• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeelement vevhusventilation Fiat Ducato

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har jag förstått det jag läst i trådar här på forumen samt andra platser på Internet att det extra värmeelement som behövs i de volymmässigt mindre motorerna i Fiat Ducato EJ behövs i 3-litersmotorerna?

Vi skall nämligen flyga ner till Tyskland i slutet av nästa vecka och, om allt går som det skall, hämta hem en bil med just denna 3-litersmotorn (årsmodell 2015). Och väderprognosen förutspår inte mindre än -20C och straxt därunder för flera dagar efter ett köp är klart.

Vill bara försäkra mig om att värmeelementet inte krävs eller om så är fallet att den gör det be säljaren dubbekolla att elementet finns OCH fungerar innan vi hämtar bilen.

Mvh!
// Niklas
 

sentti49

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8805
Medlemskap
2021
Sv: Värmeelement vevhusventilation Fiat Ducato

Varifrån kan man köpa värmeelement till vevhusventilationen? Hittar ingen på bildelssidorna.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Värmeelement vevhusventilation Fiat Ducato

Varifrån kan man köpa värmeelement till vevhusventilationen? Hittar ingen på bildelssidorna.

Det var ungefär 2005-2006 som det gick ut en allmän återkallelse på en serie bilar som det monterades en värmekabel runt vevhusventilation inte en element.Problem med frysning drabbade mest distributionsbilar som kördes i norrland i sträng kyla med många start och stopp.Dessa kunde få problem med att kondensfukten frös.Har du en bil av någon av dessa modeller och bilen är svensksåld så är det redan förmodligen åtgärdad.Annars är det bara tio minuters jobb att fixa det.
Mvh s670sl
 
Toppen