• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler, inköp.

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solpaneler, inköp.

Det hade varit intressant att få veta vilka "riktiga" varumärken det egentligen finns på solpaneler, inte bara namn som någon importör har hittat på utan någon egentlig kvalitetssäkring av produkten.

Jag misstänker att de flesta eller kanske alla säljer i princip saker direkt från fabrik och inte kontrollerar alls, är det problem med det man inporterat tar man smällen helt enkelt då det är billigare.

Kina står för med är halva världsproduktionen av solceller och dom har en ambition att vara ledande vilket gör att jag misstänker att det är rätt lite saker som är dåliga speciellt från tex Alibaba.

Man ska inte förväxla solceller med kopierade produkter tex webastovärmare som iofs kan vara bra men dom är illegala kopior i syfte att tjäna snabba pengar, det är inte produktionen av solceller som är superstrategisk.

Det har dock varit rätt mycket bedrägeri i dessa statssubventionerade brancher, men efter vad jag förstått har det mer handlat om bedrägerier på bidragsnivå inte dåliga produkter i sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler, inköp.

Jag funderar hur bra de billiga flexibla cellerna klarar väder o vind m.m.

Vad kan tänkas hända ifall..

-de träffas av en rejäl hagelskur?

-man kliver på dem eller tappar något olämpligt på dem?

-hamnar "under vatten", typ skyfall, eller högtryckstvätt?

-tvättas med "rejäla" kemikalier?


nån som vet, eller tror?
:rolleyes:

Lite lustigt att säljaren i annonslänken skriver att man inte ska vara orolig angående kvaliteten, men samtidigt inte lämnar garanti, bluffare enligt mej :mad:

Jag resonerar så här, har man tänkt behålla sin husbil och kräver kvalitet/funktionalitet så chansar jag inte med något så omständigt att hålla på och byta ut solceller på taket.
De ska monteras en gång, och sen leverera i 15-20år, sen är väl husbilen ändå begravningsfärdig :confused:
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler, inköp.

Pratade med ett solcellsproffs som säljer sådana. Han menade att i princip alla (även sådana han inte säljer) håller mycket länge. De förlorar några få procent efter 10-20 år. Problemet är att ingen testat de nyaste så länge...

Jag skulle inte vara orolig att själva panelen skulle gå sönder om den inte fysiskt skadas. Dessutom lär de inte kosta många kronor att ersätta i framtiden.

Panelen kommer troligen hålla mycket längre än vad jag och husbilen gör...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler, inköp.

Pratade med ett solcellsproffs som säljer sådana. Han menade att i princip alla (även sådana han inte säljer) håller mycket länge. De förlorar några få procent efter 10-20 år. Problemet är att ingen testat de nyaste så länge...

Jag skulle inte vara orolig att själva panelen skulle gå sönder om den inte fysiskt skadas. Dessutom lär de inte kosta många kronor att ersätta i framtiden.

Panelen kommer troligen hålla mycket längre än vad jag och husbilen gör...

Det var just den lilla haken jag funderade runt :rolleyes:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler, inköp.

Fick hem en 50W flexibel panel från Ali för ett tag sedan. Kortslöt kontakterna och mätte strömmen till 2,3A av 3.0 utlovade så det verkade ok i januarisolen. Det som jag misstänker kan skilja är vilka material det används när man laminerar ihop det. Tål det uv-strålning och allt annat? Detta får framtiden utvisa. Skulle det inte hålla så vill man kanske ändå byta panelen om 5-10år när nya mer effektiva paneler finns till lägre pris.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solpaneler, inköp.

Jag kan inte bestämma mej.
Måste få till mycket högre laddning via solceller,
antingen komplettera bef.
Eller kanske helst byta ut till "allt nytt", hade tänkt mej 240W

Mina nuvarande Solara 2x56W är nu 12år gamla,
så här presterade de den 10/5-16 när jag mätte upp dem:(
 

Bilagor

  • 2016-05-10 16.05.39-1.jpg
    2016-05-10 16.05.39-1.jpg
    2,8 MB · Visningar: 20
  • 2016-05-10 16.06.49.jpg
    2016-05-10 16.06.49.jpg
    2,7 MB · Visningar: 23
  • 2014-07-30 10.27.32.jpg
    2014-07-30 10.27.32.jpg
    2,9 MB · Visningar: 13

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solpaneler, inköp.

Jag kan inte bestämma mej.
Måste få till mycket högre laddning via solceller,
antingen komplettera bef.
Eller kanske helst byta ut till "allt nytt", hade tänkt mej 240W

Mina nuvarande Solara 2x56W är nu 12år gamla,
så här presterade de den 10/5-16 när jag mätte upp dem:(
Det finns alltid olika sätt att lösa ett problem, i ditt fall ström.

Om du nu under vintertid tränar i dig på rödvin istället för vittvin dvs du behöver inte vinkylaren som du berättade om i "Lithiumtråden" så kanske strömmen räcker...:twitcy:
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Solpaneler, inköp.

Solcellerna är nog mer eller mindre "lika" oavsett om du köper i Sverige eller direkt från Kina. MPPT regulatorer kan dock vara enklare pwm-regulatorer.
Det du får extra via svensk återförsäljare är garanti och support när/om något händer.
 
Toppen