• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att byta till AGM-batteri?

HasseJornen

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Järfälla, Stockholm
HBK-Nr
20561
Medlemskap
2024
Jag har en helt ny HB med ett standard fritidsbatteri på 90 Ah.

Frågan är om det är värt att byta detta mot ett Biltema AGM batteri?

Biltemas AGM batteri har något högra kapacitet 95 Ah mot 90 Ah och AGM är väl lite snabbare att ladda upp. Jag har en laddare som kan ladda upp till 14,7 volt.

/Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Värt att byta till AGM-batteri?

Jag har en helt ny HB med ett standard fritidsbatteri på 90 Ah. Frågan är om det är värt att byta detta mot ett Biltema AGM batteri? /Hasse
Jag hade inte gjort det utan väntat lite, lärt mig mer hur allt fungerar, lärt mig ännu mer om batteriladdning, förbrukning o.s.v. och sedan fattat ett nytt beslut när jag är riktigt mogen för det...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Värt att byta till AGM-batteri?

Jag har en helt ny HB med ett standard fritidsbatteri på 90 Ah.

Frågan är om det är värt att byta detta mot ett Biltema AGM batteri?

Biltemas AGM batteri har något högra kapacitet 95 Ah mot 90 Ah och AGM är väl lite snabbare att ladda upp. Jag har en laddare som kan ladda upp till 14,7 volt.

/Hasse

Det kan vara motiverat att byta ett nytt fritidsbatteri mot ett AGM.

Om du laddar ut kraftigt = spänningsomvandlare.
Då har du stor nytta av AGM batteriets förmåga att ge ström, samt att ta emot ström när du startar motorn/ansluter 230v.

Om du inte har spänningsomvandlare, prova och se hur det fungerar med originalbatteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Värt att byta till AGM-batteri?

Jag har en helt ny HB med ett standard fritidsbatteri på 90 Ah.

Frågan är om det är värt att byta detta mot ett Biltema AGM batteri?

Biltemas AGM batteri har något högra kapacitet 95 Ah mot 90 Ah och AGM är väl lite snabbare att ladda upp. Jag har en laddare som kan ladda upp till 14,7 volt.

/Hasse
Får en tekniknörd lov säga något icke tekniskt:)

Tänk vad kul att åka ut i naturen, tänk på att spara på allt under färden, släck alla ljus(el ljus:)) som inte används, stäng av allt som man inte nyttjar och ställ in er på att du campar dock inte med tält men du campar.

Vem vet ni kanske aldrig får problem med brist på ström om ni hushållar och om ni inte har barn med Ipads :twitcy:

Om ni sedan upptäcker att strömmer tryter, försök att klura ut vad ni kan ändra på, tex om ni campar i skogen startar motorn varje morgon i en eller två timmat, det kan räcka för att kompensera gårdagens förbrukning.

Kanske solceller.

När ni provat allt ett tag så är det fler batterier eller bättre som gäller, vi kanske har löst Lithiumfrågan här på HBK vid den tidpunkten:twitcy: Missa inte den tråden "LiFeYPO4 eller annat"

Grejen är att om du tex klurar på AGM så förutsätter det att du kan få fram mera ström och spänning än nuvarande batteri tar emot, annars blir det inte bättre eller möjligen marginellt bättre.

mvh Michael
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Värt att byta till AGM-batteri?

Om ni tänkt vintercampa så finns kanske behovet av ett till men jag skulle hellre investera i en batterimonitor, Victron bmv 700. Om ni då ser till att ladda lite varje dag så ni håller er över 50% så kommer battetiet hålla många år. Ett fritidsbatteri kan i värsta fall gå sönder efter en djupurladdning.
 
Toppen