• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur testa ALDE-panna?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Hur skulle ni testa alla installerade funktioner på en ALDE-panna?
Pannan har 3 effektlägen på el (230V).

Jag tänker mig så här:
1.) Med kall bil starta 1kW effektläge & cirkulationspump
2.) Känn på samtliga radiatorer att värme kommer fram.
3.) Vänta tills värmen i systemet planat ut. Känn eller mät temp. därefter på radiatorn längst bort fårn pannan.
4.) Starta 2kW effektläge. - Vänta tills värmen i systemet planat ut.
5.) Känn/mät temp. vid radiatorn längst bort fårn pannan.
6.) Starta 3kW effektläge och upprepa proceduren enl. #5.
7. Starta 5,5kW effektläge (gas). Här bör märkas tydlig skillnad så man lär knappast behöva känna på någon radiator.
8.) Fyll varmvattenberedaren - Vänta - Spola fram varmvatten till samtliga armaturer.


Någon av er som har ett bättre/snabbare upplägg för att säkerställa funktionaliyteten på de olika effektlägena i en ALDE-panna?

Mvh!
// Niklas
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Anslut en elmätare (ca 300 kr på clas) då ser du eleffekten direkt. Den kommer vara lägre än 3,2,1. Min drar ca 0,8 1,6 2,4 och går att köra på 3kW i 10A säkring. Sedan startar du gasolen och känner på värmen. Testet klart på 5 minuter. Varmvattnet kommer funka bara det inte läcker.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Anslut en elmätare (ca 300 kr på clas) då ser du eleffekten direkt. Den kommer vara lägre än 3,2,1. Min drar ca 0,8 1,6 2,4 och går att köra på 3kW i 10A säkring. Sedan startar du gasolen och känner på värmen. Testet klart på 5 minuter. Varmvattnet kommer funka bara det inte läcker.

Är de inte dyrare än så så är ju detta ett givet sätt att testa på. Tack!
// Niklas
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Har läst om de föreslagna mätarna och tycker det verkar allra bäst och säkraste mätmetoden med denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/energimatare/rubicson-energimatare-p67058 .
Bara 149:- dessutom. Ska prova den i April när HB ska stå på el ett tag. Vore ju bra om man kan ha 3 kw på vanlig 10 A säkring. Trodde inte att det var så låga effekter på Alde-pannan på de olika effektstegen enligt tidigare inlägg i denna tråd. Jag har HB med årsmodell 2012.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Har läst om de föreslagna mätarna och tycker det verkar allra bäst och säkraste mätmetoden med denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/energimatare/rubicson-energimatare-p67058 .
Bara 149:- dessutom. Ska prova den i April när HB ska stå på el ett tag. Vore ju bra om man kan ha 3 kw på vanlig 10 A säkring. Trodde inte att det var så låga effekter på Alde-pannan på de olika effektstegen enligt tidigare inlägg i denna tråd. Jag har HB med årsmodell 2012.

3kW kräver säkring på >13A enl. formeln P=U*I
Där P= Effekten (Kw)
U= Spänningen (V)
I = Ström (A)

För att räkna ut hur mycket ström en förbrukare drar skrivs formeln om enl. följande:

I = P/U vilket i detta fallet blir

3000W/230V=13,04 Amper.

Dvs. det krävs en säkring på 16A för att klara 3000W (plus en kabelarea på minst 2,5mm2).

Mvh!
// Niklas
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Har läst om de föreslagna mätarna och tycker det verkar allra bäst och säkraste mätmetoden med denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/energimatare/rubicson-energimatare-p67058 .
Bara 149:- dessutom. Ska prova den i April när HB ska stå på el ett tag. Vore ju bra om man kan ha 3 kw på vanlig 10 A säkring. Trodde inte att det var så låga effekter på Alde-pannan på de olika effektstegen enligt tidigare inlägg i denna tråd. Jag har HB med årsmodell 2012.

3 kw lika med 13A så 10 amp säkring borde ha problem. Men man kan ju också ange max amperevärde i Aldedisplayen , så anpassar pannan effektuttaget
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Anslut en elmätare (ca 300 kr på clas) då ser du eleffekten direkt. Den kommer vara lägre än 3,2,1. Min drar ca 0,8 1,6 2,4 och går att köra på 3kW i 10A säkring. Sedan startar du gasolen och känner på värmen. Testet klart på 5 minuter. Varmvattnet kommer funka bara det inte läcker.

Det var på grund av detta jag blev fundersam om hur Alde-pannan drar i verkligheten. Enligt den mätningen drar den bara 2400 W på effektläge 3000 W. Ska bli intressant att kolla min panna vad den egentligen drar.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Min alde fungerar på 10 A säkring. Jag vet att det inte borde gå men det gör det. De har nog som de flesta andra lagt sig på den säkra sidan så att inte säkringen ska gå direkt om kyl bodelsbatteriet lampor laddning tv mm ska funka utan att en 16A säkring går.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Någon annan får gärna mäta sin och redovisa resultatet här. Spänningen har jag inte mätt men ska göra det vid tillfälle. Har 2,5 mm2 kabel men det är ganska långt från huset till husbilen.

PS Just nu går min på 3kW 10A inför dagens uppfärd till Romme!
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Någon annan får gärna mäta sin och redovisa resultatet här. Spänningen har jag inte mätt men ska göra det vid tillfälle. Har 2,5 mm2 kabel men det är ganska långt från huset till husbilen.

PS Just nu går min på 3kW 10A inför dagens uppfärd till Romme!

Förmodar du kontrollerat att du tillåter 16A. Går ju att begränsa max ampere i flera steg i Aldedisplayen. dvs har du max 10A kan du fortfarande ställa in på 3kw men det stryps för att 10a säkring skall hålla.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Den parametern är inte aktiverad. Vet ju också att den drar olika på 1, 2, och 3 kW.

Strypning av värmeelement går inte att göra vad jag vet. D v s de är av eller på.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Man brukar lite generellt kunna säga att en diazedsäkring tål 1.8 x märkströmmen i en timme, medan en automatsäkring klarar 1.2 x märkströmmen under samma tid. För att ta några ex: En 10 Amp säkring skall tåla 16A i ca 1 timme och en 16A skall tåla 20A i ca en timme. (normal porslinspropp). Men det kan bli bra varmt :)

http://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Man behöver väl inte testa 3 kW-läger. Ett element är på 1 kW och det andra på 2 kW.
3 kW-läget är ju båda elementen tillsammans, så det räcker väl att testa de båda förstnämnda om man bara har en 10 A säkring.

Det stämmer. Hade problem med att ett relä inte drog 1kw läget så förbrukningen var ungefär
läge1 =0kw
läge2 = 2kw
läge 3 =2kw

3 kw kickade igång efter byte av kretskort
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur testa ALDE-panna?

Det stämmer. Hade problem med att ett relä inte drog 1kw läget så förbrukningen var ungefär
läge1 =0kw
läge2 = 2kw
läge 3 =2kw

3 kw kickade igång efter byte av kretskort

Släng inte det gamla kretskortet. I bland går termosäkringen och då kan det vara bra att ha det i reserv, trots att 1 kW inte funkar.
Förmodligen går det att laga också.
 
Toppen