12v men spänningen in kan vara upp till 100v, så möjligheten att seriekoppla paneler är stor (4st, normala paneler).
Min 4210A klarar 40A och fortfarande 100v inspänning.

När kan man tänkas dra nytta utav seriekoppling?
En dag som idag, solen står lågt och kanske inte lyser så starkt heller, då kan seriekopplade paneler vara lösningen för att komma upp i spänning och därmed få igång laddningen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler + regulator

Vad jag förstår så klarar 10 A regulatorn bara 130 watt in när den är kopplad till 12 volt batterier, om den kopplas till 24 volt batterier så klara den 260 watt in.

Spänningen in är i det här fallet ointressant, det total effekt in samt spänning ut samt max ström som bestämmer hur mycket regulatorn tål.

Vid 10 A klarar den max 120 watt ut till 12 volt batterier och 240 watt ut till 24 volt batterier.

Det är regulatorns max ström som bestämmer, överskrider man den så slocknar den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpaneler + regulator

Hmm, jag har lagt ner solceller och laddare ett litet tag :D, men de här två inläggen för oss tillbaka där jag började igen tycker jag.

Att det är en 10Amp laddare är klart.

Den tål 130Watt input power vid 12Volts batterisystem verkar det stå klart på pappret.
Den tål 260Watt input power vid 24Volts batterisystem verkar också stå klart på pappret.

Eller står det något annat som inte syns klart vid seriekoppling av solceller, och som specen som jag fick fram när jag skrev inläggen visade.

Om man seriekopplar till 100Volt som man absolut kan enligt specen så går det ju inte ens ihop sig med någon vettig storlek på solceller, varken till den här regulatorn eller knappt ens till de större om man ser till max laddeffekt.

Även den här specen blir väl lite luddig liksom den ännu luddigare som jag tittade på. Eller.

Det borde ju i stället finnas en tabell, Watt kontra Volt in från solcellen och Volt på batteribanken, för att vara säker på att man inte överskrider laddarens förmåga. För den verkar ju klara en batteribank mellan 9 och 32Volt som borde göra en tabell ännu mera nödvändig.

Men jag kan ha helt fel igen :oops:. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen