• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem att få batterierna räcka till .

JimpaSWE

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
17555
Medlemskap
2025
Hej . Har varit ute å fricampat nu 2 gånger med en ny bil för mig Burstner T728 2011 . Har 2 st 90Ah batterier å jag har solcell , tror den är på 100w. Första gången så tog strömmen slut å jag kontakta firman jag köpte den av . åkte dit å dom mätte batterierna , Där e inga fel på dom sa dom :-O
Nu sist vi var ute så var det solsken hela lördagen , runt 0 grader ute .
Vi hade värme på (Truma combi )å 2 st led-lampor tända på kvällen 7 tim ungefär 2 st tv i stanby . Dagen efter så på förmiddagen stängde pannan av sig å 12v slog av . väntade ett tag å slog på igen då lös varning låg spänning 12v .
När vi kom hem sen så började jag mäta ( efter tips om hur man kunde göra ). Jag trodde att det var något som låg och drog ström

Märkning på boxen där säkringar sitter . Mätt med multimeter tagit ur säkringar å mätt där . Det är väl amper resultat jag fått fram

TV : 2 st i standby 0,65 . 2 st lampor över spisen 0,23

Vattenpump : 3,6

Kreis 1 : Ledlampor vid sittgrupp 5 st 0,38 . Lampor i tak över sängarna 0,31 . Lampor dusch 0,09 . ytterbelysning 0,12

Kreis 2 :Lampa i garaget 1,37. Lampa i garderob under säng 1,37. Lampor toalett 0,68 . Antenn förstärkare 0,03.

reserv 4 : Belysning vid bodelsdörr 0,32. Kylskåp 0,13

Heizugn : 1,7 ( full värme på )

Solar : Solcell 0

Grundlicht/Trittstufe : 0

Mätning direkt vid batteri på 50Amp säkring .

12v knappen på manöverpanel av = 0,00

12v knappen på manöverpanel på = 0,05

säkringshållare till gasvarnare : 0,08

Jag själv tror att batterierna inte e riktigt friska , fast dom säger så . Jag har fått låna ett annat batteri som jag ska prova med . Har det på laddning just nu . Vill bara säga att jag e ingen elektriker :)

Så jag undrar vad ni har för tips å förslag angående detta .
Mvh Jimpa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

En undran, vet du hur firman "mätte upp" dina batterier?

Låt ev. t.ex en bil-el firma mäta dina batterier, alltså inte bara spänningen med en voltmeter, utan ett belastningstest.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Hej
Du är duktig på att mäta, utmärkta siffror. Allt avslaget och noll Amp betyder att du inte har något okänt som stjäl ström. 0,05 när du slår på manöverpanelen är pyttelite och bara panelens egen förbrukning. Resten ser bra.

Men Trumapannan då? Den är en riktig strömslukare så här års... jag antar att du med pannan o annat har förbrukat 4 Amp under 20 timmar, dvs 80Ah.

Nåja, en helg borde funka fint för dig ändå. Två 90 Ah skall räcka gott om de är i hyggligt skick. Solcellen ger tyvärr nämnvärt inget så här års, även om solen skiner ett tag.

Dina batterier kan vara hela och ge acceptabel spänning vid test men troligast är att de är slut. De behöver mätas med en mackapär som mäter Kapacitet.

Biltema har två olika. En för 449:- som som funkar riktigt bra. De har också en lite billigare som funkar som en brödrost. Den är okay för grövre uppskattningar men tyvärr så laddar den ur batteriet rätt duktigt, när man mäter.

Du kan klara dig med en voltmeter och en lampa, men då tar det mycket längre tid. Låt oss gärna få följa hur det går för dig. Hälsar Björn
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Jag har 8 år gamla Exide AGM orginal med bilen, 90 eller 95 A minns ej vilket. Klarar en natt bra i -15 utan strul med Truma använder endast belysning + tv-nyheter. Har heller inga solpaneler eller annat i original skick från 09.

Leif
 

JimpaSWE

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
17555
Medlemskap
2025
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Jag testade att starta pannan , inget annat igång . satte den på full värme , då drog den 1,7 när fläkten gick för fullt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

1) Solpaneler under året, se bif "dokument", dvs vad solpaneler tillför under delar av året (vänstra kolumnen)!

2) Dina batterier verkar slut, enklast kollar du med att lägga på en känd belastning t.ex en lampa på 100 watt och kolla hur länge den lysa starkt.
Är batteriet dåligt sjunker spänningen tämligen snabbt, är batteriet någorlunda friskt, så bör lampan på 100w lysa i ca 10 tim (vill du snabba upp förloppet öka då bara den kända belastningen)!

3) Du nämner inte vad du har för batterier, kanske har du rent av startbatterier(?) batterier är "individer" och måste anpassas till hur de skall användas!
Om man klarar att anpassa sitt batteribehov/användning till rätt batterierså bör de kunna hålla i 5-7 år innan de behöver bytas ut. Har man inte klarat ut detta så är det bara att betala sig ur sina problem = dyrköpta erfarenheter.
 

Bilagor

  • Laddning med solceller.doc
    37,5 KB · Visningar: 206
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Tänk på att med 2 x 90 Ah batterier så har du ca 90A att ta ut innan du behöver ladda.
Med AGM eller Gel kan du ta lite mer men räkna med att du får ut 50% av vad det står på batterierna.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Hvis den tidligere ejer har udladet batterier for meget og for mange gange, så er de nok færdige.

Og selv om de ikke er det, så kan de meget vel være nede på 80% af kapaciteten.

Det levner ikke meget strøm en kold vinter weekend med fuld fart på varmen.

Vor Elnagh fra 2011 kunne i 2015 ikke give nok strøm til en inverter med 230V til fruens hårtørrer om morgenen.

Vi skiftede til et LiFePo4 batteri, og siden har vi ikke haft problemer.

LiFePo4 batterier tåler flere og dybere udladninger.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

2x95Ah klarar vi oss en helg med mycket elförbrukning vid 0 till -5. Värme ca 21gr inne och tv på kvällen från ca 17,00-23,00 och på morgonen ca 6,30- 10,00. Lampor tända endast LED.
Har solcell men värdelöst på vintern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Våra 2x100 Ah AGM är på sluttampen för att starta dieselvärmare samtidigt som kylen är igång. Varför det blev så, har ingen aning, men vi tar ytterligare ett steg och skaffar LiFePo4 snart. Här ska det inte frysas om nätterna... :spinny::swoon::yes:

Hej,
Får ni batterierna fulladdade dagligen?

Har ni kanske djupurladdat batterierna?
är lite som med kattens 9 liv, varje djupurladdning kräver 1 liv.

Har ni kanske något som drar"tjuvström"?

Hemskt trist när inte batterierna inte räcker till :(
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Tjuvström kan nog uteslutas om mätresultatet i O P är riktigt.
Enda frågetecknet där är vattenpumpen, jag hoppas 3,6A var momentant just när pumpen gick och inte kontinuerligt?
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Mitt bodelsbatteri (80Ah) håll dåligt i somras. Testade det med dels den traditionella testaren som dra 100 ampere i 10 sekunder och sedan ska man se hur det återhämtar sig och dels testade jag med en modern digitaltestare som drar mycket ström under en mycket kort tid (troligen bara bråkdelen av en sekund).

Båda testerna visade att batteriet var helt OK. Ändå håller det inte en natt ens trotts det vad fulladdat.

Ett fulladdat batteri ska ha ca: 12.73 volt och ett halvfullt (50%) 12,10 volt om det är ett traditionellt bly/syra batteri.

Gjorde min egen test genom att ladda batteriet full och sedan belasta den med en glödlampa på 55watt. Lampan förbrukar ca: 5 Ah och borde då kunna lysa i 8 timmar innan batteriets är nere på 50% och då 12,10 volt.

Efter 3 timmar var mitt batteri nere på 11,5 volt, så troligen hade det bara kapacitet motsvarande runt 10Ah kvar.

Slutsats:
De flesta batteritestare som finns på marknaden testar hur mycket ström den kan leverera under en kort tid för t.ex. dra runt en startmotor. Om en startmotor drar 500 ampere i 3 sekunder så går det åt ca: 0,5 Ah.

När det gäller husbilarnas bodelsbatterier är det helt andra förutsättningar och då kan man inte använda vanliga batteritestare. Man måste belasta batteriet under flera timmar för att se om det kroknar.

Detta är mina egna upplevda kundskaper. Rätt eller fel vet jag inte men ha gärna synpunkter, det är ett intressant ämne tycker jag.

Med vänlig hälsning Toper.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Mitt bodelsbatteri (80Ah) håll dåligt i somras. Testade det med dels den traditionella testaren som dra 100 ampere i 10 sekunder och sedan ska man se hur det återhämtar sig och dels testade jag med en modern digitaltestare som drar mycket ström under en mycket kort tid (troligen bara bråkdelen av en sekund).

Slutsats:
De flesta batteritestare som finns på marknaden testar hur mycket ström den kan leverera under en kort tid för t.ex. dra runt en startmotor. Om en startmotor drar 500 ampere i 3 sekunder så går det åt ca: 0,5 Ah.

Detta är mina egna upplevda kundskaper. Rätt eller fel vet jag inte men ha gärna synpunkter, det är ett intressant ämne tycker jag.

Med vänlig hälsning Toper.
--------------------------------------------------------
Hejsan, om man läser om olika batteritestare så kommer man oftast fram till att dessa högbelastande testare inte ens skall användas på "vanliga" fritids och bobatterier för de är inte alls konstruerade inuti för att leverera så kraftiga strömuttag på kort stund, utan de skall leverera mindre mängd under lång tid.
Enligt vad jag har läst så kan man förstöra fritidsbatterier med så häftiga uttag som dessa testare åstadkommer. Om de inte blir förstörda så mår de absolut inte bra av det i alla fall.
De bör nog endast användas på startbatterier som tål kraftiga korta uttag.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Hej har fricampat 3 dygn 2ggr nu, strömmen räckte ända tills tredje dagens slut i min Knaus 700 I sky 2 st 90 amp solcell på 150 W, bryggde kaffe med elbryggare och omvandlare 5 ggr såg på tv minst 10 timmar lysen, vattenpump och cirkulationspump. Hade en Concord med 2 st jättebatterier med den klarade 1,5 dygn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

Kontroversiellt kanske, men enligt min uppfattning är de bästa fritidsbatterierna startbatterier. Helt stick i stäv med vad batterisäljarna försöker få oss att tro. Detta grundar jag på egna erfarenheter och beror nog på att startbatterierna innehåller mer av det numera dyra blyet och därför blir dyrare att tillverka.

Två flugor i en smäll för batterisäljarna! Först bra betalt för billiga men flashiga fritidsbatterier, därefter ökad försäljning på grund av kortare livslängd hos batterier med mindre blyinnehåll.

Ingen vetenskaplig undersökning ligger till grund för detta men de startbatterier jag använt i bodelen har haft mycket större livslängd än fritidsbatterierna. Notera att jag kör min husbil året runt och det frestar rejält på bodelsbatterierna.

Jappe
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Problem att få batterierna räcka till .

En viktig parameter är hur batterierna laddas. Om batterierna bara laddas direkt med bilens generator blir de aldrig fulladdade. För att ladda batterierna fullt med bilens generator krävs laddning via en mer avancerad laddare t ex via Ctek Dual.
ERIKPER
 
Toppen