• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backe 18%

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Backe 18%

Brant och brant...
Säkert fler än vi som fascineras av störtloppet i Kitzbuhel 3:e helgen i januari varje år - här lite fakta om "Streif" som backen kallas:
Fallhöjd: 860 meter
Längd: 3.312 meter
Lutning medeltal: 27%
Minsta lutning: 2%
Största lutning: 85%
Högsta uppmätta hastighet: 153 km/h

Tips:
1. Stor och bra camping vid sjön Schwarzsee ett par km ovanför Kitzbuhels centrum.
2. Varje gång vi befinner oss i byn under sommartid, så åker vi med linbanan upp till Hahnenkamm och går sedan störtloppsbacken i hela dess längd ner till byn (sista biten från Hausbergkante och ner till målet är dock avstängd under sommartid p.g.a. den golfbana som finns där så den sträckan går man på en stig i skogen intill backen).
En gång gick vi uppför störtloppsbacken, men det var ett jobbigt äventyr, så aldrig mer...
Bosses och Gerds husbilsresor
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Backe 18%

Johanna Ojala nämnde att backen ut från stadion i Lahtis är 50%, dvs att på en sträcka på 100 meter stiger det 50 meter, det är ju 45 graders vinkel.
Vad duktiga skidåkarna är som tar sig uppför på bakhala skidor och ha bråttom.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Backe 18%

Hittade den här och mindes den här tråden, vet inte om jag tillför något som inte klargjorts eller om jag konstlar till det i nån annan ända.

https://www.kranpunkten.com/files/2014/10/omvandlingsguide1.pdf

Sen kan jag inte förstå logiken med det eller behovet av att visa lutning i procent, men ändå,, vi använder 29 bokstäver av 28 i det svenska alfabetet så, varför måste saker och ting vara logiska? :D

mvh jocke
 
Toppen