• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roamingavgifter försvinner15 juni

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Re: Roamingavgifter försvinner15 juni

Läser man höger spalten i det dokument som jag bifogar finns det en giltig reservation som gör andra priser om man är utomlands mer än en viss tid / 4 månads period. Där försvinner lite av drömmen om "Surf som hemma" även om kostnaden fortsätter att minska över åren.
 

Bilagor

  • roaming_general factsheet_January17.pdf
    4,5 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Leste for noen dager siden en økonomisk rapport fra Telenor Norge hvor de forteller at tapet på roaming inntekter for de 2 abo typene som har fri roaming ble kr 500 millioner i 2016 - litt mer enn forventet. De regner med at taket på wholesale prisen vil redusere tapet litt, ingen indikasjon på at de vil endre de 2 abo de har med fri roaming. Hva de gjør med andre abo når det blir obligatorisk med "fri" roaming er ikke bestemt, mulig disse vil få begrensninger etter EU modell.

Muligheten for forhandlinger mellom telebolag om lavere roaming pris finnes, dette kan føre til at det i enkelte land i sør vil bli prioritert operatører med lavere avtalepris. Her har nå Telenor lagt grunnlaget foret pressmiddel, de betaler i dag*en sum euro til et bolag ut fra dagens roaming. Får de ikke bedre pris skrur de helt enkelt igjen den kranen og flytter trafikken til et konkurrerende bolag.

I noen land sitter både Telia og Telenor med eierskap til ett av nettene, naturlig å benytte dette og forhandle priser med seg selv.

3 som en del av Orange har tilgang til disse nettene rundt i Europa - her ser vi den danske situasjonen hvor 3, Telia og Telenor tilbyr fri Roaming allerede. Det er kun i Norge at det dominerende telebolaget allerede tilbyr fri roaming - i de andre landene er det utfordrere som har kommet med tilbudet.

Vodafone burde kunne klare en helt fri roaming om viljen var der, det er kun i de nordiske land de har trukket seg ut (marginene ble for små?).
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Visst har vi i Danmark haft så kallade "fri roaming" i flera år.
Vad du måste leta mer för, volym, tid och hastighet.
Till exempel har jag på 3.dk 100 GB, endast utomlands maximalt 10 GB per. månad och högst 30 dagar innan mitt SIM-kort måste aktiveras i danska området.
Maximal hastighet om 2 mb, Youtube om HD 720p.
Telia bättre men dyrare.
Jag tycker att det är acceptabelt, men helt fri roaming är inte.
Konkurrensen kommer att göra bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Ditt Danska exempel är ju inte bra för övervintrare , att besöka hemlandet var 30 dag! Spännande att se var vi hamnar!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

I Norge verkar det ju som att telia redan har "roam like home", något dyrare än mitt svenska motsvarande abonnemang och ingen möjlighet att spara pott vad jag kan se:

https://nettbutikk.telia.no/mobilabonnement/smart/super

I Danmark verkar det vara lite luddigare, men mycket trafik och "roam like home" även där till liknande kostnader som mitt svenska abonnemang

https://shop.telia.dk/subscription-view.ep?offering=NBMA11.BASIC&valueAddedServices=OSCRLH,OSCSF

//Peter
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Telia.dk har 45 dagar, max.10 (15) GB och full speed
pr SIM !!!

3.dk 1GB / 2 DKK vid 100 GB i Danmark - 10GB roamingfree.
pr SIM !!!

Endast pris eksempel for dansk pas.

Kolla nu mer hur mycket volym och tid du får med EU-roamingfree.
Se #15.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Ditt Danska exempel är ju inte bra för övervintrare , att besöka hemlandet var 30 dag! Spännande att se var vi hamnar!

Man får väl skaffa två abonnemang och skicka hem ett SIM-kort till kompisen som aktiverar det i hemlandet medan man surfar på det andra. Sedan växlar man igen.
:)
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Källa: www.va.se

Så funkar de nya reglerna för roaming inom EU.
Äntligen slipper du betala saftiga avgifter för att använda mobilen i resten av EU. Enligt EU-beslutet som kallas ”Roam like at home” får teleoperatörerna inte längre ta ut roamingavgifter inom unionen från och med torsdagen den 15 juni. Då slopas även extra avgifter för samtal och sms.


Men innan du slår på mobildatan i luren finns det några saker att hålla koll på.

”Har du fri surf i dag innebär det inte att du har fri surf i EU. Det finns en formel som gör att operatörerna kan begränsa surfen och det beräknas på det abonnemang du har i dag”, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna, till Dina Pengar.

Aftonbladet listar omständigheter då roamingen ändå kan kosta:

1. Begränsning av EU-surfpott
Enligt Post- och telestyrelsen har operatören rätt att begränsa mängden data som du får använda inom EU. Det är inte självklart att du får använda lika mycket surf som hemma. Om du överskrider din EU-pott kan de ta ut en extra avgift.

2. Du kan inte stanna utomlands för länge
Om du är borta mer än fyra månader om året måste du kunna visa varför. Det kan exempelvis röra sig om ett intyg för studier utomlands.

3. Reglerna gäller inte satellittelefoner
Om du behöver ringa ett nödsamtal från en båt inom EU och koppla upp dig via en sådan telefon kostar det extra.

4. Möjlig tilläggsavgift
Dessutom finns en livlina för operatörer om det visar sig att roamingen blir en betydande förlustaffär. De kan då få tillstånd av Post- och telestyrelsen att ta ut en tilläggsavgift.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Läser till min förvåning att en del behöver en surfpott upp till 100GB under semestern,sitter man och surfar på nätet hela dagarna?För min egen del räcker 2GB en månad och blir mindre oftast Utnyttjar Wifi om jag ska titta på TV,annars får det vara.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Med två tonåringar​ som följer med i bilen så är det inte alls svårt att göra åt 100GB i månaden. Dessutom så använder vi inte någon parabol eller antenn för marksänd tv, utan vi streamar Canal Digital och Netflix via internet. Behoven är som du förstår olika.

Och för att återgå till trådens tema så kan jag meddela att även vi kommer åka till Moseldalen i sommar, och det ser vi fram emot.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Detta gäller för mitt mobila bredband idag 14 juni. Se bilder nedan.
Hade tidigare 40GB med fri roaming inom Norden och Baltikum. Idag har jag detta enligt Telia. Se nedan.

Mitt råd. Ta det kugnt och avvakta. Sluta med alla bundna abonnemang.
 

Bilagor

  • IMG_1487.PNG
    IMG_1487.PNG
    317,4 KB · Visningar: 17
  • IMG_1486.PNG
    IMG_1486.PNG
    366,5 KB · Visningar: 25

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Roamingavgifter försvinner15 juni

Förändringen gäller även länder som står utanför EU, men är med i EES: Norge, Lichtenstein och Island.
Vissa andra länder som står utanför EES och EU, som Schweiz och Färöarna, följer EU:s mobilregler av tekniska skäl!!!
Så det så.
M.V.H. Jack43
 
Toppen