• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det fönster-problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

I dag tänker jag på vilken tur jag har..... som ni kanske vet så dör ju många ganska snart efter att de har gått i pension (orsaken tänker jag inte ta upp här) men ibland så handlar det om att nypensionären rent utsagt blir uttråkad för han/hon har inte hittat något vettigt att sysselsäta sig med :swoon:..... Men så är det inte för mig..... för jag har ju en H-bil.:twitcy:
Och nu har jag fått ytterligare ett "problem" att jobba med.... aluminiumramarna börja vitra sönder (se bild) så nu undrar jag om det finns en hållbar lösning som man själv kan göra för att det skall se snyggare ut...
Jag har hört att Hamarit har en aluminium grund men som sagt detta är inte mitt område så om någo här på Hbk har en enkel bra lösning så är det kanske fler som blir tacksamm om vi får höra den....

Varma hälsningar från Wovi & Peter på kalla Kreta...
 

Bilagor

  • P1040764.JPG
    P1040764.JPG
    242,8 KB · Visningar: 20

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det fönster-problem

Aluminium är en "fet" metall som det kan vara svårt att få färg att fästa på.
Förr använde man något som hette Aktiv Grund (wash primer på engelska) som innehöll forsforsyra som etsade sig in i materialet. Sedan kunde man lacka med valfri lack på det. Epoxylack är bra.
Jag tror att det är förbjudet numera.
Jag tycker du skall kontakta något båtvarv för fritidsbåtatar i närheten (för det finns det väl i Grekland?)
:)
De borde veta hur man behandlar aluminium då många drev od är tillverkade av det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det fönster-problem

Tack för alla tipps....

Jag valde Roland´s idé .... för att den är enkel och jag kunde köpa förgen här nere.... tyvärr har där inte hänt så mycket sen sist, annat än jag har tagit bort lös färg och rensat rent... lagt på två lager med slipningar emellan... i dag provade jag att wrapa ramarna färgen är en blå borstad aluminium...
 

Bilagor

  • P1040946.JPG
    P1040946.JPG
    209,2 KB · Visningar: 10
  • P1040948.JPG
    P1040948.JPG
    203,7 KB · Visningar: 9
  • P1040949.JPG
    P1040949.JPG
    398,8 KB · Visningar: 14
  • P1040951.JPG
    P1040951.JPG
    270,1 KB · Visningar: 14
  • P1040952.JPG
    P1040952.JPG
    384,9 KB · Visningar: 10
  • P1040953.JPG
    P1040953.JPG
    305,2 KB · Visningar: 28

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu är det fönster-problem

Tack för alla tipps....

Jag valde Roland´s idé .... för att den är enkel och jag kunde köpa förgen här nere.... tyvärr har där inte hänt så mycket sen sist, annat än jag har tagit bort lös färg och rensat rent... lagt på två lager med slipningar emellan... i dag provade jag att wrapa ramarna färgen är en blå borstad aluminium...
topp, och verkligen grekiskt:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu är det fönster-problem

Peter, det är allmänt känt att salthalten i trakterna där du mår som bäst är ganska hög, kanske Sydeuropas absolut högsta. Allt kostar i slutändan, vissa kilar vidare i brist på sysselsättning (jag har bevittnat fler sådana), andra får slita häcken av sig med fönsterkarmar. Det positiva är dock att du får bra kondition, bättre ämnesomsättning och massor med "D" vitaminer. Vad mer kan man önska sig? Ha det gött där du är, jag avundas både dig och Amstel familjen. Vi får nöja oss med saltfria Norska höglandet och glaciärerna. Vad sägs om en kall Coca Cola spetsad med 10 000 år gammal is?

PS våra fönster har plastkarmar, kanske dags att dra söderut? DS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu är det fönster-problem

Fosforsyra fick jag tag på eftersom att det används för att göra rent efter kakel montering.
Min mångåriga erfarenhet av kreta är kakelplattor överallt så fosforsyra måste vara vanlig förekommande.
fräter bort oxider som rost och liknande.
Men väldigt tveksam att använda sånt på aluminium.
Hammarlack är min favortit verka sitta som berget och stöter bort allt.
Snyggt med blått!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det fönster-problem

Peter,
Vad är det för film du satt på dina fönster?
Fördelar/nackdelar?

:cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det fönster-problem

Du kan kolla länken här under...om det är den blåa ramen runt fönstert du menar .... annars har jag en vanlig chrom film som kommer från LIDL och är tänkt för glasfönster men jag har använt den i snart 5 år och tar av den till hösten för att sätta på en ny till våren... annnars finns risk att den bränner fast i rutan (som den gjorde på skyfönstret).... f.o.m. detta år så har jag även satt en blå spegelfolie på insidan (mycket treviligt och snyggt) jag har märkt att värmen från solen nu kommer inte in i H-bilen... skönt att slippa sitta i ett "drivhus".. :twitcy:

Brushed Steel Wrap 152 x 90cm (60 x 35") - Bubble Free Wrapping Vinyl Foile Film | eBay
 
Toppen