• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill koppla in generatorn..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har en undran... min generator är på 90Ah och tillverkaren har på något sätt gjort så att max 20A laddas på H-dels batteriet (kabeln är 6mm2) till bodels batteriet
Nu vill jag ändra på detta och tänkter ta ut ca 60Ah och koppla in laddningen till mina lifepo4 (200Ah). Jag inser att jag måste koppla med en ny grov kabel (tänkte 20mm2) vid ett avstånd på 2-3 meter. men hur gör jag för att inte bränna generatorn (lifepo4 slukar ju alla A) och vad jag har lärt mig här på hbk så klarar inte en generator av att konstant ladda i kanske 1-2 tim med full laddning...

Jag är oerhörd tacksamm om någon har en bra lösning på sakfrågan..

Kram Wovi & Peter från ett kallt Kreta
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jag skulle inte lita på en tångamperemeter för att mäta så små strömmar, utan det säkraste är att koppla in en amperemeter i kretsen.
Tångamperemetern mäter magnetfältet som bildas runt en ledare med hjälp av linjära Hallsensorer och de är inte speciellt exakta.
Mäter du nära generatorn så finns förmodligen kvarvarande magnetfält (sk remanens) i rotorn som kan påverka mätresultatet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jag skulle inte lita på en tångamperemeter för att mäta så små strömmar, utan det säkraste är att koppla in en amperemeter i kretsen.
Tångamperemetern mäter magnetfältet som bildas runt en ledare med hjälp av linjära Hallsensorer och de är inte speciellt exakta.
Mäter du nära generatorn så finns förmodligen kvarvarande magnetfält (sk remanens) i rotorn som kan påverka mätresultatet.


Tack för din information Wizard :)... jag har nu en undran gäller det även om generatorn har inte varit igång under flera dygn ?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Mät i luften en bit från batterikabeln! Visar den 0 då? På den tångamperetillsats jag har finns en ratt för att nollställa instrumentet med för att justera bort ev. andra magnetfält med. Testa gärna med att hålla en magnet (högtalare t.ex.) för att se hur lurigt det är med tångamperemetrar! Du har väl strömområde på din multimeter (och hel säkring)
Så, jag håller med Wizard, lit inte för mycket på mätresultatet.
Om det läcker så mycket som bortåt 1 A, borde du kunna känna att generatorn är ljummen. Det sitter en diodbrygga med sex stora dioder (+ tre små) om någon läcker byter man hela bryggan. På Bosch är det enkelt (var tidigare i alla fall).
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

:swoon:Tack Göte...:).

Ah ha..!!!.... så jag skall inte göra som killen från bilverkstaden gjorde.... han satte "tången" runt pluspolen på batteriet :swoon: och sa titta nu får du inga värden :twitcy::twitcy::twitcy:.....Jag nollställde den och jag såg inga värden innan jag la tången runt +kablen.... nu är batteriet iväg och så fort det kommer tillbaka så skall jag göra en ny test och dokumentera med foton....
Men kan generatorn ge tex 20A även om någon diod är trasig (den är på 90A)..

Som ni säkert förstår så är det inte alltid lätt när man behöver hjälp av "profesionella" i andra länder... och speciellt inte här i Sitia på Kreta:swoon: för här är ganska många "puggemurrare" (ett skånsk uttryck för hantverkare som säger att de kan göra jobbet men sen går det helt fel). :swoon::swoon::swoon:
 

Bilagor

  • P1040790.JPG
    P1040790.JPG
    365 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Jag TROR att om det bara är backströmmen i en diod som ökat (läckage) så kan generatorn nog fungera hyfsat bra. Men om det blivit kortis i en eller flera dioder ger den dåligt med ström och mycket rippel.
Bilarnas växelströmsgeneratorer är ju en trefas-generator med helvågslikriktning, som alltså ser till att både positiva och negativa halvvågen i varje fas adderas i lasten och ger en hyfsat jämn likspänning ut. Om man tappar en eller flera halvvågor blir det ett hack i likspänningen, (= rippel). Och läögre medelspänning ut.
//Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Dagen efter var jag och hämtade batteriet hos verksataden.... där var ju inget fel på det, mätte också volten i dag och den var 12.74v (efter 1 vecka oanvänt)... killen på verkstaden sa att jag har inget att oro mig för :spinny:för där är inget fel på batteriet... sen frågde jag honom hur han mäter amp. från generatorn... jag fick inget svar utan han förklarade för Tulla (som var med och översatte) att batteriet är ok.... och dynamon (Generator på grekiska ) är också ok då han mätte volten till 13.6v ... och då är där inga problem :spinny:.... allt enligt verkstads killen
Jag går och väntar på en ny laddkabel från Tyskland så just nu står allt stilla, så fort jag har den här så skall jag göra nya mätningar och då får vi se vad jag kommer fram till... I dag var jag under bilen efter att jag hade lyft upp framvagnen så här är en bild på min generator:swoon: .... 14v och 90A....


I dag har vi ett fantastiskt väder nu är Grekland underbara att vara i blommorna börja blomma och jag kan gå i T-shirt :swoon:....temp just nu 21.4....+ :yes:
 

Bilagor

  • P1040816.JPG
    P1040816.JPG
    267,3 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Du kan ju med fördel mäta medan du har generator och batteri löst. En kabel från batteriets minuspol till generatorstommen och en multimeter mellan batteri plus och B+ på generator. Alternativt en kabel samt tångamperemetern mellan B+ och batteri+. Då borde du få mindre än 1 mA, kanske snarare 1 microampere.
Hmm, jag måste visst gå ned i källaren och kolla vad för värde jag får!
// Göte J

Ps
180 microAmpere blev det på en renault-generator av hyfsat nytt datum.
Ds
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

13,6 Volt vid laddning är för lite. För att ladda fullt (blybatterier) måste du upp till minst 19,94 V, men då ter det låååååång tid. Minst 14,2 V för att ladda fullt inom rimlig tid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vill koppla in generatorn..

Den här tråden verkar lite otydlig, det du har problem med är alltså att du har en strömförbrukare som drar ström när allt är avstängt?
I flera bilar har det varit så enkelt att en lampa lyst dygnet runt eftersom en kontakt inte fungerade.
Man ska nog inte koppla ihop två helt olika batterier parallellt i samma system
de har helt olika karakteristik, life kan avge en fruktansvärd mängd ström om kablaget tillåter det, och med tanke på priset förstår jag inte vad vitsen är att skaffa det egentligen.
Behöver man enorma strömmar och liten vikt är jag med, har man resurser att snabb ladda och har bråttom kan man ju ladda på en timme med 200A.
Behöver man mycket kapacitet över tid så är ju vanliga batterier som passar ihop med det övriga elsystemet bäst med generator och startmotor som är avsedd för det.
Antar att dina problem började med att batteriet gick ner och du försökte fixa det med ett nytt exklusivt batteri och fick nya problem.
Tar du eller någon okänd förbrukare mer ström än du tillför så laddar det ur enkelt att förstå oavsett batterier.
Har du en okänd förbrukare som tar ström när du sover så blir det lite detektivarbete, jag brukar koppla ur en förbrukare i taget eller lossa en säkring i taget.
Man kan ju se med amperemetern om det går ström från batteriet i viloläge och undersöka vart den tar vägen.
Kanske jag missuppfattat det hela?:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Vill koppla in generatorn..

Ibland vet jag inte om jag skall dunka huvudet i vägen eller dricka en stor flaska Raki.... för än en gång går en sak inte som jag hade hoppats på... nu fick jag laddkablen som jag väntat så länge på.... men det visar sig att de har sänt mig en 10mm2 istället för den 16mm2 som jag betalade för.... :wall::wall::wall::wall::wall:
 

Bilagor

  • P1040831.JPG
    P1040831.JPG
    433,4 KB · Visningar: 14
Toppen