• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Familj söker Plåtis.

F

F.d. 54786

Guest
Vi är en familj med 2 vuxna och 2 barn 8 år och 9 månader :)

Skulle behöva lite tips på bra Plåtis med möjligheten till 3 - 4 sovplatser.
Gärna tips på layouter som funkar bättre/sämre när man är mer än två personer i bilen.

Vi kommer nyttja bilen som en lyxigfamiljebil. sälja v70 och skaffa en mindre billig andrabil för pendling till arbete.

En del turer på vintern till sälen kommer det bli.
Bilen kommer oftast användas av pappan och 8 år då fiske och enduro/MTB står högt på tapeten.

semester tiden skall hela familjen bo "vissa" nätter i bilen.

Tanken med bilen är att få en mer aktiv livsstil med mindre äventyr på helger över hela året.


Budget ca 300k högre kan vi absolut gå men då behövs det en ordentlig motivering.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Familj söker Plåtis.

Hej o välkommen in i husbilsvärlden,

Mitt tips: kolla Husbilar i Pukavik. De är stora på plåtisar och har alltid mycket bilar hemma.

Lycka till o rull nätt där ute // Per
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Välkomna in i plåtisarnas skara. En husbilstyp som i sig själv lockar till aktivitet och resande.
Bästa sättet att finna "rätt" layout är nog att titta o känna på allt som finns av alternativ.

Större handlare har nästan alltid några nya o beg plåtisar att skärskåda. Här i Värmland rekommenderar vi gärna Husbilslandet söder om Kristinehamn som dessutom är väldigt bra att göra med även efter ev köp.

Tänk också på att helst också få den utrustad med dieselvärmare, kompressorkylskåp och solceller så att ni blir maximalt mobila. Ett kylskåp i "ögonhöjd" ( inte nere vid golvet) är också viktigt i en bil av denna typ. Längd max 6 m för enklast möjliga parkering osv.

Välkomna förbi Klässbol och kika på vår bil om ni får lust! Vi har åkt plåtisar i 8 år och kan inte tänka oss bättre alternativ för aktivitet o mobilitet. Även för 3-4 personer!
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Vi har en Rapido V56. Superhärlig plåtis som fungerar bra för två vuxna och två barn.
Liliane
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Familj söker Plåtis.

I den här finns det plats för 4 personer. Två bak i tvärsäng och två på andra våningen. Jag har inte sett någon sådan här i Sverige men varför inte köpa i Tyskland, billigare.

Jag äger en Globecar Sportive, Pössl och Globecar är samma bil tillverkade på samma fabrik. Bilen har fungerat bra och Pukavik har gett bra service. De kan ta hem en begagnad bil till dig om du inte vill fixa med det själv.

https://www.poessl-mobile.de/modelle/2win-vario/

Pössl 2 Win Vario Modell 2015 als Kastenwagen in Erlangen
 
Senast ändrad:
L

linde

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Jag tror det kan vara svårt att få en bil som passar till allt. Vi bytte till en VW California Excusive för att få en smidigare bil ( och den är smidig) men man får ett sämre boende och ej användbar för boende vintertid så vi kommer byta till större när vi kommer hem. Man får tänka vilka krav har man på boendet kontra smidigheten
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Familj söker Plåtis.

hej !ni som har plåtisar ! hur gör ni med lastvikten ? kör alltid med överlast ? för mig låter det konstigt med fyra pers visserligen 2 barn men de växer ju rätt fort sen all utrustning för olika aktiviteter plus det andra man brukar ha med sig ! det låter som släpkärra efter är nödvändig ?
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Hej o välkommen in i husbilsvärlden,

Mitt tips: kolla Husbilar i Pukavik. De är stora på plåtisar och har alltid mycket bilar hemma.

Lycka till o rull nätt där ute // Per

Till Pukavik kommer vi absolut ta en sväng i sommar dock är det 6 timmar enkel väg för oss =/
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Välkomna in i plåtisarnas skara. En husbilstyp som i sig själv lockar till aktivitet och resande.
Bästa sättet att finna "rätt" layout är nog att titta o känna på allt som finns av alternativ.

Större handlare har nästan alltid några nya o beg plåtisar att skärskåda. Här i Värmland rekommenderar vi gärna Husbilslandet söder om Kristinehamn som dessutom är väldigt bra att göra med även efter ev köp.

Tänk också på att helst också få den utrustad med dieselvärmare, kompressorkylskåp och solceller så att ni blir maximalt mobila. Ett kylskåp i "ögonhöjd" ( inte nere vid golvet) är också viktigt i en bil av denna typ. Längd max 6 m för enklast möjliga parkering osv.

Välkomna förbi Klässbol och kika på vår bil om ni får lust! Vi har åkt plåtisar i 8 år och kan inte tänka oss bättre alternativ för aktivitet o mobilitet. Även för 3-4 personer!

Vi var faktiskt i Kristinehamn på midvintermässan hos husbilslandet och tittade. Då tände frugan till rejält =)

Dieselvärme har jag hört ska vara grymt. Vad för typ av service kräver den typen av anläggning? Men spisen går väl fortfarande på gas?
Varför har inte "vanliga husbilar" glasfiberbilar dieselvärme i samma utsträckning?

Vi kommer gärna förbi Klässbol och tittar senare. Härligt och se en aktiv bil med plus och minus som inte enbart är ute efter att kränga den :D
 
F

F.d. 54786

Guest
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Vi har en Rapido V56. Superhärlig plåtis som fungerar bra för två vuxna och två barn.
Liliane

oj oj vilken layout :D den bilen ska jag definitivt titta närmare på.
Har ni varit med bilen i lite kallare dagar -10
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.


Bergholm - Importör av Husbilar och Husvagnar från ledande tillverkare

Testade vi länge i Kristinehamn och har hittills fastnat ordentligt för.
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

hej !ni som har plåtisar ! hur gör ni med lastvikten ? kör alltid med överlast ? för mig låter det konstigt med fyra pers visserligen 2 barn men de växer ju rätt fort sen all utrustning för olika aktiviteter plus det andra man brukar ha med sig ! det låter som släpkärra efter är nödvändig ?

vad jag har förstått brukar plåtisar ha en högre lastvikt pga lägre tjänstvikt.
vi hyrde en husbil i sommars med endast camputr inga cyklar och dylikt. alkovbil och ca 7.5 m med 4 pers mat och kläder vägde vi in vid resans start 3.750!!! :wideeyed:
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Ser riktigt trevlig ut bra med att ha alla sängar bak.

Ett Masa täcker läggs till il inköpslistan på studs.

Vi kör en Rapido v55, kanonbil som funkar bra för oss då vi inte ville ha toalettlösningen med jalusier i mitten. Två pers och en tonåring.

Jag skulle INTE välja dinettlösning för nattbädd med två ynglingar. Kolla dubbelsängslösningen i Globecar. Två tvärbäddar bak med elektrisk manövrering - det hade jag gått på. Gott om lastutrymme dessutom.

Dinett är i plåtis en nödlösning av rang. Vi gjorde Kroatien på tre i somras och det funkade utmärkt, men tålamod är en värdefull tillgång.

Har man storplånboken med sig så har LaStrada en variant med taksäng fram - också en bra lösning. Där får man dessutom ett ordentligt vintergolv (dock funkar vår bil med Truma 6 alldeles utmärkt i norrbottens vinter, så jag vet inte hur en eventuell skillnad till LaStrada skulle upplevas).

Dieselvärmare och kompressorkyl - det är bra skit som jag också skulle prioritera..:D
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Det är inte i överensstämmelse med min erfarenhet, Montreal. Moderna kompressorkylar och moderna dieselvärmare förbrukar inte särskilt mycket ström! Visserligen bara kört med dieselvärmare sedan 2006 men har fixat vinterparkering utan strömtillskott minst ett par dygn med dessa våra tre bilar. Enbart uppstartfasen kräver mer ström. Detta dock sagt enbart byggt på vår erfarenhet..........:D
 
Toppen