• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mediabox

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan alla HBK:are ! Läste i tidningen Min Husbil en annons från en firma i mediabranchen "All inclusive Media" om en s.k. TV-Box som heter "Easyflics" där man skall kunna se Tv, filmer m.m. var man än befinner sig i världen, jag har haft lite mejlkontakt men ännu inte fått någon info värd namnet, dom har en hemsida som inte ger någon info att tala om (Easyflics.com - Framtidens TV)
Så nu är frågan om det finns några på forumet som har info eller erfarenhet om denna grej :music-icon:

Ha det bra varhelst Ni är hälsar
Hasse & Ingegerd
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mediabox

Hej ! Hittade alldeles nyss en hel del info på deras hemsida som är uppdaterad nu och ganska bra
Hasse & Ingegerd
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mediabox

Om det är Tv-tittande ni är ute efter varför inte då inte skaffa chromecast, en liten "puck" som kopplas till Tv,n så har du möjlighet att titta på samma kanaler som hemma i husbilen vart än du befinner dig. Du behöver dock tillgång till nätet (wifi). Detta är ett billigt alternativ, sedan vi skaffade oss detta är vi supernöjda och det bästa ingen antenn eller box.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mediabox

Det är oklart vilka kanaler du kommer att få tillgång till.
Ingen info på hemsidan.
Som ovan, en chromecast funkar ju utmärkt.
Apple TV 4 är ett annat alternativ.
Utöver dessa finns en uppsjö mediaspelare som kan hantera de olika streamingtjänsterna, gemensamt för alla är att man får betala för några.
Viasat och canal digital har appar med de flesta av de kanaler man betalar för om man redan har ett avtal.
Sen har ju SVT och många fler tv-kanaler sina playkanaler.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mediabox

Hej T & E ! Hur är det med "pucken" är den avhängig av något abonnemang och i så fall vad kostar härligheten ?
Och samma fråga riktar jag också till Dig GundJ

Ha det bra alla var Ni än befinner Er hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mediabox

Jag har ett Telia TV play+ abonnemang, där jag har (tror jag) 18 kanaler.
Jag har laddat ner appen Telia play+ till mobilen och plattan. Chromecast "pucken" köpte jag av Telia för 290:- inkl rabatten. Den sitter i HDMI uttaget på Tv,n. Jag öppnar appen och kan då titta på ett tvprogram i plattan och samtidigt "castar" plattan bilden till Tv,n via "pucken". Detta kallas för casting men är i stort samma som att streama.
Att kolla på tv i husbilen kostar inget extra mer än att du måste vara ansluten till WiFi, du betalar ju för det abonnemang du har hemma så att titta på de kanaler ingår men har du bara ett basutbud så är det bara dessa kanaler du kan se.
Det finns ju andra typer av casting också, typ Appeltv etc men det är bara den via Telia jag kan beskriva hur det fungerar.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mediabox

En Chromecast kostar i normalfallet 390:- då klarar den full HD.
Vill man ha 4K så kostar Chromecasten dryga tusenlappen tror jag.
En Apple TV 4 kostar från ca 1500:-
När du använder en Chromecast så använder du din mobil eller platta med kompatibel programvara, t ex YouTube, CanalDigitalGo, SVT-play mfl.
Mobilen eller plattan används endast för att tala om för "pucken" vad den skall hämta på nätet och visa på din TV.
Det krävs ett trådlöst nätverk med internetanslutning.
I en Apple TV laddar du ned appar till burken och kör dom därifrån.
Samma utbud men en lite annan väg att gå.
Alla TV-kanaler har både fritt och betalutbud (tror SVT bara har fria kanaler)
Antingen får man gratis tillgång om man har kontrakt redan, som med t ex Canal Digital eller så betalar man för resp kanal.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Mediabox

Det behövs inget externt wi-fi för att köra Chromecast. Se bl.a följande inlägg
"Köra Chromecast utan router".

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mediabox

Om du googlar på den texten får du besked på att det måste finnas WiFi, tillgång till internet. Hur får du annars tag i programmet som sänds på tv??
Gå in på Telias hemsida så står där hur det hela fungerar och där står att du måste ha en fungerande internet anslutning.
Här är en länk om du vill läsa mer SÃ¥ använder du Chromecast för att strömma film till TV | TkJ.se
 
Senast ändrad:

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Mediabox

Easyflics finns inte i något bolagsregister.Rickard Bruhn har inga bolagengagemang.040 nummer Malmö. Antingen olagligt eller något i en farlig gråzon.Varning! Säljer också under ett annat namn:ICTV.Likadant upplägg.
Endast streamade kanaler ingår och de påpekar att de avsäger sig allt ansvar om det skulle vara olagligt i sina användaravtal.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mediabox

Hej alla i tråden ! Först ber jag att få tacka för alla råd & dåd, men jag tror jag skiter i alltihop, man får väl använda datorn och dom olika playkanalerna
Men som sagt tack alla hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Arnta

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11546
Medlemskap
2024
Sv: Mediabox

Chromecast funkar jättebra om man har 2 smartphone och använder den ena som wifi enhet!
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Sv: Mediabox

Detta är väl vanlig iptv. man kan få ett par tusen konstiga kanaler för runt 500:- per år om man letar lite.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Mediabox

Hej alla i tråden ! Först ber jag att få tacka för alla råd & dåd, men jag tror jag skiter i alltihop, man får väl använda datorn och dom olika playkanalerna
Men som sagt tack alla hälsar
Hasse & Ingegerd

Tycker inte att du skall ge upp så "lätt". Köp en Chromecast och testa!

Hälsar Kjell
 
Toppen