• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aluminium

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej alla, har en gammal Hymer E690 från 1995, den har breda lister i nederkant som är av aluminium, dom har börjat att erodera så jag undrar hur man skall göra för att få dom fina igen, vill inte lägga en förmögenhet på detta men vill på något sätt få dom snyggare, någon som har tipps?
MVH KEJO20
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Aluminium

Hej alla, har en gammal Hymer E690 från 1995, den har breda lister i nederkant som är av aluminium, dom har börjat att erodera så jag undrar hur man skall göra för att få dom fina igen, vill inte lägga en förmögenhet på detta men vill på något sätt få dom snyggare, någon som har tipps?
MVH KEJO20

Har du en bild?
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium

Skall försöka ta en bild på listen, den är lackerad grå idag, från fabrik.
Jag antar att jag måste slipa ner och spackla då den ju har eroderat så som aluminium har en tendens att göra.
Har även funderat på vinyl men vet inte om det är dyrt eller svårt att applicera själv.
Bilen är för tillfället vinteravställd men jag kan nog ta foto.
MVH KEJO20
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Aluminium

Aluminium kan vara svårt då det inte är ett enhetligt material, det kan bestå av en mängd olika legeringar. Till karosserialuminium brukar dock aluminium av enklare slag användas.
Har denna aluminium korroderat så måste botten i de angripna sonerna göras rena, det kan ske genom mycket försiktig blästring ( det går lätt rakt igenom) eller i många fall genom betning ( ett ämne man stryker på) efter betningen eller blästringen skall det vara en primer och sen spackel.
När spackeln är slipad finns det säkerligen partier med ren aluminium runtomkring igen och då måste det primer igen och därefter grundfärg och sen lackning.
Det hela kanske verkar krångligt men det är inte så farligt i praktiken.
 
Toppen