• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis eller vanlig HB

F

F.d. 54192

Guest
Som nybliven pensionär har jag kommit fram att det är dags att skaffa en HB.
Har läst en hel del här på forumet och kommit fram att en Plåtis skulle passa mig bäst fast en halvintegrerat är också med i leken.
Bilen kommer att användas i första hand till fisket i Sverige samt en och annan resa till Norge, vilket innebär max 2 veckor frikamping åt gången. Bilen ska ha enkelsängar och vara max 7 meter lång. Bilen ska köpas i Tyskland och inte vara äldre en 2016.
Tacksam om era synpunkter Plåtis vs halvintegrerad. Prismässigt ligger dom på samma nivå, nästan.? Mina stora funderingar är följande:
1. 130 hk eller 150hk?
2. automat eller manuel?
3. Solceller eller Efoy Confort 80i
4: Prutmån? Ni som köpt bilar i Tyskland, vad tycken ni?
Det är väl nu man ska köpa med tanke på att priserna kanske kommer att stiga ju närmare sesongen är?
Bilarna jag "fastnat" på är Plåtisar: Karmann Dexter 625, Knaus BoxStar LT 600, Weinsberg CaraBus 631 ME
Halvintegrerade: Dethleffs Globebus T 4, Carado T 337, Weinsberg CaraCompact 600 MEG

Det kommer säkert fler frågor innan jag köper flygbiljett till Tyskland.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Värdesätter du utrymme aningen mer än smidighet att manövrera/parkera skulle jag valt halvintegrerad bil.

Har du möjlighet (ekonomi) och hittar en bil med den layouten du vill ha med 150hk hade jag valt det före 130hk.

Solceller alla dagar i veckan (tror jag). Har fått till mig när jag läst här att EFoy = kostsamma kwh. Å andra sidan ger solceller knappast något energitillskott vintertid. Så är planen att vintercampa mer än sommarcampa kanske EFoy är bättre val (så länge du inte kan tänka dig el-verk för fricamping eller betala för el-stolpe på därför avsedd plats).

Just my 5 cent´s.
// Niklas
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Plåtis eller vanlig HB

En viktig fråga är vilken/vilka säsonger du ska vara ute. Två veckors fricamping är inga problem sommartid, solceller duger gott. Gasolen räcker länge. Pratar man två veckors fricamping tidig vår eller sen höst, då det är kyligare, kan det ställa andra krav. Kanske är det då föredra en dieselpanna istället för gasol. Räcker länge, enkelt att fylla på. Solcellerna gör mindre nytta under samma säsonger, så då kan det vara värt att kombinera med en efoy.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej,

som själv rätt ny på området husbil kan jag ge dig mina input i vissa områden.
Har själv haft både halvintegrerad och har nu plåtis.

De märken du räknade upp Carado 337, vi hade en Sunlight T68 (samma fabrikat capron). Välbyggd bil som vi var mycket nöjda med, enkel men robust, körde 2300mil på 2 säsonger inga problem.

Vi bytte "ner" oss till plåtis pga frugan tyckte metern kortare och 250mm smalare var stor skillnad, sen ville inte barnen låna den så vi köpte en bil anpassad för bara oss. Nu har vi bara haft plåtisen några månader och han bara köra 80 mil o 3 nätter innan den vinterställdes så jag kan tycka helt annorlunda om ett år.

Förra bilen 130hk manuell nya bilen 180hk automat.
130 manuell fungerade bra tog oss fram över allt men vilken skillnad med lite mer hk och behaglig växellåda. Skulle inte valt manuell idag och extra hk är bra.

har inte erfarenhet av Efoy men har solceller på båda bilarna och då vi använder bilen april till november fungerar detta bra.

Lycka till // Per
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag håller med Per i mycket. Jag har tidigare haft en Plåtis 5,41 med tvärbädd, en NB Arto 7,25 med långbäddar och när jag numera kör själv gått till baka till plåtis. Har en Globecar Globestar 600L med långbäddar på sina 5,99. Valde största motorn och automat för körglädjen skull. Truma med elpatron, AC i bodelen och en extra Webasto för valmöjlighetens skull. Dubbla batterier, gott om solceller och en inverter 1500W för frihetens skull. Gasolen i alutank med utvändig tankning och fast uttag att koppla grillen/plattorna på för utvändig matlagning när vädret så tillåter. Har kört ca 1300 mil sedan jag fick den för 10 månader sedan och är jättenöjd. Liten, behändig, praktisk....ja allt vad jag var ute efter. Eftersom kylen är liten har jag kompletterat med en kyl/frysbox i garaget som jag fixat så jag når inifrån. Det perfekta bilen för mig och skulle funka bra även om jag får ressällskap.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Sol och Sverige är en ganska dålig kombination? Men jag tänker inte fricampa på vinter so solceller borde räcka ändå i kombination med 2 batterier?
Ni som har plåtisar, finns det några fördelar med att ha fönster på sidorna i "sovrummet" ??
Några modeller som jag har tittat på har inte det.
Alt lutar åt plåtisen just nu. Någon åsikt om modeller jag föreslagit?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Sol och Sverige är en ganska dålig kombination? Men jag tänker inte fricampa på vinter so solceller borde räcka ändå i kombination med 2 batterier?
Ni som har plåtisar, finns det några fördelar med att ha fönster på sidorna i "sovrummet" ??
Några modeller som jag har tittat på har inte det.
Alt lutar åt plåtisen just nu. Någon åsikt om modeller jag föreslagit?

Trevligt att kunna titta ut. Men visst kallras vintertid och så har jag satt ett skydd så att jag inte kvaddar gardinerna.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Har ett særs godt og viktig råd til trådstarter. Kjøp akkurat hvilket merke som helst, alle vil gi deg masse gode reiser. Men!, Kjøp kun en husbil med påbygg laget -uten- tre og isopor i påbygg.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag skulle prioritera dieselvärme,kompressorkyl, solcell och kraftigt batteri. Om du endast har
Gasol för spisen klarar en stor gasolflaska flera års förbrukning.
Automatlåda och minst 150hk ger bekväm körning. 6 m bil förenklar parkering och billigare färjor.


Jag har fönster på sidan och skulle fördra att vara utan dessa.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Här bild från tidning min Husbil om populäraste planlösningar
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 101

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej

Vi har tidligere haft en stor hobby husbil, vi var meget tilfredse med.

Men nu har vi købt en plåtis med dieselfyr og solcelle.

Lille bil 5,99. Stort plus
Dieselfyr. Stort fyr larmer lidt
Solcelle og to batterier stort plus
Forbrug af gas. 11 kg på 18 mdr. Stort plus

Plads til tøj. Minus man må pakke lidt mindre
Isolering. Stort minus. Men så må fyret kører lidt mere comby6 med el
Men vi bruger ikke bilen vinter, men gerne forår og efterår

Flemming
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Tack för alla input . Blir mer och mer övertygad att det blir en PLÅTIS.
Nu är det längden som spökar men där lutar det åt 6,3 m. Modeller med duschen i hallen samt liten kylskåp på golvet är inte intressanta.
Någon nämnde diesel värmare, vad kostar sådana, går det att installera i efterhand?
Frågade lite om prutmån när man köper i Tyskland, är det bättre att pruta i rena pengar eller kanske försöka få någonting i tillbehörs väg?
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hej

Vores er en chausson twist 594, en 2015 model, med diesel fyr. Fra fabrikken
Et thuma combi 6 diesel med 230 volt el stav

Super godt fyr

Kan lugte lidt uden for men kun når det starter op i meget koldt vejr
Og man kan høre dieselpumpe lidt

Flemming
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Tack för alla input . Blir mer och mer övertygad att det blir en PLÅTIS.
Nu är det längden som spökar men där lutar det åt 6,3 m. Modeller med duschen i hallen samt liten kylskåp på golvet är inte intressanta.
Någon nämnde diesel värmare, vad kostar sådana, går det att installera i efterhand?
Frågade lite om prutmån när man köper i Tyskland, är det bättre att pruta i rena pengar eller kanske försöka få någonting i tillbehörs väg?

Du kan sätta in en dieselvärmare i efterhand. En riktig Webasto kostar en hel del men många köper billiga kopior från Kina. Vet inte vad de kostar eller hur bra de är men någon borde kunna berätta det för dig här. Tänk på att det behövs ljuddämpare på värmaren om du inte vill bli ovän med grannarna.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag var helt inne på en plåtis när jag jagade min första husbil. Det blev dock en halvintegrerad Sunlight T60. 6m lång, tvärställd fullängdssäng, vilket är bra för mig som är 187cm lång. Jättestort garage. Jättenöjd! Skulle inte vilja ha en smalare bil.

// Fredrik W
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Jag var helt inne på en plåtis när jag jagade min första husbil. Det blev dock en halvintegrerad Sunlight T60. 6m lång, tvärställd fullängdssäng, vilket är bra för mig som är 187cm lång. Jättestort garage. Jättenöjd! Skulle inte vilja ha en smalare bil.

// Fredrik W

Har fortfarande såna tankar, fast jag är lite mera rädd för bredare bil på smala väggar än längre bil. Det står fortfarande och väger mellan plåtis och vanlig HB.

Har två frågor till er som har koll på detta.
1. När det gäller plåtis (kanske även andra HB) so finns det två chassi att välja på: Ducato chassi och 2.3 L. Vad är skillnad?
2. På många bilar står det att dom har 230V uttag. Innebär detta att bilen är utrustad med en Inverter som standard?
 
Toppen