• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis eller vanlig HB

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Har fortfarande såna tankar, fast jag är lite mera rädd för bredare bil på smala väggar än längre bil. Det står fortfarande och väger mellan plåtis och vanlig HB.

Har två frågor till er som har koll på detta.
1. När det gäller plåtis (kanske även andra HB) so finns det två chassi att välja på: Ducato chassi och 2.3 L. Vad är skillnad?
2. På många bilar står det att dom har 230V uttag. Innebär detta att bilen är utrustad med en Inverter som standard?

1.) Chassiet Ducato är byggt av Fiat (bilmodellen heter Ducato, skåpbil). 2.3 L menar man med all sannolikhet volymen motorn har (2.3 liter cylindervolym). Fiat har tidigare haft även andra cylindervolymer i sina motorer (3.0 liter, 2.8 liter mfl.)

De flesta plåtisar är nog byggda på Fiat chassien och just då på modellen Ducato. Men det finns andra bilmärken man byggt på (Renault mfl.).

2.) Nej, man menar bara att det i bilen finns vanliga vägguttag (sådana du/vi har i hemmen) och OM du kopplar in 230V med en nätsladd till bilen så har du vanliga vägguttag (230V) i bilen du kan använda.

Om bilen är utrustad med Inverter som omvvanlar 12V till 230V borde det framgå med ordet inverter eller omvandlare.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Både längd bredd och höjd påverkar framkomlighet.
Själv har jag haft en Mercedes baserad bil med längden 5,60 och en Fiat baserad 6,0 m.
Det längre axelavståndet på Fiaten gör att i riktigt trånga lägen upplever jag att
Mercedes var överägsen. Dessutum var Mercedsens vändradie väsentligt bättre.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Då måste den haft en otroligt liten vändradie, för jag upplever att min 6m-Fiat vänder på en fem-öring.

// Fredrik W
 
F

Frudden

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

...fast jag är lite mera rädd för bredare bil på smala väggar än längre bil....
Hjulbasen är lika bred som på en plåtis, och skåpet på en halvintegrerad bil sticker ut 12,5cm längre ut i naturen! Och bara 12,5cm längre ut mot mötande - som flyr ut mot diket när han möter ett hus i skogen! :D

Bredden är mest psykologisk! Man kommer fram, inga problem.

// Fredrik W
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Vi har gått från en hyfsat stor och rymlig husvagn till en mindre husvagn och nu till en plåtis. Vi har en Adria Twin SL 6m med långbäddar.
Vi är två personer och två halvstora hundar i den nästan jämt.
Under det varma och ibland torra halvåret är det begränsade innerutrymmet inget bekymmer, men när det är blöta och slaskiga hundar som ska samsas med oss så blir det lite omständigt.
Man får vara tydlig med vem som gör vad var hela tiden och oftast så slappar en av oss och den andre pysslar och sedan tvärt om.
Vi har tittat på större husbilar typ halv- eller hel-integrerade kring 7-8m men oftast så är inte den fria golvytan så mycket större i dessa, det är istället mer sittplatser, skåp osv och det är vi inte hjälpta av.
Vi har hittat några bilar som vore utmärkta invändigt, men då kommer vårt andra bekymmer, vi använder bilen dels vid våra hundsportaktiviteter och då är det ut på skogsvägar som gäller och där går höga breda bilar bort direkt. Dels som reservbil när vanliga hundbilen är på service och då är det skönt i stan med en smidig bil.
Eftersom vi ofta kör ut och står på någon liten bit från stora vägen så är det också skönt med en bil som inte syns på milsvis avstånd när vi inte är nära den ett tag.
När den efterlängtade pensionen infinner sig kanske vi byter upp oss till en större bil men nu duger denna åt oss trots sina brister.
En bonuseffekt är att vi tycker att vårt relativt lilla kök i sommarhuset är stort och rymligt i jämförelse :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Hjulbasen är lika bred som på en plåtis, och skåpet på en halvintegrerad bil sticker ut 12,5cm längre ut i naturen! Och bara 12,5cm längre ut mot mötande - som flyr ut mot diket när han möter ett hus i skogen! :D

Bredden är mest psykologisk! Man kommer fram, inga problem.

// Fredrik W

Bara för att undvika missförstånd, hjulbasen är avståndet mellan hjulaxlarna, avståndet mellan hjulen på samma axel är spårvidd. :)
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Det finns också van (knaus) som är 214cm bred och van ( hobby) som är224cm
Bred.Jag har haft båda bilarna

Puss o kram johnny
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Snart är det dags att åka till Tyskland . Jag är inte helt säker vad det blir men det lutar åt en plåtis.
Nu en praktiskt fråga? IMPORTFÖRSÄKRINGEN
I o m att jag i nu läget inte vet vilken bil det blir (kommer att veta först när jag köper bilen) ringer jag då till min försäkring och tecknar importförsäkringen? Vad har jag som bevis om olyckan är framme under tiden jag är på väg hem?
Jag har inte pratat med någon försäkring om det praktiska, men det är bra att veta innan.
Är det någonting mera jag ska tänka på specifikt?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Snart är det dags att åka till Tyskland . Jag är inte helt säker vad det blir men det lutar åt en plåtis.
Nu en praktiskt fråga? IMPORTFÖRSÄKRINGEN
I o m att jag i nu läget inte vet vilken bil det blir (kommer att veta först när jag köper bilen) ringer jag då till min försäkring och tecknar importförsäkringen? Vad har jag som bevis om olyckan är framme under tiden jag är på väg hem?
Jag har inte pratat med någon försäkring om det praktiska, men det är bra att veta innan.
Är det någonting mera jag ska tänka på specifikt?

Kontakta dem innan. Få ett direktnummer och namn så kan du, om de är snälla, låta dig teckna en försäkring utan att först ha betalat.

Vi var tvungna att ringa på plats och skicka ett mail med skärmdump på att premien (i vårt fall 4130kr) hade betalats in till deras bankgiro.

De behöver veta:

- Förvärvsdatum
- Fabrikat
- Modell
- Årsmodell
- Effekt
- Totalvikt
- Chassi Nr (ID-Nr.)

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Bättre att teckna en tysk exportförsäkring istället gällande i 30 dagar samt tyska exportskyltar (om du köper en begagnad) då de svenska bolagen bara tecknar kortidsförsäkring på fordon utan svenskt registreringsnummer/regbesiktigad. Svenska korttidsförsäkringar är extremt dyra.......
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Bättre att teckna en tysk exportförsäkring istället gällande i 30 dagar samt tyska exportskyltar (om du köper en begagnad) då de svenska bolagen bara tecknar kortidsförsäkring på fordon utan svenskt registreringsnummer/regbesiktigad. Svenska korttidsförsäkringar är extremt dyra.......

Fast då får du inte helförsäkring med i "pengen". Det får du med de Svenska försäkringarna.

Och väljer du rätt bolag (ring och prata med dem först) flyttas överskjutande pengar över till en "riktiga försäkringen".

För oss innebär det att halva beloppet vi betalade för 30-dagarsförsäkringen kan användas till den ordinarie försäkringen eftersom vi klarar av ursprungskontroll och registreringsbesiktning inom 2 veckor från förvärvsdatum.

// Niklas
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Fast då får du inte helförsäkring med i "pengen". Det får du med de Svenska försäkringarna.

Och väljer du rätt bolag (ring och prata med dem först) flyttas överskjutande pengar över till en "riktiga försäkringen".

För oss innebär det att halva beloppet vi betalade för 30-dagarsförsäkringen kan användas till den ordinarie försäkringen eftersom vi klarar av ursprungskontroll och registreringsbesiktning inom 2 veckor från förvärvsdatum.

// Niklas

"Rätt bolag"? Får man fråga vilket bolag Nilkas??
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

"Rätt bolag"? Får man fråga vilket bolag Nilkas??

Well, när jag ringde Länsförsäkringar första gången fick jag beskedet att det INTE gick att flytta kvarstående pengar till en ordinarie försäkring. Medan när jag kontaktade Folksam var det näst intill självklart att det var så det funkade. Dvs. Folksam gav svaret att man "naturligtvis" fick flytta överskjutande pengar till efterföljande ordinarie försäkring.

Då Folksam var avsevärt mycket dyrare på den ordinarie försäkringen, nu minns jag inte exakta belopp men Folksam var 3-4000kr/år dyrare än LF.

Jag ringde således åter igen upp LF, fast några dagar senare, och fick då beskedet att även hos dem används kvarvarande premie till efterföljande ordinarie försäkring. Vi valde till slut LF just pga. billigare helförsäkring (ca. 7100kr/år). Detta trots att deras 30-dagarsförsäkring var dyrast (4130kr).

S¨egentligen är det fel av mig att skriva "rätt bolag". Men rådet jag vill ge är att ringa och kontrollera med det bolag du/ni vill använda innan ni åker.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Snart är det dags. Åker när till Tyskland vecka före eller vecka efter påsk. Har hittat 3 bilar som ska jag titta närmare på.
På en av bilarna står det bl. annat:
Verkauf nur an Gewerbe und/oder Export.
d v s Försäljning endast till kommersiella och / eller export.
Dessutom står det: "Fahrzeug ist sofort verfügbar. Lieferung 2 Tage nach Zahlung des Kaufpreises."
Någon som kan förklara för mig lite närmare vad detta innebär och vågar man betala 2 dagar innan??
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Fordonet finns i lager. Leverans 2 dagar efter betalning av köpeskillingen.

Bennie
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Lite osäker på Tysk lagstiftning. Om du i Sverige betalar i förskott utan att hämta bilen samma dag som leverantören har erhållit betalningen och att leverantören går i konkurs så tillfaller hb konkursboet. Om du inte kan påvisa att du tagit hb i besittning.
Således lite lurigt. Fråga varför du tidigast kan hämta bilen 2 dagar efter betalning. En teori kan vara att leverantören gör hb leveransklar. Och att dom vill försäkra sig om att du är en seriös köpare.
Själv betalar jag aldrig i förskott utan en villkorlig eller ovillkorlig bankgaranti (en yrkesskada)
Lycka till med ditt köp.
Lennart
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Nyfiken fråga, vad för typ av bilar är det, plåtis allihop?

Förra bilen vi hade, Bürstner T607, är 6,4m lång, 2,95m hög och 2,25m bred, vänder med avsevärt mindre vändradie än vår Volvo V70 av samma årsmodell (2003) och har ett gigantiskt garage samt enormt mycket förvaringsutrymmen inne i bilen.

Bilen parkeras utan vidare på en normalstor P-plats (om än lite trångt för de som ställer sig bredvid och som väljer att parkera kloss an vita linjen). Går det att sticka ut överhänget bak blir det dessutom väldigt gott om plats framför motorhuven på en P-ruta.

Bilen var således perfekt för oss 2 (jag & min kära sambo) med endast 2 undantag (ej vinterisolerad + tvärsäng bak).

Ofta anges storleken som argument mot delintegrerade vs. plåtis samt färjeavgifter/broavgifter <6m längd vs. >6m längd.

Kör man på traktorstigar eller de absolut minsta vägarna (utan mötesplatser) kan det självklart upplevas som svårt/trångt. Men vi upplevde aldrig, under 5 år & 4500mil) detta som ett problem trots turistande i små mysiga och trånga byar.

Reser man ofta med färjor/broar där det är avgiftsbelagt baserad på längd är naturligtvis längden en faktor att ha med i beräkningen vid vad av bilmodell. Vi gjorde 3 sådana resor på 4500 mil. Merkostnaden upplevde vi naturligtvis lite surt just vid betalningsögonblicket men utrymmet och därmed bekvämligheten i en aningen större bil och framför allt lastutrymmet (vi fick med oss det vi VILLE (vilken begränsning, kan jag tycka att behöva lämna hemma vandringsutrustningen eller cykeln eller grillen eller bordet/stolarna eller... skulle kännas som en rätt stor begränsning).

Så reser vi idag, i morgon...om 10 år, kanske vårat behov ser annorlunda ut.
Det är tur att vi alla är olika och framför allt att det i stort sett finns en husbil som passar var och en av oss. :)

Får önska dig/er lycka till med husbilsköpet och hoppas ni kommer hem med en bil NI känner er nöjda med och som uppfyller dina/era behov unde rlång tid framöver.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Lite osäker på Tysk lagstiftning. Om du i Sverige betalar i förskott utan att hämta bilen samma dag som leverantören har erhållit betalningen och att leverantören går i konkurs så tillfaller hb konkursboet. Om du inte kan påvisa att du tagit hb i besittning.
Således lite lurigt. Fråga varför du tidigast kan hämta bilen 2 dagar efter betalning. En teori kan vara att leverantören gör hb leveransklar. Och att dom vill försäkra sig om att du är en seriös köpare.
Själv betalar jag aldrig i förskott utan en villkorlig eller ovillkorlig bankgaranti (en yrkesskada)
Lycka till med ditt köp.
Lennart

Ska fråga säljaren om detta.
Man är ju van att betala på plats när kontraktet är skrivet och man fått nycklarna eller går man tillsammans med säljaren till banken och betalar där??
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Ska fråga säljaren om detta.
Man är ju van att betala på plats när kontraktet är skrivet och man fått nycklarna eller går man tillsammans med säljaren till banken och betalar där??

När vi importerade bil i februari i år förde vi över pengarna (med hjälp av vår bank, expressöverföring) på plats efter att vi gått igenom bilen och all dokumentation. Det dröjde sedan ett antal timmar innan pengarna var på säljarens konto och vi kunde åka. Dessförinnan skrevs köpekontrakt.

Välje rman INTE expressbetalning, som initieras innan kl. 13:00, kunde inte SEB (som är den bank vi har) garantera att pengarna skulle finna shos säljarens bank samma dag. Då kan det dröja till nästa bankdag innan pengarna är på plats.

Samma förfarande gjorde vi när vi importerade bil (också då från Tyskland) 2011.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtis eller vanlig HB

Skall du prata med någon om betalning bör det vara din bank. De har inget eget intresse i affären och vet hur det funkar med säkra överföringar och affärer och kan råda dig till ett för dig säkert/bra betalningssätt.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen