• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil till Kongsberg?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Funderade på att dra till Säfsen på sportlovet några dagar men kanske ändrat planerna och drar till Kongsberg i Norge istället. Lika långt, 38 mil att köra vilket vi än väljer, men Kongsberg verkar ha fler nedfarter och längre fallhöjd, dessutom har vi bättre väg att köra till Kongsberg från Gbg än till Säfsen.
Någon som varit där och åkt?

Tänker att man kan nog hitta nånstans att nattparkera, vi klarar oss fint i fyra dagar utan att behöva tömma tankar, el har vi så vi klarar oss.

Tips, erfarenheter av detta plejs, någon? Kan nog bli en halvdag att ströva runt i Oslo också, Norgeälskare som vi är...

/Ludde
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg?

Funderade på att dra till Säfsen på sportlovet några dagar men kanske ändrat planerna och drar till Kongsberg i Norge istället. Lika långt, 38 mil att köra vilket vi än väljer, men Kongsberg verkar ha fler nedfarter och längre fallhöjd, dessutom har vi bättre väg att köra till Kongsberg från Gbg än till Säfsen.
Någon som varit där och åkt?

Tänker att man kan nog hitta nånstans att nattparkera, vi klarar oss fint i fyra dagar utan att behöva tömma tankar, el har vi så vi klarar oss.

Tips, erfarenheter av detta plejs, någon? Kan nog bli en halvdag att ströva runt i Oslo också, Norgeälskare som vi är...

/Ludde

Jo, alla backar i Norge större än i Sverige, och närmare, på bättre vägar.

Stått många nätter på Kongsbergs stora parkering. Inga problem förutom enstaka bilar som tränat halkkörning. 9 mil till och ni har Gaustablikk, och nu pratar vi riktiga berg :twitcy:

Anders
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

I Hemsedal är fallhöjden lite drygt 800 meter.
Ca 42 mil från Uddevalla.

Vägen till Hemsedal från Oslo=två åksjuka barn, tyvärr. Men riktigt fin skidåkning. Den här gången har vi bara 5 dagar på oss, så det får bli en skidort max 40 mil hemifrån och då hamnar vi i Kongsberg. Annars hade det såklart blivit favoriten Venabu i Gudbrandsdalen. Det ser ju lite tunnt ut med längdåkning i Kongsberg, så det blir mest utför den här gången!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

Jo, alla backar i Norge större än i Sverige, och närmare, på bättre vägar.

Stått många nätter på Kongsbergs stora parkering. Inga problem förutom enstaka bilar som tränat halkkörning. 9 mil till och ni har Gaustablikk, och nu pratar vi riktiga berg :twitcy:

Anders

Toppen, tack för tipset, det blir kanonbra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil till Kongsberg?

Du har minst 4 alternative kjøreveier fra Kungsbacka til Kongsberg. Ferjene Strømstad - Sandefjord eller Moss - Horten spiser av en del av strekningen. Raskeste landevei er E6 til Ås og E23 til Drammen - med et riktig dypdykk i tunellen under Drøbak. Sparer mange mil i forhold til Oslo og bompengene er vekk på tunellen.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg?

Vägen till Hemsedal från Oslo=två åksjuka barn, tyvärr. Men riktigt fin skidåkning. Den här gången har vi bara 5 dagar på oss, så det får bli en skidort max 40 mil hemifrån och då hamnar vi i Kongsberg. Annars hade det såklart blivit favoriten Venabu i Gudbrandsdalen. Det ser ju lite tunnt ut med längdåkning i Kongsberg, så det blir mest utför den här gången!


Det finns fina längdspår i knutehytta och heistadmoen, och det ligger inte långt från kongsberg. Man kan åka skidor från kongsberg skisenter till Knutshyttan.
Et par turforslag - Kongsberg-skisenter
Det finns fler fina ställen runtomkring...googla
Så ni behöver inte bara åka utförs!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

Jo, alla backar i Norge större än i Sverige, och närmare, på bättre vägar.

Stått många nätter på Kongsbergs stora parkering. Inga problem förutom enstaka bilar som tränat halkkörning. 9 mil till och ni har Gaustablikk, och nu pratar vi riktiga berg :twitcy:

Anders

Fick en dag extra ledigt från jobbet på sportlovet, Gaustablikk låter lockande, men jag undrar över vägen upp från dalgången. Hur stor lutning är det på vägen? Om man jämför med vägen upp till Venabu som jag vet att jag klarar, är den här brantare eller ungefär detsamma? Är den smal så det är svårt att mötas?

/Annette :D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg?

Fick en dag extra ledigt från jobbet på sportlovet, Gaustablikk låter lockande, men jag undrar över vägen upp från dalgången. Hur stor lutning är det på vägen? Om man jämför med vägen upp till Venabu som jag vet att jag klarar, är den här brantare eller ungefär detsamma? Är den smal så det är svårt att mötas?

/Annette :D

Den är ganska lik egentligen, men lite längre med konstant lutning. Nu är det ganska länge sedan sist men då klarade vi den med framhjulsdrift, friktionsdäck förstås och ganska baktung bil mycket tack vare ingen trafik sent på kvällen och att vi kunde hålla jämn fart hela vägen. Stopp och vi skulle ha fått problem. 10km med 10% om jag minns rätt. Då var den snötäckt utan sand hela vägen, lite förvånande.

Vi var där på tävling och stod vid backen, vilket det grymtades om. Vi vägrade flytta på oss. Finns camping en bit bort. Kom ca 50cm snö ena dagen.

Anders
 
B

Birger Solvik

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg?

Hej Åka till Kongsberg är inga problem Du åker till Strömstad tar färjan till Sandefjord åker E18 till Larvik tar Nummedalen norrut till Kongsberg inte större backar en du har från Kungsbacka till Strömstad Fin väg Vackert Jag vet för jag kommer där från . Lycka till !
Mvh
Birger Solvik.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

Hej Åka till Kongsberg är inga problem Du åker till Strömstad tar färjan till Sandefjord åker E18 till Larvik tar Nummedalen norrut till Kongsberg inte större backar en du har från Kungsbacka till Strömstad Fin väg Vackert Jag vet för jag kommer där från . Lycka till !
Mvh
Birger Solvik.

Kongsberg är jag inte orolig för beträffande backar, det var upp till Gaustablikk jag undrade. Men tack ändå för tipset! :D
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

Den är ganska lik egentligen, men lite längre med konstant lutning. Nu är det ganska länge sedan sist men då klarade vi den med framhjulsdrift, friktionsdäck förstås och ganska baktung bil mycket tack vare ingen trafik sent på kvällen och att vi kunde hålla jämn fart hela vägen. Stopp och vi skulle ha fått problem. 10km med 10% om jag minns rätt. Då var den snötäckt utan sand hela vägen, lite förvånande.

Vi var där på tävling och stod vid backen, vilket det grymtades om. Vi vägrade flytta på oss. Finns camping en bit bort. Kom ca 50cm snö ena dagen.

Anders

Tack, OK, kanske värt ett försök då. Jag lägger ju på mina snökedjor a la skogsmaskin, dom har kraftiga gaddar. Sen har jag redan innan packat allt tungt fram i undergolvet + att jag ställer fram elverket mellan framstolarna i hytten, så jag har den mesta tyngden på framdäcken, garaget är så gott som tomt på prylar förutom ett marsvin :twitcy:

Borde inte vara några som helst problem om man gör så.
Jag kollade och det verkar inte alls vara så lång att köra nerifrån dalen upp till det planar ut jämfört med Venabu som är 1,5 mil att köra. Tråkigt att dom var griniga för att ni stod på parkeringen. Men vad gjorde dom mer då? Fick ni böter? Vi köper ju liftkort och hyr skidor åt barnen, dom borde väl vara glada för att man köper av dom?
Vet du hur längdåkningen var där?

/A
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg?

Tack, OK, kanske värt ett försök då. Jag lägger ju på mina snökedjor a la skogsmaskin, dom har kraftiga gaddar. Sen har jag redan innan packat allt tungt fram i undergolvet + att jag ställer fram elverket mellan framstolarna i hytten, så jag har den mesta tyngden på framdäcken, garaget är så gott som tomt på prylar förutom ett marsvin :twitcy:

Borde inte vara några som helst problem om man gör så.
Jag kollade och det verkar inte alls vara så lång att köra nerifrån dalen upp till det planar ut jämfört med Venabu som är 1,5 mil att köra. Tråkigt att dom var griniga för att ni stod på parkeringen. Men vad gjorde dom mer då? Fick ni böter? Vi köper ju liftkort och hyr skidor åt barnen, dom borde väl vara glada för att man köper av dom?
Vet du hur längdåkningen var där?

/A

Venabu är lite mer varierad, Gaustablikk löper på uppåt i ett sträck är mjn minnesbild.

Man tycker ju att de borde vara intresserade av ens pengar men det blir för mycket främmande fågel och ogenomtänkta reaktioner. Sedan äger man kanske campingen också.

Dom kom aldrig tillbaka och tjatade på oss men som sagt det var tävling så kanske det bidrog.

Fina längdspår precis bredvid parkeringen.

Anders - med nosen vänd mot alperna nu efter 3 veckors fricamping i norska fjällen. Var äntligen ganska kyligt på slutet. Konstigt med "landström" som omväxling.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg?

Kollade kartan lite, vet du om fylkesväg FV651 generellt sett är öppen hela vägen? Alltså går det att ta sig till Gaustablikk söderifrån? Eller är det norrifrån som huvudvägen till skidanläggningen går?

Tack för snabba svar och tips

:cool:

Ah, såg det själv nu, den är vinterstängd
:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil till Kongsberg

JAndersB vi är sugna på Hemsedal nästa vinter, nåt tips om vart man kan fricampa? Brant backe upp till skidcentret?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbil till Kongsberg

JAndersB vi är sugna på Hemsedal nästa vinter, nåt tips om vart man kan fricampa? Brant backe upp till skidcentret?

Hemsedal lätt att nå och efter några tjafsdiskussioner för många år sedan, vilka slutat i att vi borde snacka med chefen eftersom ploggubbarnas argument trytigt har det varit ok att stå på parkeringarna uppe vid skidcentret.

Katastrofsäsong i år dock. Mest barmark.

Anders
 
Toppen