• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roamingavgifter försvinner15 juni

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Grossistled osv...
Kan nån förklara på ren svenska vad det innebär för oss konsumeter?
Funderar på Telenor Frihet men är det lönt att vänta på var Halebop hamnar??
Artikeln säger mig ingenting...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Alla operatörer i EU innefattas.

Avtalen omfatter foreløpig bare de 28 EU-landene og gjelder dermed ikke Norge. Samtidig har EØS-avtalen tidligere sørget for at også norske mobilkunder får ta del i harmonisering av mobilmarkedet i EU.

Man kan hoppas att det gäller även omvänt att vi kan använda vårt svenska simkort i Norge utan roamingavgift.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Det artikkelen sier er i klartekst at prisene til forbruker i nord er fortsatt i laveste laget for det leverandørene må betale for trafikken når kundene er ute på tur. Telenor har gamblet noe ved å legge listen for de andre operatørene før de hadde oversikt over hva det vil koste å betjene trafikken. Nå er det klart at de fleste nett i syd vil fakturere €7,70 pr GB trafikk, dette er langt over hva Telenor sitt tilbud i dag bringer inn om kundene klarer å ta ut det de har bestillt. Noe som muligens kan føre til en lavere grossistpris er at Telenor eier deler av nett i andre land og kan der styre ned grossistprisen. En annen sak er forhandlingsmakten en stor roaming leverandør har, nå viser Telenor opperatørene i syd at de har et stort volum. Om de går over til selektiv roaming ved å kutte ut de som krever makspris så svir dette i plånboken.

Et slik grunnlag for forhandling er det nesten bare Telenor som har laget seg. Om en ser på 3 og resten av Orange så har de intern roaming kun på egne nett, samme som Telenor gjør i Asia.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Grossistled osv...
Kan nån förklara på ren svenska vad det innebär för oss konsumeter?
Funderar på Telenor Frihet men är det lönt att vänta på var Halebop hamnar??
Artikeln säger mig ingenting...

Ställer mig samma fråga , ska man ligga lågt och vänta eller best Telenor
iofs så ska vi inte åka utomlands innan juni
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Grossistled osv...
Kan nån förklara på ren svenska vad det innebär för oss konsumeter?
Funderar på Telenor Frihet men är det lönt att vänta på var Halebop hamnar??
Artikeln säger mig ingenting...

Att vi inte får några extra kostnader för mobiltelefontrafiken inom EU som vi har i dag när vi reser. Kostar som det vi betalar med våra avtal i Sverige att ringa , sms osv.

Det som kan hända nu enligt telefonbolagen är, att det med utrymmet i överenskommelsen som säger " mobiltelefonsamtalen blir det en maxavgift i grossistledet från 5 cent per minut till 3,2 cent per minut", finns utrymme för flera bolag att höja sin andra priser(samtal och sms) för att ta igen det man förlorar på utebliven roaming.
Så att sitta på ett bra avtal som är bundet ett tag kan löna sig, sen får vi se vad som händer med marknads krafterna.
Telenor Frihet har i dag avtal med England och Norge så Telenors taxer gäller i dessa länder även när England lämnar EU.
Bengt
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Om jag har förstått dett rätt så är det "fri" roaming i max 30 dagar,sedan till baka till Sverige för att få ny 30 dagars period max 90 dagar om året.
Detta innebär ju vissa begränsningar om man tänker fly vintern tex.
Någon som läst något annat?
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Jag tittade lite snabbt på EU:s hemsida och hittar bara att under en fyramånadersperiod så får man under två månader av dessa inte surfat mer utomlands. Om det är så får man betala 7.7 cent per GB i förslaget.

Länk till sidan:
European Commission - PRESS RELEASES - Press release - End of roaming charges for travellers in the EU in 2017

Utdrag om roaming:
  • Individual abuse by customers. "Roam like at home" is designed for travellers. Operators can check usage patterns to avoid abuse based on the above-mentioned indicators. In order to determine that the user might be abusively or anomalously using "Roam Like at Home", the operator would have to show that over a period of time of at least four months. If a customer spends more than two months abroad out of four months, and if the customer has consumed more abroad than at home over this time, operators will send an alert to that customer. Once the alert is received, the customer will have two weeks to clarify the situation. If the user continues to remain abroad, operators will be able to apply small surcharges equivalent to wholesale roaming caps.
This means: €3.2 cents per minute of voice call and €1 cent per SMS as of 15 June 2017. And for data : €7,7 cents per GB as of 15 June 2017, €6 cents per GB (as of 1 January 2018), €4,5 cents per GB (as of 1 January 2019), €3,5 cents per GB (as of 1 January 2020), €3 cents per GB (as of 1 January 2021) and €2,5 cents per GB (as of 1 January 2022).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Bra då verkar det förslaget försvunnit,man vill hindra att man tecknar abbonemang i billigaste EU landet och använder det i ett annat land.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

OBS att det är grossistpriser.

För oss kunder blir det ingen prisskillnad utanför Sverige inom EU,
alltså precis som hemma idag :cool:
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Hoppas jag tänker fel nu? Alltså ca 73:- svenska kronor per GB?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

EU blir helt roamingfritt,
de som det tjötas om är avgiften mellan operatörerna :D
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Re: Roamingavgifter försvinner15 juni

European Commission - PRESS RELEASES - Press release - End of roaming charges for travellers in the EU in 2017


Undra vilket som stämmer, här har vi ju nu två officiella pressreleaser från EU, i den enda pratar man om 7,7Euro, och i den andra 7,7 "Eurocent" eller tolkar jag det fel?

//Peter
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Re: Roamingavgifter försvinner15 juni

Tror det är två olika förutsättningar och där av två olika priser.
Framgår ganska tydligt här. Så båda uppgifterna är nog rätt!
 

Bilagor

  • roaming_general factsheet_January17.pdf
    4,5 MB · Visningar: 10

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Re: Roamingavgifter försvinner15 juni

European Commission - PRESS RELEASES - Press release - End of roaming charges for travellers in the EU in 2017



Undra vilket som stämmer, här har vi ju nu två officiella pressreleaser från EU, i den enda pratar man om 7,7Euro, och i den andra 7,7 "Eurocent" eller tolkar jag det fel?

//Peter

HAr du läst hela texten, och kanske speciellt överskriften?

End of roaming charges for travellers in the EU in 2017

EU har bestämt fri roaming 2017,
detta medför olika höga avgifter för operatörer då allt är billigare i norra EU och tvärtom i södra.
Alltså vi från norr med vår "billiga" data här kommer att kosta vår operatör mer än vad de får in av oss när vi åker söderut, därav har dessa priser dem emellan kommit upp.

så tolkar jag det.
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Re: Roamingavgifter försvinner15 juni

Tror det är två olika förutsättningar och där av två olika priser.
Framgår ganska tydligt här. Så båda uppgifterna är nog rätt!

Jag vill nog påstå att det är två olika pressreleaser om samma sak, man redovisar samma sak och skriver Euro och Cent på lite olika sätt. Prisen på SMS och samtal är precis samma men i releasen från Dec-16 står det "Eur7,7 cent" för en Gb och i den från 1/2-17 står det Eur7,7 per Gb

Troligen är det fel i versionen som säger att det är 7,7 "eurocent" per Gb då allt annat tyder på att det faktiskt är 7,7Euro per Gb. Givetvis är det inte pris till kund man pratar om utan maxtaket för grossistförsäljningen mellan bolagen.

Personligen har jag Telia för att något annat är inte att tänka när man ofta semester i norrlands utmarker, vi kommer till sommaren ha 100Gb i våra två pottar och jag hoppas att vi kan utnyttja det i Europa på semestern. Men jag blir ju tveksam till att telia kommer att gå med på det om debiteringen som drabbar dom riskerar att hamna på i storleksordningen (100+100)x7,7=1540Euro!


HAr du läst hela texten, och kanske speciellt överskriften?

End of roaming charges for travellers in the EU in 2017

EU har bestämt fri roaming 2017,
detta medför olika höga avgifter för operatörer då allt är billigare i norra EU och tvärtom i södra.
Alltså vi från norr med vår "billiga" data här kommer att kosta vår operatör mer än vad de får in av oss när vi åker söderut, därav har dessa priser dem emellan kommit upp.

så tolkar jag det.

Jo jag har läst på att jag har kunnat hitta angående detta, men det oroar ändå mig att det tillåts inskränkningar för oss som vill använda nätet som hemma, se exemplet ovan!

Räknar man enligt typexemplet tidigare i tråden så skulle telia kunna lägga in en begränsning på 10Gb per månad för mig, jag kan leva med det men hanteringen av barnen blir lite enklare om man slipper tjata om surfmängden!:D

//Peter
 
Toppen