• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop två datorer wifi nät

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Går det att koppla ihop två dator i samma nät. Har en dator med CD men en annan utan. Har fått en instruktionsbok på CD skivor men vill ha den på en dator som varken har CD eller kortläsare. Går det ?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Ja. Om de är uppkopplade på samma interna nät/router så skall det gå.

Om det är windows så öppnar du utforskaren och högerklickar du på den enhet som är DVD-läsaren.
Där väljer du "Egenskaper" och fliken "Delning".
Här är det lite olika beroende på vilken version du har, men på min får jag välja "Avancerad delning" och där kan jag bocka i "Dela denna mapp".

Nu är du klar på den datorn. På den andra datorn så öppnar du Utforskaren och letar upp "Nätverk". Oftast heter din grupp "Workgroup" och där bör du hitta din första dator och den mapp du nyss delade ut.

//Stefan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Väldigt krångligt att först kopiera CD till USB på första datorn och sedan läsa in den på den andra. Därför min fråga. Tror jag har gjort det en gång i tiden men åldern har tagit ot sin rätt:)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Man kan kopiera en CD till en fil med hjälp av ImgBurn.
Sedan kopierar du filen över wifi (eller delar ut mappen den ligger i på samma sätt som jag beskrev ovan).
Och med VirtualClonedrive på datorn utan CD så får du en CDläsare för iso-filer (som blev resultatet av ImgBurn).

Men det jag skrev i mitt första svar borde också fungera.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Jag har ibland kopierat en program-CD till USB-minne för att därefter installera från detta minne på en dator som inte har CD-drive. Jag markerade helt enkelt allt som fanns i rotkatalogen på CDn och drog det till USB-minnet i Explorer. Enklare kan det knappast bli skulle jag vilja påstå.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Du berättar inte vad det är för datorer det är fråga om !?!
För flera år sedan fungerade det utmärkt att koppla ihop två datorer med korskopplat nätverkskabel. Jag antar att du har RJ45-uttag på datorerna.
Istället för korskopplat kabel, som man får göra själv (schema finns hos Kjell), finns det även korskopplingsadapter (Kjell) för rak-kopplat kabel.
Som sagt det fungerade utmärkt på WindowsXP-tiden. Numera använder jag det trådlösa nätverket och delar datorerna med varandra. Har inte en aning om det funkar med korskopplingen på senare Windows men ser heller ingen anledning varför det inte skulle funka? Datorena blir fullt synliga i varandras windows-nätverk och överföring av data går enkelt, fort och smidigt.
Kjell&Co boken "Hur funkar det?" kan berätta mera eller sök på "korskoppling nätverkskabel".
Det finns flera experter här i klubben som känner till detta bättre än jag och kanske vill förmedla den kunskapen.
Att annat enkelt sätt är att plocka hårddisken ur en dator och koppla den med USB till den andra dator, även för detta finns det kompletta adapter satser att köpa hos Kjell "USB to SATA/IDE adapter cable för 2.5", 3.5" och 5.25"". I ditt fall skulle jag skaffa en lös CD-spelare för några hundringar!
VH, Julian
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Kan man inte lägga CD,n på molnet eller droppbox?? Själv använder jag droppbox till allt men har aldrig provat att spara ner en CD.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Det är lite kul att när T S förkastat en så enkel lösning som att använda en USB-sticka för att det är för svårt så kommer det ett antal förslag som kräver en betydligt större insats och kunskap.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Att lägga filer och information i Droppbox kräver väl inte mer arbete än att spara ner på ett USB-minne, Droppbox är dessutom gratis (borde tilltala många här på forumet).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Tack för all hjälp men köpte en separat cd för att lösa problemet.
Men en fråga?
vad är dropbox och hur får man den ?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Droppbox är en lagringsenhet som du laddar hem från Googles och ansluter (kopplar samman) det du vill använda i dina telefoner, datorer, plattor mm. För att få tillgång till detta på ett enkelt sätt googla på Droppbox. Det du spara på droppbox har du sedan tillgång från alla enheter du gett tillåtelse (kopplat samman). Vi har tex så att när vi tar ett kort med våra mobiler (min och min frus) så lagras dom på droppbox direkt mobilen har tillgång till WiFi och batteriet har mer än 30% kvar. Vi kan sedan se fotona i datorn eller plattan och det bästa, det är bara att radera fotona i mobilen så de inte ligger o tar upp minne. Droppbox är gratis om du inte vill öka på minnet i boxen. Ett alternativ till Droppbox är Microsofts Molnet, fungerar likadant som Droppbox.
Här är länken till nedladdningssidan, bara att följa anvisningarna.
https://www.dropbox.com/downloading
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Tre gode åpne moln lager er dropbox, google drive og Microsoft OneDrive. I liten målestokk kan alle benyttes gratis, google er gratis for bildelagring uansett mengde når det gjelder normale bilder. Store bilder og raw lagring spiser av den generelle filmengden, jpg og png for bilder under en megapixel grense teller ikke med i lagringsbruken. Grensen i dag ligger på 16 megapixel og for video på 1090p. En kan lagre gratis fra kamera som er over grensen, men da vil bilder og video bli skalert til denne grensen.

De to andre tjenestene har ikke specialhåndtering av bilder.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Skall försöka att göra något om förslagen jag fick från Knut o Tommy
Vilket är bästa alternativet för en novis pensionär ?
Och kostar det något ?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

I moderat volum er alle 3 gratis, for større volum er det kostnader pr. MB lagring. Selv har jeg kun gratis volum på dropbox og google. På OneDrive har jeg office home og fra den tid en fikk først ubegrenset lagring som ble redusert til 10 TB. Nye kunder får kun 1 TB pr. bruker, men det er opp til 5 brukere på en avtale. Har en behov for MS Office på PC eller Mac så er Office 365 Home en god avtale, ellers er den for dyr.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Skall försöka att göra något om förslagen jag fick från Knut o Tommy
Vilket är bästa alternativet för en novis pensionär ?
Och kostar det något ?

Frågar du mig så är det Droppbox som gäller.
Jag tyckte också det var rena Grekiskan men jag satte mig lugnt och stilla i en 10-15 minuter sen fungerade det 100%.
Om du går bet så skicka ett mail eller PM så ska jag guida dig, till "stordåd":)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Tackar verkligen för erbjudandet. Efter min sjukdom (epilepsi) så blev jag nästan novis om data trots att jag var datakonsult innan :mad:
Har nu i vilket fall laddat hem dropbox och får väl testa lite först. Är bara rädd för att jag gör något som drar på sig en massa kostnader.
Angående din hemvist har jag bott i Lima i 20 år.
Drev en del verksamhet där
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Tackar verkligen för erbjudandet. Efter min sjukdom (epilepsi) så blev jag nästan novis om data trots att jag var datakonsult innan :mad:
Har nu i vilket fall laddat hem dropbox och får väl testa lite först. Är bara rädd för att jag gör något som drar på sig en massa kostnader.
Angående din hemvist har jag bott i Lima i 20 år.
Drev en del verksamhet där

Du behöver inte dra på dig några kostnader om du bara laddar ner standard boxen. Vill du utöka lagringsmöjligheten så kostar det en eller två hundringar om året. Jag har ett litet företag och klarar mig bra på standard boxen.
Lima ligger ju nästgårds, bor i Kläppen sedan 8 år. Har bott i Dalarna i 27 år snart.:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Vill du utöka lagringsmöjligheten så kostar det en eller två hundringar om året.
Lima ligger ju nästgårds, bor i Kläppen sedan 8 år. Har bott i Dalarna i 27 år snart.:)
Ja då är det väl inga problem. Några hundringar dit o dit (per år) spelar väl ingen roll :)
PS Jag hade den stora konsumbutiken till vänster i början på raksträckan i Risätra efter du passerat Sixten Jernberg fritidsby om du åker mot malung. Ett stirt rött hus och sålde bl.a snöskotrar mm
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop två datorer wifi nät

Du berättar inte vad det är för datorer det är fråga om !?!
För flera år sedan fungerade det utmärkt att koppla ihop två datorer med korskopplat nätverkskabel. Jag antar att du har RJ45-uttag på datorerna.
Istället för korskopplat kabel, som man får göra själv (schema finns hos Kjell), finns det även korskopplingsadapter (Kjell) för rak-kopplat kabel.
Som sagt det fungerade utmärkt på WindowsXP-tiden. Numera använder jag det trådlösa nätverket och delar datorerna med varandra. Har inte en aning om det funkar med korskopplingen på senare Windows men ser heller ingen anledning varför det inte skulle funka? Datorena blir fullt synliga i varandras windows-nätverk och överföring av data går enkelt, fort och smidigt.
Kjell&Co boken "Hur funkar det?" kan berätta mera eller sök på "korskoppling nätverkskabel".
Det finns flera experter här i klubben som känner till detta bättre än jag och kanske vill förmedla den kunskapen.
Att annat enkelt sätt är att plocka hårddisken ur en dator och koppla den med USB till den andra dator, även för detta finns det kompletta adapter satser att köpa hos Kjell "USB to SATA/IDE adapter cable för 2.5", 3.5" och 5.25"". I ditt fall skulle jag skaffa en lös CD-spelare för några hundringar!
VH, Julian

Numera ställer nästintill all utrustning om sej själv, så det behövs ingen korskopplad nätverkskabel längre.
 
Toppen